• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hunden i husbil

F

F.d. 24962

Guest
Hejsa. Vi kommer fra Danmark, og køre hvert år til Sverige i Husbil. og vi har en Hund. (Gravhund) .

Nu har vi fået at vide at hund i Husbil i sverige skal være spændt fast. koster 10,000kr .
vi kan ikke spænde vores hund fast. da bilen er over 30 år gammel. og født uden seler, dog har vi sat seler på forsæder. men i bodelen er der ingen seler og kan heler ikke laves . derer en gammeldag rundsæde gruppe . der er jo heller ikke plads til et bur, der er kun bageserum under sæder i en side 30 cm høj... og et bur sat fast på gulvet. vil betyde at vi ikke kan komme rundt. hunden er aldrig oppe på sæder når vi kører, men på gulvet . enten ved mine føder eller er det varmt så ligger hunden bag ved vores sæder i bodelen...
Men hvis det er korrekt . at den skal være spændt fast . ja så har vi været i sverige for sidste gang i 2015...

med venlig hilsen jytte mikkelsen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Hunden i husbil

Hej
Vet ej var du fått bötes uppgiften i från men enligt vissa tidningsurklipp har någon fått böta SEK 1500,- för att hunden legat lös och orsakat olycka. (alltså böter 10,000 sek helt felaktiga uppgifter). Detta enligt dognews.se, som inte är på något vis en svensk auktoritet.

"Polisen säger om olyckan är framme kan du som bilförare göra dig skyldig till brott om hunden är lös." (https://dognews.se/2015/10/15/allt-fler-far-boter-for-los-hund-i-bil) Det vill säga, du KAN bli skyldig OM hunden är lös och det sker en olycka.

Svenska jordbruksverket som däremot ÄR en auktoritet på denna fråga säger;

" Transportera hundar
Hunden i bil
Om du transporterar enstaka hundar i personutrymmet i din bil ska du se till att de transporteras på ett säkert sätt. Du kan också transportera hunden i kombiutrymmet på din bil om du har god uppsikt över den under hela transporten. Hunden ska inte riskera att bli skadad eller lida i samband med transporten. Du måste se till att hunden är säkrad vid inbromsning till exempel genom att använda transportbur eller säkerhetsbälte som är anpassat för hundar.

Ditt fordon ska vara lämpligt för att transportera hunden. Om du transporterar hunden i en bur eller liknande ska denna vara utformad och placerad på ett sådant sätt att hunden får skugga och god ventilation.

Detta gäller:

Hunden får inte förvaras permanent i ett fordon och högst 3 timmar enligt huvudregeln.
Du får inte lämna hunden utan tillsyn i fordonet om det är möjligt att temperaturen går över +25°C eller under -5°C.
Under transporten ska hunden rastas och få vatten minst var sjätte timme. Den ska få foder med högst 24 timmars intervall.
En tik som löper ska transporteras åtskild från hanhundar.
En dräktig tik får inte transporteras de två närmaste veckorna före beräknad valpning. Tiken får inte transporteras tidigare än 1 vecka efter valpningen. Det finns undantag från dessa två regler för sällskapshundar som transporteras i personbil och kortare sträcka än 50 kilometer.
En hundvalp måste vara minst 1 vecka och naveln bör vara helt läkt för att du ska få transportera den. " (Transportera hundar - Jordbruksverket)
Hoppas detta klargör frågan istället för de felaktiga uppgifter du verkar ha fått tagit del av.

Vänliga Hälsningar från en svensk hundägare.

