• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Liten EL/elektronik problem med dieselspisen

F

F.d. 29954

Guest
Jag har en Wallas dieselspis i min husbil. I teorin är det trevligt med en gasolfri husbil, men i praktiken är det mer kompliserad. Själv skulle jag föredra kokning med gasol, men frugan är "överkänslig" så vad gör man inte för husfriden? Så dieselpis får det bli...

Problemet är den idiotiska elektroniken som wallas har konstruerat. I korthet fungerar den så här: Du trycker på en On knapp, och fläkten startar och glödningen. Efter en stund ökar fläktvarvet och ytterligare efter en stund kopplas glödningen bort. Systemet har som enda sensor en tempgivare som styr hela processen. Inga fotosensorer som skulle tex läsa av om lågan finns. När det blir för varmt så minskar fläktvarvet men inte bränslematningen och då bildas sot. Inte bra alls. Skulle lågan slockna så blir det översvämning av bränslet. Very bright!

Min tanke är nu att plocka ur elektroniken och konstruera manuella spakar att styra processen. Till det behöver jag en trimpotentiometer med vilken jag kan justera fläkthastigheten efter önskemål. (Man kan se lågan och därför är det enkelt att justera den för optimal bränning) Det svåraste och med vilken jag behöver hjälp med är impulsgivaren som skall styra bränslepumpen. Den är 12V och tickar ungefär 60 slag per minut. Men man borde kunna justera den mellan 30 - 90 slag per minut. Förmodligen också med trimpotentiometer? Puls längden vet jag inget om, men tror det handlar om kring 100msek? Glödningen fixar jag med en enkel tryckknapp. Vidare har jag en tempgivare som skall bryta allt vid överhettning.

Det blir en spis som kräver 100% närvaro, men det kan jag leva med och acceptera. Då blir frugan också nöjd. Annars brukar dessa spisar ha en nackdel med stor eftervärme, vilket vi inte upplevt än i praktiken. Mina sökningar på nätet gav inte mycket, konstruktionen är förmodligen för primitiv? Några ideer?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Liten EL/elektronik problem med dieselspisen

Om du ska reglera varvtalet på en DC-motor (PM) är det bästa att kontruera en variabel konstant-ström-generator. Använd en LM 317 eller liknande, googla fram ett datablad, där brukar vara applikationsexempel!
//Göte J
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Liten EL/elektronik problem med dieselspisen

Fläkt hastigheten är ju det minsta problemet, fast jag fick ju råd att det går inte göra som jag tänkt. Varjefall LM317 är ju lovande, men jag saknar den viktigaste lösningen nämligen pulsgeneratorn. Är det inte något med kondesatorer och spolar man skapar pulsar? Minnet sviker lite men jag tror att det var något sådant...
 
Toppen