• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hunden i husbil

Akida

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
18315
Medlemskap
2024
Sv: Hunden i husbil

Bifogar bild på "bältet"
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 18

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Hunden i husbil

Vi har nåt liknande när vi kör i vår bruksbil. Den bygger ju på att man har ett bälte att sätta den i vilket inte finns i vår gamla bil eller i rudolflines husbil.
Jag väntar fortfarande på svar från Polisen.
 

Akida

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
18315
Medlemskap
2024
Sv: Hunden i husbil

Svarat vi fick när vi kollade var:
I Sverige finns ingen lag på "bältade hundar" utan det räknas som lös last:confused:
Sen är det upp till polisman på plats, att avgöra om hunden (läs lös last) utgör en trafikfara:wideeyed:
Mvh Staffan
 
F

F.d. 24962

Guest
Sv: Hunden i husbil

jeg har skrevet til

Til Jordbrugsværket.

Jeg har læst og forstået : hund skal være fast spændt eller i bur.

Har tax hund 6,5 kg. = bur str. Ca. 80 x 50 x 50 cm

Kan I give os nogle retnings linjer, for hvordan vi skal opfylde disse krav. Jeg kan ingen steder i Svensk lovgivning finde, noget på, hvordan vi skal opfylde kravet.. her tænker jeg på, hvordan skal vi spænde hundens sele fast. Eller hvordan skal bur spændes fast.

Vi køre i en bobil fra1984, I følge DK lovgivning så skal der kun være seler på føre og passager sæde , og ingen i bag, for biler født mellem 1969 og 1989 og det er ikke lovligt at monterer seler i bag. Da der ikke kan laves lovlige forankringspunker i bilen til at spænde sele fast i, jfv opfyldelse af EU/ECE- krav om godkendte fastgørelsespunkter til seler, mv.).

Vi kan i DK lovligt have personer siddende i bag, selv børn over 3 år jfv Dk færdselsloven § 80 . hvordan disse regler er i Sverige ved jeg ikke...

Så vi har ingen mulighed at, sætte en hunde seler fast i en sikkerhedssele .

Hvilken lov krav er der for fastgørelse af en hunde sele ? og hvordan kan vi gøre det.

Hvis vi skulle vælge et bur, hvad er lovkrav til fastgørelse af denne .....

Jeg vedlægger et foto af bodelen af vores bobil. Her er ikke meget gulvplads og et bur vil fylde så meget at vi ikke kan lukke skabe m.m. op. Og gulvet det er jo kun et tynd træ gulv.

Der er ingen bagagerum, kun under det ene sæde er der et rum på 30cm i højden...under det andet sæde ligger vandtanken, og under den bagerste bænk er der ingen plads da bilens bagende buer ind under sædet...

Vores hund ligger normal omme ved mine føder når vi køre, (se foto) her kan han jo heller ikke flyve nogle steder.

Vil det være ok at give ham en sele på, og binde ham fast rundt om min sæde konsol...

Da det er den eneste mulighed vi lige kan se . hvis vi skal til Sverige til sommer, hvis dette ikke er tilladt, ja så har vi ikke nogle muligheder andet end at blive hjemme i DK

Med venlig hilsen


og har fået dette svar håber også at I Åsa og Hasse kan bruge svaret...

Hej Jytte!



Det som står i föreskriften för transporter av hundar är att om de transporteras i personutrymmet så måste hunden vara säkrad för inbromsning. Tanken bakom detta är att om en kraftig inbromsning sker så ska inte hunden flyga runt i bilen och skada antingen sig själv eller någon person i bilen. I det här fallet är Jordbruksverkets rekommendation att hunden spänns fast i sele eller i bur när den transporteras i personutrymmet, eftersom det är bland de bättre sätten att säkra hunden inför en inbromsning. Men är det en mindre hund som sitter/ligger still under hela resans gång i golvbrunnen på passagerarsidan i framsätet så är det ok eftersom den inte kan kastas någonstans det fallet.

Hur man spänner fast en hund i sele, så använder man en sele för transport för hundar som man sedan sätter fast i ett säkerhetsbälte.

Det här är beslutat i föreskrift L5, Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om transport av levande djur, kapitel 6 §3, §§34-38

http://www.jordbruksverket.se/download/18.7caa00cc126738ac4e8800012169/1370040353162/2010-002.pdf



Med vänlig hälsning

Sebastian Kindbom
 
F

F.d. 19927

Guest
Sv: Hunden i husbil

Det är skönt att höra har just köpt husbil ock vi får nog försöka att ha hunden i säkerhetsbälte ,men det finns ju inte så många ställen att sätta den , ligger gärna på golvet så vi får väl hitta på nåt . Nån som vet om man får sova i sängarna under färd?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hunden i husbil

Det är skönt att höra har just köpt husbil ock vi får nog försöka att ha hunden i säkerhetsbälte ,men det finns ju inte så många ställen att sätta den , ligger gärna på golvet så vi får väl hitta på nåt . Nån som vet om man får sova i sängarna under färd?

Du får inte sova i sängarna vid färd. Bälteslagen gäller så alla ska va bältade om det inte är en gammal bil
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Sv: Hunden i husbil

jeg vil i morgen ringe til den Danske trafikstyrelse. jeg mener at seleregler ang disse køretøjer er EU bestemt.

ang regler for biler godkendt før 1 juni 1969 ingen sele . og mellem 1969 og inden den 1 april 1989. for her står der i loven at det kun er forsæder der skal have seler.

og i begge biler må der godt må side nogle på bagsædet uden seler . selv børn over 3 år må side på disse sæder uden sele. ---- så en hund må vel også være her uden at være spændt fast. eller er den mere vær en et barn ?

og hvis disse regler er Eu bestemt ja så gælder de jo også i Sverige, jeg kender ikke seleregler for gamle køretøjer i Sverige. men måske der er nogle her der kan finde dem....
disse regler gälder kun ved lav hastighed, såsom cortegekörsel/crusing, ikke ved landevejshastighed
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Hej,
när vi kör med husbilen och har med vår nuvarande hund, en dvärgpudel, har han en säkerhetssele som är fäst i ett kraftigt band med en ögla i varje ände. Dessa öglor fäster vi i fästena till våra säkerhetsbälten i förarhytten. Han ligger på en matta mellan sätena fram och har därmed kontakt med oss båda, kan även vända sig om och nå vattenskålen som står precis bakom passagerarsätet. Skulle något hända som kräver tvärnit så åker han högst en halvmeter framåt innan selen bromsar, men på de 40 år vi kört med husbil i hela EU, har vi aldrig behövt tvärnita - om vi haft tur eller inte överlåter jag till andra att bedöma. Liknande arrangemang har vi haft med alla våra hundar under alla år oavsett storlek. Nu har den största varit en Shetland sheepdog så det har ju inte varit några bjässar precis.
Karin:wink:
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Min avatar bild visar våran hundens sele; den fäster vi till baksätenas bälten, eller ibland till en kedja intill skjutdörren. En sån kedja installerade vi ursprungligen för att kunna låsa dörren inifrån när vi sover, men det är praktiskt också att använda som fäste för hundens sele.
Tror det finns lösningar även för gamla bilar.
 
Toppen