• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ström till Garmin Camper 660 LMT-D

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Hej!
Garmin Camper 660 LMT-D levereras med en 12V strömkabel till cigaretttändaruttag och en Micro USB- kabel. Strömkabeln anger output 4,75-5,25V DC och 2,0 A.
Om jag i stället ansluter navigatorn till ett infällt USB-uttag med output 5V DC och 2,1 A med hjälp av Micro USB-kabeln anger navigatorn att den ej kan laddas med denna och uppmanar att använda strömkabeln till cigaretttändaruttaget i stället.
Kontaktade Garmin support som uppmanade mig att enbart använda kabeln med cigaretttändarkontakten då de ej kunde förklara för mig varför Micro USB-kabeln ej fungerade, trots samma output som cigaretttändarkontakten!?

Har navigatorn och USB-uttaget till vänster om förarplatsen medan cigaretttändaruttaget ligger långt till höger.
Det innebär lång och bökig kabeldragning i fall detta är enda gångbara lösning.
Tacksam om någon kan hjälpa mig att lösa problemet då jag inte förstår vad jag förstår.:confused:

Hälsningar
Kjell
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Ström till Garmin Camper 660 LMT-D

Hur är det när du ansluter till datorn och uppdaterar kartor då fungerar vä det?

Leif
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Ström till Garmin Camper 660 LMT-D

Till min 760 Camper har jag dragit fram ström till ett 12v uttag som jag kopplat så det finns ström när tändningen är på. På så sätt slår den på och av när jag använder bilen. 12v uttaget har jag sedan gömt inunder instrumentpanelen. Jag har kopplat Gps,n med 12v kabeln för att jag har hört att man ska göra det och det är bekvämt med att den stänger och startar när bilen ska användas. Om man kopplar via ett usb uttag med konstant ström så måste man manuellt sätta på och stänga. All kabeldragning har jag dragit dolt så det finns inte hängande kablar där framme.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ström till Garmin Camper 660 LMT-D

Jag har ungefär samma dragning som Tommy tror jag, under paneler.
Jag vill minnas att FM-mottagaren sitter i 12V laddaren/strömadaptern.
Ifall du inte har den ansluten missar du trafikinfo. m.m.

Min Camper 760 får sin spänning på enskild matning från bobatterierna, men med originalsladden tillsammans med stereo och subben.
Dock matar jag Garmin's BT-backkamera via tändningen.
 

Bilagor

  • 2014-06-10 11.39.59.jpg
    2014-06-10 11.39.59.jpg
    964,9 KB · Visningar: 21
  • 2014-06-11 15.19.01.jpg
    2014-06-11 15.19.01.jpg
    1 MB · Visningar: 15
Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Ström till Garmin Camper 660 LMT-D

Till min 760 Camper har jag dragit fram ström till ett 12v uttag som jag kopplat så det finns ström när tändningen är på. På så sätt slår den på och av när jag använder bilen. 12v uttaget har jag sedan gömt inunder instrumentpanelen. Jag har kopplat Gps,n med 12v kabeln för att jag har hört att man ska göra det och det är bekvämt med att den stänger och startar när bilen ska användas. Om man kopplar via ett usb uttag med konstant ström så måste man manuellt sätta på och stänga. All kabeldragning har jag dragit dolt så det finns inte hängande kablar där framme.

Tack, Tommy och Peter K! Då får jag lov att försöka montera in ett 12V uttag på lämpligt ställe utan att skapa problem i Canbussystemet.
//Kjell
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ström till Garmin Camper 660 LMT-D

Prova med en annan USB kabel alla är inte likadana, en del har 4 ledningar andra 5.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Ström till Garmin Camper 660 LMT-D

Försök i görligaste mån använda original kabeln till cigguttaget för det är som Peter skriver. FM mottagningen sitter i kabeln, har du inte den missar du trafikinfon.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Ström till Garmin Camper 660 LMT-D

Tack för tips och bilder! Jag valde att montera in ett 12V uttag intill manöverknappen för backspeglarna och i omedelbar närhet till navigatorfästet.
IMG_1058.jpg
//Kjell
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Ström till Garmin Camper 660 LMT-D

Du behöver inte oroa dig för ngn Can-bus. Plocka 12V från cigarettändare uttaget eller stereon. Vid stereon finns både konstant ström och den som styrs av tändningen.
Köp ett 12V cigarettändar utag på t.ex. Kjell.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...illbehor/12-v-uttag-med-batteriklammor-p67305

Då har du både uttag o sladd som räcker. Jag lade orginalkabeln med motagare och allt under högtalaren.
2015-04-13 16.26.01.jpg
 
Toppen