//Sylvia
 
F

F.d. 24962

Guest
Sv: Hunden i husbil

Mange tak for dit svar.
ja det som jeg kan læse så er det jo forbudt at hunden er løs i bilen. den skal enten spændes fast i en sele, eller være i et bur. og da vi ikke kan nogle at delene, ja så kan vi ikke komme til Sverige mere på ferie. øv øv, så må vi finde andre lande som vi må køre i .. mvh jytte
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Hunden i husbil

Kan du inte sätta en ögla i ett starkt fäste som du kan sätta en sele i. Det beror ju på hur tung och stor hund du har, vår mellanpudel trivs utmärkt i sele på sätet vid bordet. Bordet är tillräckligt högt för att han inte skall åka in i det vid en krock. Selen sitter hos oss i säkerhetsbältet, men kan ju lika gärna sättas fast i en säkert fastsatt ögla. Vi vill ju gärna ha dig som gäst i Sverige med både dig och hund säkert. Alla svenska regler är inte helt dumma (men många är dom det får jag medge).
 
F

F.d. 24962

Guest
Sv: Hunden i husbil

Desvære så er vores bil så gammel at der ikke er seler i den, kun de to som er sat på i førehus. er ikke lov i dk. når bilen er over 30 år gammel. og født uden seler. som jeg skrev så er der ingen i bodelen, og der kan heler ikke sættes seler på. da det er langsgående bænker . med løs hynder og der er intet til at fastgøre seler med . .. vi må jo ikke bore en krog fast i en bærende vange på undervognen ... så desvære så kan vi ikke komme til Sverige mere. har eller været her nu de sidste 8 år. og de sidste tre med hund . + et par weekend, vi havde ellers glædet os til igen at skulle til Darlane ... vi fik ikke set det hele sidste år. ...
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hunden i husbil

Här måste jag inflika att det "doftar" martyrskap om jag skall vara ärlig.

Min husbil är över trettioår gammal och visst sjutton kan jag fästa en sele på flera ställen. Om inte annat så fixar man själv fästen, de behöver ju inte besiktigas och utsättas för enorma påfrestningar. De räcker bra om de tar den lilla stöten om hunden tappar balansen vid en häftig inbromsning. Vid alla marin butiker säljs fäst öglor av fina rostfria kvalitet som blir som en smycke i bilen. Kanske det enda som glänser?

Jag tror dessutom att alla som har en 30 år gammal husbil är någonlunda händiga och de borde klara en sådan åtgärd på en timme. Jag för min del tänker inte tigga och be dig att komma till Sverige, men inners inne vet du förmodligen att något lika bra husbilsland hittar du inte....
 
F

F.d. 24962

Guest
Sv: Hunden i husbil

Har lige talt med det svenske politi, bøden er 1500. kr . hvis hunden ikke er i en hunde sikkerhedsbælte på sædet . eller i et Svensk godkendt bur forankeret på gulvet.

her er størrelsen på bur.....
Minsta mått
Om du använder en bur eller liknande för transporten i personbilen ska varje hund ha minst följande utrymme:

Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Hunden i husbil

Jag har samma problem i min gamla veteranbil, en bil av årsmodell 1962.
Jag har skrivit till polisen för att få ett svar vad som gäller om man inte har några bälten att fästa hunden i. Vi får väl se vad de säger om problemet.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Hunden i husbil

Har lige talt med det svenske politi, bøden er 1500. kr . hvis hunden ikke er i en hunde sikkerhedsbælte på sædet . eller i et Svensk godkendt bur forankeret på gulvet.

her er størrelsen på bur.....
Minsta mått
Om du använder en bur eller liknande för transporten i personbilen ska varje hund ha minst följande utrymme:

Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.

Vi har så många lagar och föreskrifter i Sverige som ett fåtal bryr sig om och några poliser på vägarna som skall övervaka detta finns snart inte. Du kan nog känna dig lugn med att åka till Sverige även om hunden är lös i bilen.
Bengt
Ps Jag lagtrotsar också, vad gäller hunden. Ds
 
F

F.d. 24962

Guest
Sv: Hunden i husbil

jeg vil i morgen ringe til den Danske trafikstyrelse. jeg mener at seleregler ang disse køretøjer er EU bestemt.

ang regler for biler godkendt før 1 juni 1969 ingen sele . og mellem 1969 og inden den 1 april 1989. for her står der i loven at det kun er forsæder der skal have seler.

