• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigator för husbil

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag funderar på att köpa en navigator speciellt anpassad för husbil. Frågan är vad det finns för utbud. Kravet är att man skall kunna lägga in egna POI's. Frågan gäller enbart navigatorer, inte klösbrädor, telefoner etc.

Tips & erfarenheter önskas.

Bennie
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Navigator för husbil

Grundkrav numero 1, är stor och tydlig skärm. Många inställningsmöjligheter är ett plus. Ruttplanering, mm.
Jag har bara erfarenhet av Garmin, de billigaste modellerna, en FM 660 och en LMT 2995. Den senaste har livstidsuppdateringar vilket är mycket bra. Men jag är inte 100% nöjd med någon av dem. Den äldre är stabilare, men den nyare har 5 tums skärm. Bägge har ibland märkliga saker för sig och kan leda en på villovägar med resultatet att man förlorar några timmar och tappar förtroendet för manicken. Det jag stör mig mest på är den dåliga ruttplanerings möjligheten, tror att det går, men jag orkar inte sitta flera timmar och blippa på skärmen för att lära mig. Det skall vara logiskt med funktionerna. Hört mycket positivt om Tom Tom men bara hörsägen....
PS. Mina apparater har kostat kring 1500kr, och jag hade gladeligen betalat 1000kr till för pålitligheten och bättre menu.....
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Navigator för husbil

Jag använder en Samsung tab4 10,1" platta, planerar med Locus och skickar över till Sygic.
Visserligen kan Sygic hitta på andra vägar än vad som behövts.
Är dock rätt nöjd med plattan som navigatör.
Plattan hade jag, har köpt licens för programmen.
I Locus är det lätt att lägga in poi tack vare killarna som håller det hela uppdaterat. :yes:
Även Sygic fungerar det att lägga in poi i.
Att jag sedan kan använda plattan till annat. + i kanten för det.

Jojje
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Navigator för husbil

Köpte en av de senare modellen av tomtom den billigare varianten med tryck hårt och vänta innan det händer något skärmen som var utan skärpa.
Menyn var en katastrof och mycket sämre än äldre, satt med den ett antal timmar och jag brukar inte ge upp lätt men det gjorde jag och sålde bort den på blocket och har inte saknat den en minut. Finns väl nästan bara garmin eller någon kinavariant som kräver sin man när det ska ställas in och uppdateras.
Planerar själv att köpa en äldre garmin och lägga in nya kartor att ha i reserv om plattan sviker, man kan ju inte sitta och ställa om den när man kör!
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Navigator för husbil

Jag har testat de flesta märken som Navigon, Tomtom och Garmin för att nämna några men jag håller Garmin högst i kurs. Jag tycker att den är lättast att använda. Jag kör med Garmin samt iPad mini 4 med lite olika kartprogram.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Navigator för husbil

Köpte en av de senare modellen av tomtom den billigare varianten med tryck hårt och vänta innan det händer något skärmen som var utan skärpa.
Menyn var en katastrof och mycket sämre än äldre, satt med den ett antal timmar och jag brukar inte ge upp lätt men det gjorde jag och sålde bort den på blocket och har inte saknat den en minut. Finns väl nästan bara garmin eller någon kinavariant som kräver sin man när det ska ställas in och uppdateras.
Planerar själv att köpa en äldre garmin och lägga in nya kartor att ha i reserv om plattan sviker, man kan ju inte sitta och ställa om den när man kör!

Jo, t.ex en Garmin Camper (husbilsnavigator) går bra att "ställa om" när du kör, ifall man t.ex vill ändra målet, eller söka nya mål så säger man bara åt den vad man vill.
Faktum är att vi får träff på rätt adress vid röstkommando, när vi pickar oss fram via skärmen utan att finna adressen, utmärkt finess när man vant sig, och man fått in knepen.

