• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljeplugg

Tommy.O

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
16963
Medlemskap
2024
Någon som vet vad det är för dimension på oljepluggen till Fiat Ducato 2012 150 multimeter. Skulle byta olja idag men hade ingen nyckel att lossa den med. Tror att det är en insex 11.5 mm verkar svårt att få tag på. Tacksam för svar.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Oljeplugg

Insex 12mm vissa oljetråg kan ha insex 14mm men det är mera sällsynt.Finns att köpas i alla järnaffärer och t.e.x biltema med 1/2 tums fäste för några tior.
Mvh. S670SL
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Oljeplugg

Det skall vara 12mm.Har själv en 2012.Under alla mina år
I branchen har inte varit med om att en Fiat har en tumplugg.Kanske pluggen är inte original eller någon använd fel nyckel och pluggen är skadat.I så fall lossa pluggen med ev.mild våld och byt den mot en ny så slipper du problem i framtiden.
Mvh s670sl
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Oljeplugg

Ett tips.Det brukar att få loss den gamla pluggen med en bra stor polygrip eller en bra liten rörtång.Det är inte mycket till kant att greppa med tången men det brukar gå.Men se till att ha ny plugg för det brukar inte gå att den med tång öppnade tät igen.Lycka till.
Mvh s670sl
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Oljeplugg

Har då alltid varit IN-6 12mm på mina Ducato, senaste två 3,0ltrs likaså.
Kan det var så att din plugg har slagit i något? Glöm inte ny bricka när
du återmonterar.
In6.jpg
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Oljeplugg

Jag fann att BILTEMA hade nya pluggar för DUCATO.
Det var 12 mm insex liksom i den gamla. Dock var den gamla så misshandlad att jag ville byta den.
BILTEMA har även nya kopparpackningar.
Inte i katalogen men på hemsidan kan man hitta dessa saker.
Är pluggen skadad, har konstig insex eller Torx, byt den då till rätt plugg.
Och dra inte åt den för hårt, jag har sett sönderdragna gängor i oljetråg.
Tänk på att det är INTE oljetryck vid denna punkt utan enbart trycket av den olja som ligger och flyter i tråget. Dvs dra åt måttligt, har för mig omkring 30 Nm.

Roy
 
Toppen