• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddproblem o 12v strul

F

F.d. 30307

Guest
Hej
Burstner elegance i710 -07

Verkar ha nån form av 12v strul eller fel på Ebl boxen. Har solcell o regulator.

Extra Ctek laddare som funkar men blir väldigt varm, har testat men annan Ctek laddare o samma sak där.

Verkar som de inte laddar klokt. Batterispänning på dubbla nya batterin ligger mellan 11,4-12,2V. Verkar inte heller ladda när bilen är i gång.

Hörs ett svagt tickande från E-boxen, va e de?
Kollat säkringar, verkar hela. Kablage ser ok ut.

Kan man mäta på något sätt om de laddar o i så fall hur?
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Laddproblem o 12v strul

Har oxå haft ett tickande från Ebl ett oladdat bodelsbatteri en gång för länge sen.
Lyfte av en kåpa å hittade en glasrörssäkring som gett upp Bytte å sen har det fungerat.
Det var nåt relä som inte kunde dra när säkringen var gången.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Laddproblem o 12v strul

Om du har en CTEK Dual 250s så ska den bli varm i vissa lägen. Du borde ha 13,7-14,0v på bobatterierna om det står rätt till. Börja med att kontrollera alla säkringar som finns. Sedan kopplar du ur batterierna mäter dem och låter dem stå ett dygn och mäter igen normalt ska det inte vara någon skillnad.
Om du har ok på detta tror jag felet ligger i E-boxen men var?
Hade i min Kabe problem för ett år sedan att det blev kortslutning i kablaget till larmkontakten till TV antennen, den larmade stundvis även när antennen var nere. Detta resulterade att laddningen inte fungerade som den skulle. Fick bytt boxen på garantin.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Laddproblem o 12v strul

Jag skulle nog sära på de olika laddkällorna för att se hur mycket spänning var och en vill ladda batterierna med.

Elblock och solcellsregulatorer kan ju paja och då ladda för dåligt eller för mycket.

Yttre laddare kan nog bli varma om batterierna är urladdade, speciellt små kompakta laddare som inte får tillräcklig ventilation.

Om batterierna inte vill bli uppladdade på något vis är det nog dags att fundera på om de varit rejält urladdade och tappat " orken ".

Är solcellsregulatorn kopplad till elblocket får man mäta på utgående kablar från regulatorn så att den inte ger överspänning, tänk på att en solpanel ger spänningar över 18 volt före regulatorn, får du det in i bodelens elsystem så kan det hända saker.
 
F

F.d. 30307

Guest
Sv: Laddproblem o 12v strul

Verkar vara vajsing på Elblocket (tror jag i alla fall).

När jag kopplar bort + kabeln som kommer från Bodelsbatteri från Elblocket så funkar de o ladda men så fort ja kopplar in kabeln till blocket lägger laddaren av.

Kan man lämna in/skicka iväg elblocket till någon för felsök/reparation?
VA kostar ett nytt?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Laddproblem o 12v strul

Verkar vara vajsing på Elblocket (tror jag i alla fall).

När jag kopplar bort + kabeln som kommer från Bodelsbatteri från Elblocket så funkar de o ladda men så fort ja kopplar in kabeln till blocket lägger laddaren av.

Kan man lämna in/skicka iväg elblocket till någon för felsök/reparation?
VA kostar ett nytt?

Det kan vara så att elblocket skickar ut sina 14V och då tycker Ctek laddaren att batteriet är fullt. När du sedan kopplar bort elblocket så laddar Ctek som den ska.

Vilket elblock har du samt har du tillgång till multimeter?
 
F

F.d. 30307

Guest
Sv: Laddproblem o 12v strul

Har tillgång till multimeter men vet inte vad elblocket heter. Står ingen betäckning på det.

Men om ja inte får upp spänningen mer än 11,5 v när elblocket e inkipplat så borde de ju va nåt knas. När ja kopplade bort blocket o laddar direkt får ja upp normal spänning
 
Senast redigerad av en moderator:

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Sv: Laddproblem o 12v strul

Hej!
Min EBL 240 klickar litet svagt när säkringen till den inbyggda laddaren är trasig. I mitt fall är det det inbyggda skiljereläet som av någon anledning inte går i stabilt läge om denna säkring är trasig. EBL-erna skiljer sig rätt mycket åt så detta är kanske inte alls relevant.... Betr säkringar kan dom se hela ut och ändå vara trasiga. Bl a har jag råkat ut för en bladsäkring som var hel men pläteringen på stiften var utsliten genom korrosion och underliggande material var inte elektriskt ledande!!!
 
F

F.d. 30307

Guest
Sv: Laddproblem o 12v strul

Alla möjliga felsökningar o tester har gjorts o de verkar som de va den externa laddaren som va boven i dramat.

En Ctek 250S e inköpt o väntar på leverans så får vi se om de blir bättre
 
Toppen