• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2 X Solpanel 5,8A och regulator 10A?

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
En fråga:
En solpanel på 100W, max 5,8A, är kopplad till en MPPT regulator på 10A.
Vill nu utöka med ytterligare en panel på 100W max 5,8A kopplad till samma regulator.

Klarar regulatorn av 2 X max 5,8A?
Är det teoretiska max-värden som i praktiken bara gäller under maximala omständigheter?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 2 X Solpanel 5,8A och regulator 10A?

Hejsan, lite dålig marginal kanske, men det borde klara sig bra om du inte ställer dig neråt ekvatorn med bilen.
Jag körde i flera år med en fin laddare som låg lite under solcellernas totala maxvärde och det funkade bra här uppe i norr.
Det du kan göra är ju att sätta en 10A säkring på laddsladden före batteriet eller elblocket om den går in där (men det kanske du redan har).
Visserligen hamnar ju säkringen på sekundärsidan av laddaren och inte ingången, men om den inte kan skicka laddning till batteriet p.g. av brusten säkring så tror jag inte att ev. lite mer än max på ingångssidan gör så mycket.

M.v.h. JANKRO.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: 2 X Solpanel 5,8A och regulator 10A?

Det låter ju troligt att 5,8A är under de mest idealiska förhållanden, mitt på dagen och på ekvatorn.
Användningsområdet blir Frankrike som längst söder ut.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: 2 X Solpanel 5,8A och regulator 10A?

En fråga:
En solpanel på 100W, max 5,8A, är kopplad till en MPPT regulator på 10A.
Vill nu utöka med ytterligare en panel på 100W max 5,8A kopplad till samma regulator.

Klarar regulatorn av 2 X max 5,8A?
Är det teoretiska max-värden som i praktiken bara gäller under maximala omständigheter?

I=P/U
100/12=8,3A
Eller räknar du på strömstyrka före regulatorn?

Men å andra sidan tror jag också att regulatorn räcker till, har aldrig sett att det laddar mer är 50% av teoretisk styrka.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 2 X Solpanel 5,8A och regulator 10A?

Jeg er litt usikker her, men ut fra det at en mppt regulator er en switch mode sak så tror jeg at maks A burde være hva kretsen maksimalt klarer å lade batteriene med og ikke hva den teoretisk kan få lov til å trekke fra spenningskilden. Men hvor lenge den tåler å kjøre med maks strøm ut er en annen fråge, komponenter og kjøling er sikkert valgt for normal bruk og en 20 A er en større boks enn en 10 A for å gi plass til mer kjøling.

Om en ønsker å grave seg ned i detaljer hvordan en mppt kan fungere så er ARDUINO MPPT SOLAR CHARGE CONTROLLER (Version-3.0) en bra kilde til informasjon. Det finnes et par alternative måter å bygge en mppt regulator, men de har oftest mer varmeutvikling enn en buck mode krets hvor utgangskretsen styrer hvor mye strøm som kan slippes gjennom.
 
Toppen