Bettan o Einar
HBK Medlem
Hej.
I helgen stod vi uppställda och delade 220V anslutning med en annan husbil.
Tror att vi totalt hade cirka 50 meter kabel utrullad från ett uttag med 10A säkring (25 meter till den första husbilen och sen ytterligare 25 fram till vår.)
Då vi körde elpatronen i värmaren på 1kW började ett relä i vår kyl/frys "ticka" rätt mycket.
Mätte spänningen i ett av 220V uttagen i husbilen och instrumentet visade 206V.
Om man stängde av elpatronen steg spänningen till 215V och "tickandet" upphörde.
Satt och läste manualen till kylskåpet och där står att kylskåpet automatiskt väljer "220V" om spänningen överstiger 195V.
Kylskåpet ska ju inte dra mer än 190W om man har 220V drift.
Så frågan är om vårt kylskåp är defekt/felinställt eller om det ändå inte blev tillräckligt mycket ström kvar.
Kan tillägga att bilen är drygt 1 år gammal och att vi aldrig råkat ut för detta tidigare.
Bettan o Einar
I helgen stod vi uppställda och delade 220V anslutning med en annan husbil.
Tror att vi totalt hade cirka 50 meter kabel utrullad från ett uttag med 10A säkring (25 meter till den första husbilen och sen ytterligare 25 fram till vår.)
Då vi körde elpatronen i värmaren på 1kW började ett relä i vår kyl/frys "ticka" rätt mycket.
Mätte spänningen i ett av 220V uttagen i husbilen och instrumentet visade 206V.
Om man stängde av elpatronen steg spänningen till 215V och "tickandet" upphörde.
Satt och läste manualen till kylskåpet och där står att kylskåpet automatiskt väljer "220V" om spänningen överstiger 195V.
Kylskåpet ska ju inte dra mer än 190W om man har 220V drift.
Så frågan är om vårt kylskåp är defekt/felinställt eller om det ändå inte blev tillräckligt mycket ström kvar.
Kan tillägga att bilen är drygt 1 år gammal och att vi aldrig råkat ut för detta tidigare.
Bettan o Einar
Senast ändrad: