• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är vårt Dometic RMD8xx1 kyl/frys defekt?

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hej.
I helgen stod vi uppställda och delade 220V anslutning med en annan husbil.
Tror att vi totalt hade cirka 50 meter kabel utrullad från ett uttag med 10A säkring (25 meter till den första husbilen och sen ytterligare 25 fram till vår.)
Då vi körde elpatronen i värmaren på 1kW började ett relä i vår kyl/frys "ticka" rätt mycket.
Mätte spänningen i ett av 220V uttagen i husbilen och instrumentet visade 206V.
Om man stängde av elpatronen steg spänningen till 215V och "tickandet" upphörde.
Satt och läste manualen till kylskåpet och där står att kylskåpet automatiskt väljer "220V" om spänningen överstiger 195V.
Kylskåpet ska ju inte dra mer än 190W om man har 220V drift.
Så frågan är om vårt kylskåp är defekt/felinställt eller om det ändå inte blev tillräckligt mycket ström kvar.
Kan tillägga att bilen är drygt 1 år gammal och att vi aldrig råkat ut för detta tidigare.


Bettan o Einar
 
Senast ändrad:

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Är vårt Dometic RMD8xx1 kyl/frys defekt?

Jag har en Frankia och troligen samma kylskåp och den gör precis som du beskriver och jag brukar då gå över till enbart gasol till kylen den tar ändå så lite.Det beror troligen på de långa kablarna.
Röris
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Är vårt Dometic RMD8xx1 kyl/frys defekt?

Hver kopling eller stick legger til litt i seriemotstanden, så det er fullt mulig at når skåpet kobler til 230 så ser det mindre enn 195V. Når det så slipper taket så stiger spenningen til over 195V og det kobler til igjen. klikk klikk.....

Spenningsfall er proposjonalt med belastning.
 
Toppen