• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla solpaneler

Motorhome

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
14026
Medlemskap
2025
Hej !

Har bytt bil till Dethleffs XLi som det är monterat en Truma 150 w panel.
Den behöver jag flytta på och sedan montera en 100 w till.
Ska dom kopplas parallellt o kan man göra det uppe på taket o använda den befintliga kabel ner till regulatorn ?

Mvh Jocke
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Koppla solpaneler

Du gör som du känner. Seriellt eller parallellt och koppla på taket. Se bara till att skarven blir tät.
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Koppla solpaneler

Parallellt är att föredra, bättre effekt om den ena panelen är lite i skuggan. Sen så är det inte alla regulatorer som klarar spänningen som blir när man seriekopplar, det måste man kolla upp noga innan i så fall.
 

Motorhome

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
14026
Medlemskap
2025
Sv: Koppla solpaneler

Det sitter en LRM 1218 o den tål inte mer än 275 w. Därför olika storlek på panelerna. Men det borde väl inte vara några problem. Så parallell koppling är att föredra ?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Koppla solpaneler

Dagens solpaneler har inbyggda dioder som motverkar skuggning. Äldre solpaneler (också billiga nya) som saknar dioder kan, vid delvis skugga, dra ned den totala effekten, om man använder seriell koppling.
Alltså: med solpaneler liggande på taket, där skuggning normalt inte förekommer = använd helst seriell koppling.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Koppla solpaneler

Med en mppt regulator som tåler høy innspenning kan en seriekoble, men det er aldri fel å koble i parallell og om det er forskjell i effekt på panelene ville jeg aldri koble i serie. Motsatt om det er forskjell i spenning, da bør en ikke koble i parallell. Begge deler for å kunne utnytte panelene fullt ut.
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Koppla solpaneler

Tänk även på att inte gå upp i för lång kabellängd.
Minst 6mm2 och kliver upp i längd på kablarna måste du öka dimensionen på kabel.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Koppla solpaneler

6 mm2??

Jag har bara 2,5 mm2 och mina paneler levererar som bara den. Jag har funderat på att byta kablaget till 4,5 mm2 men det verkar onödigt.

Jappe
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Koppla solpaneler

Mät spänningen uppe vid panelernas anslutning och nere vid ingången till regulatorn, när du har full sol och de laddar för fullt. Skiljer det mer än 0,5 V tycker jag det är dags att gå upp i area. Skiljer det 1 V eller mer är det absolut dags att gå upp ett eller två steg i area.
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Koppla solpaneler

Håller med.
Testa en kabelkalkylator för att testa ut vad som händer när du ökar och minskar storlek på panel och kabel.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Koppla solpaneler

Jag har två paneler med egna kablar. Varje panel har egen regulator. Längden till regulatorerna är c:a 3 meter.

Nomogram_2_m.jpg
 
Toppen