og i begge biler må der godt må side nogle på bagsædet uden seler . selv børn over 3 år må side på disse sæder uden sele. ---- så en hund må vel også være her uden at være spændt fast. eller er den mere vær en et barn ?

og hvis disse regler er Eu bestemt ja så gælder de jo også i Sverige, jeg kender ikke seleregler for gamle køretøjer i Sverige. men måske der er nogle her der kan finde dem....
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24962

Guest
Sv: Hunden i husbil

jeg har fundet dette i en vejledning fra dk trafikstyrelse.

ang Eftermontering af sikkerhedsseler .

og her bliver der skrevet noget om Eu krav så det må måske og gælde i Sverige, og ud fra dette vil det være næsten umuligt at eftermonter seler i vores gamle biler...

opfyldelse af EU/ECE- krav om godkendte fastgørelsespunkter til seler, mv.).


Først og fremmest skal der anvendes godkendte og mærkede sikkerhedsseler, og selefastgørelsen skal leve op til gældende bestemmelser. Selv om der anvendes en godkendt sikkerhedssele, skal sikkerhedsselen være forsvarligt fastgjort.
Grundlæggende skal der skelnes mellem biler registreret første gang:
• før den 1. april 1980 (ingen dokumentationskrav til selefastgørelse),
• fra den 1. april 1980 og inden den 1. oktober 1999 (dokumentationskrav til selefastgørelse, eksempelvis på baggrund af beregninger),
og • fra den 1. oktober 1999 (dokumentationskrav i henhold til relevant regulativ eller direktiv)
For at opnå den bedst mulige sikkerhed kræves:
• godkendte sikkerhedsseler
• godkendt sæde og
• dokumenterede seleforankringer
Seleforankringer for eftermonterede seler skal opfylde gældende bestemmelser i punkt 10.02.001(6) i ”Vejledning om syn af Køretøjer”. Hvor der ikke foreligger udtalelse fra køretøjsfabrikant om seleforankringer, skal fastgørelsen dokumenteres på en af de beskrevne måder, som eksempelvis kan være beregningsmetoden. Denne metode gælder fortrinsvis køretøjer og pladser, hvortil der ikke er selekrav.
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Hunden i husbil

Du behöver ju inte ha bälte, du får ha bur istället. Det handlar främst om hundens och din säkerhet när det blir en olycka. Om du tycker det är tillräckligt säkert som du gör idag så kan du ju chansa, svårare är det ju inte. I värsta fall böter, även om risken kanske är liten. Själv föredrar jag att veta att min hund inte kommer flygande om något händer. Men det är bara du som kan bedöma hur du vill göra. Men att försöka lösa det genom att visa att lagen är fel eller att polisen har fel tror jag inte hjälper.
 
F

F.d. 24962

Guest
Sv: Hunden i husbil

Et bur....for at følge Svenske regler for str. skal det være denne bur 68,6 x 54,5 x 83,5 cm

med det skal jo også gøres fast, for eller så er det jo både hund og bur der kommer flyvende, til stor skade på både os og og hunden.

det vil jo være mange kg vægttryk som forankringspunk skal modstå, ved ulykke,

Så tung blir din hund

Hundens vikt förändras dramatiskt om du krockar.

Hundras – Ursprunglig vikt – Krock i 50 km/tim – Krock i 90 km/tim
Chiuaua – 2 kg – 80 kg – 256 kg
Jack Russel terrier – 6 kg – 240 kg – 768 kg
Schnauzer – 15 kg – 600 kg – 1920 kg
Schäfer – 30 kg – 1200 kg – 3840 kg
Grand Danois – 65 kg – 2600 kg – 8320 kg

+ bur vægt for vores str ca. 10/ 15 kg

for os = hund 6 kg + bur 10/15 kg = 16/21 kg

og der er ikke nogle godkendte forankringspunkter bag i vores bilen, pga dens alder 33 år. og hvis du kikke på det som jeg lade op i går med eftermontage af seler + forankringspunkt. i så gamle biler.