Camper-modellen är mycket snarlik denna dezl lastbils-modell

(Naturligtvis talar man svenska med prylen ifall man valt svenska)

[YOUTUBE]eU_OSV3ZoNw[/YOUTUBE]
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Navigator för husbil

Tycker nog att en budgetmodell för 1800kr inte ska var lågbudget när det gäller tomtom, en bekant köpte de dyraste ett antal för att ha kurs med och han säjer samma sak, eller han är ganska tyst om misslyckandet...
Jo garmin är nog det bästa om man vill ha en GPS.
Vill man ha det bästa är nog en surfplatta med ett bra GPS program bäst, men det är ju en inlärningströskel som alla inte vill jobba med, sen glömmer man ju mellan varven och då är en vanlig gps tryggare bara skriva adressen och köra.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Navigator för husbil

Jag har använt såväl TomTom XL som Garmin 2797.
TT tycker jag hade följande fördelar
- navigerar lite bättre än Garmin, båda kan sända ut en på konstiga småvägar
- man kan ställa in vilka ikoner som skall synas på skärmen
- man kan ange en stad som riktpunkt och sedan bli dirigerad runt staden till slutmålet (kan hanteras i Garmin med riktpunkt på kartan)
- fungerar bättre tillsammans med Tyre (ruttplanering)

Garmin har också fördelar
- angivna hastigheter är bättre uppdaterade
- HBKs filer med bilder på ställplatser kan laddas ner (inga bilder i TT)
- om du missar en avfart räknar Garmin om snabbare, tjatar inte så länge om U-sväng

Båda är bra men kolla så att TT kan ta emot HBK filerna, de hade en period då inte detta gick på alla modeller. Livstids uppdateringar är ett måste.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Navigator för husbil

Nu står det Navigator i ämnesrubriken, men det är väl bara utländska för Navigatör.

Min navigatör sitter till höger om mig med kartboken i knät. Uppgiften är att kolla varje förslag den där tekniska prylen som kallas Navigator hittar på.

Men har vi gott om tid, ställer vi in Navigatorn på "närmaste väg" och jag kan garantera att vi har fått se småorter, småvägar, kostigar, och i verkligheten inte befintliga farbanor.

För att inte tala om den lokala befolkningen som har börjat se husbilar på småvägar dit ingen tidigare har lyckats ta sig.

Navigatorn är till för den som önskar äventyr! Oavsett märke.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Navigator för husbil

Jag rekomenderar dig att se på Garmin camper 660 eller 760.
Jag vet inte skillnaderna på dessa förutom storleken på skärmen, där 760 är störst.
Vi har själv en camper 660 och är nöjda. Har använt den 1100 mil sen september. Det mesta ute i Europa.
Det den inte klarar är hastighetsgränserna för pb 2 över 3,5 ton i Sverige när den är inställd på detta fordon. Den visar för tung lastbil. Men ute i Europa visar den hastigheten för tung husbil som i en del länder är högre än tung lastbil.
Krister.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Sv: Navigator för husbil

Hej Bennie
Det finns en intressant GPS som uppfyller Dina krav; bara för husbilar och möjlighet att lägga egna POIs. Dessutom har den en del intressanta egenskaper: inbygda Bordatlas, Alan Rogers etc.
Jag har köpt den i mars då jag ville ha även däcktryckkontroll system och den här GPSn erbjuder denna möjlighet (själva trycksensorer och Bluethooth sändare måste då köpas separat). Jag testade den under några få korta weekend resor och både Snooper Ventura 6800 GPS samt däcktryck system TyrePilot fungerar utmärkt. Hur är det med pålitligheten och noggrnaheten kan jag uttala mig först efter sommar resan till Italien.
Bifogar info från tillverkarsidan;
Ventura Pro S6800 – buy direct from the manufacturer Snooper

Ventura S6800 incorporates a large 7″ widescreen LCD for a easier navigation. Fully compatible with Tyre Pilot, Tyre Pressure Monitoring, Ventura S6800 will deliver pressure and temperature change alerts directly on screen, allowing for safer and more economical journeys.

The No.1 choice for Caravanners and Motorhome owners Ventura sat navs include information of over 24,000 campsites across Europe including ACSI, BordAtlas, Camperstop, Alan Rogers,The Caravan Club and The Camping and Caravanning Club sites.

hälsningar Janne
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Navigator för husbil

Ser inte om man kan ladda ner egna POI. Det är ett grundkrav, utan den möjligheten inget köp för mig.
 
Toppen