hvordan spænder I jeres bur fast i bilen, så det kan godkendes af myndigheder
 
Senast redigerad av en moderator:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Hunden i husbil

Det enklaste som säkert ingen kan anmärka på, är att fästa en ögla i stolen/soffans fäste. Där fästs sedan selen till hunden. Har svårt att tro att detta inte godkänns av någon kontrollant. Eller en öglebult genom väggen vid någon förstärkning om det är en garderob eller liknande där.
Rimlighet....
Med vänlig hälsning, Conny J
 
F

F.d. 24962

Guest
Sv: Hunden i husbil

Jeg tror at jeg har misforstået hele denne lov, da jeg troede, at den måde som hunde sele + bur skulle fastgøres, skulle opfylde alle lovkrav. i færdsels/ trafik / bil lovgivning. ( ved ikke hvad det heder i Sverige) + Eu typegodkendelse til forankringspunkter i bilen, ( det skal forankringspunkter i bilen i dk.) men jeg kan forstå på jeres løsninger + dem I giver mig., at sådan forholder det sig ikke
Så det jeg kan forstå ud fra det som bliver skrevet og forslået er
1. hund skal have sele på= opfylde lovkrav. Hvor og hvordan den er gjort fast til bilen er der ingen lovkrav til. heler ikke for længden at den line som bruges til at fastgøre selen med. Tanker her på hvilken kraft som hunden vil blive stoppet med når linjen stopper.
2. skal side i et godkendt bur str. = Opfylde lovkrav.... hvordan bur er sikkert / gjort fast til bilen, er der ingen lovkrav til. ... men hvilken kraft vil et sådan bur, + hund ikke komme flyvende med

Så det jeg kan gøre det er købe en sele+ en line og finde et eller andet sted at binde den fast. evt. bordben så har jeg opfyldt lovkrav.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Hunden i husbil

Eftersom du verkar bry dig mer om att obstruera mot lagar o rekommendationer än säkerheten för dig själv, din hund och dina medtrafikanter, så är det kanske bäst för alla om du stannar hemma

TommyQ
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Hunden i husbil

Självklart skall en bur sättas fast ordentligt annars blir så klart farligare än att ha hunden lös. Det finns många olika lösningar titta här på husbilsklubben så finns många exempel. Bäst är ju att bulta den i ramen på bilen, vilket troligen inte går. Andra lösningar kan vara att bygga in den under en säng och för mindre hundar har jag sett väl fungerande burar i alkoven ovanför förarhytten.

Men ärligt talat verkar du mer irriterad över lagarna än du är intresserad av en lösning. Jag önskar dig en go tur oavsett vart du hamnar. Kör försiktigt.
 
F

F.d. 24962

Guest
Sv: Hunden i husbil

Hej Tommy, der tager du fejl. jeg bekymrer mig om både om hund, os og andre.

og vil gerne opfylde alle lovkrav, som er forskellige i Dk. og Se. I dk har vi strikse krav til forankringspunkt i biler. som jeg skal overholde hvis jeg vil sætte noget lovligt fast i bodelen af vores bobil, da den køre under en regel for gamle biler uden seler. i DK.

og SE regler for ikke må have løs hund.

Se det er jo så udfordringen for os hvordan vi gør det, så vi ikke kommer i konflikt med lovgivningen. nogle af stederne.

lige nu syntes jeg at jeg har fået så mange forskelige, og modstridenede forslag, at jeg pt prøver at finde ud af, hvad er lovgivningen af fastgørelsen af sele el. bur, i SE og kan vi opfylde dem.....

kunne forstå at Åse og Hasse også har problemer med deres svenske bil.
 
Senast redigerad av en moderator:

Akida

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
18315
Medlemskap
2024
Sv: Hunden i husbil

Vi har köpt ett "hundbälte":D
Se bif. Fil. (Bilden fel vänd:mad:)
Mvh
Staffan
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 45
Toppen