• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundmat

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hundmat

Det är klart att vi svenskar tycker detta är grymt & oetiskt . Fråga en hindu vad han tycker om att vi äter kor. Värre än så är det inte, olika kulturer har olika seder.

Bennie
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hundmat

Olika kulturer har olika seder, skriver du Bennsan. Jag vet inte om du hört talas om att hunden anses vara människans bästa vän. Det är inte bara svenskar som anser det. Det finns kanske dom som har en ko som sin bästa vän men det är nog inte lika vanligt. Det finns band mellan hundar och människor som inte går att jämföra med andra djur. Hinduer är ju mestadels vegetarianer och vare sig dom är svenska eller indiska så äter dom vare sig hundar eller kor. Att generalisera som du gör är att försvara detta fruktansvärda djurplågeri med kidnappade stulna djur som pågår på oupplysta platser är skrämmande.
Åke
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hundmat

Ja du Åke

Att hunden anses vara människans bästa vän stämmer nog inom vissa kulturer, det är väl bara att läsa vad som skrivits på forumet av medlemmar som besökt bl.a Grekland & Spanien & hur man behandlar hundar där. Hinduer äter ju grönsaker & även kyckling. Muslimer äter inte gris som vi däremot gör. Muslimer & även judar äter kött som är skäktat vilket innebär att man utan bedövning skär halsen av djuret & låter det förblöda, detta är väl grymt djurplågeri om något. Ditt påstående att jag generaliserar är ju befängt. Det jag menade med inlägget & även med detta var att man har olika sedvänjor & syn på djur i olika kulturer. Vi har haft hundar men nu har vi en katt. Inte har vi ätit upp hundarna & inte har vi för avsikt att göra det med katten heller.:D

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hundmat

Vad jag reagerade mot var det lidande hundarna utsattes för innan de dödades. När det gäller att äta likdelar, som Juan Norte så elegant uttrycker det, så spelar det väl ingen större roll vad det är för djur.

Jag vet att många inte äter hästkött eftersom de anser att hästdjuret står närmare människan än andra djur. Att de äter en och annan macka med hamburgerkött vet de kanske inte eller så förtränger de det. Det går ju inte att saluföra häskött under dess rätta namn.

Men det är det groteska djurplågeriet före "slakten" som jag ville belysa i inlägget!

Jappe
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hundmat

Ämnet gör mig illamående. Jappe lade in enkäter för en en del år sedan, vad jag minns, med länkar till filmer som visade hur hundar behandlades omänskligt och sedan dränktes eller flåddes levande. Det går inte att jämföra detta med kosherslakt.
Sedan kan man ju fråga sig varför Jappe lägger in den här typen av frågor i en husbilsklubb???
Åke
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hundmat

Väldigt enkelt! Meningen är att upplysa medlemmarna om sådana här hanteringar och få dem att skriva på protestlistor. Det ger faktiskt effekt. Vad gäller just Kina så börjar de styrande långsamt förstå att djurplågeri inte är positivt när det gäller Kinas rykte i världen och kan försvåra handelsutbytet med andra länder! Djurplågarna själva skiter i goodwill men inte politikerna som kan stoppa djurplågeriet!

Ju fler som skriver på, desto bättre.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hundmat

För vår skull

Är burdjuret bara kött och päls
eller har det också en hjärna?

”Vad gör väl det att några lider
det har ju djuren gjort i alla tider”

Vad rör det mig vad dom gör långt där borta, det var ju bara en katt
en hund eller något annat litet djur i päls
 
Inlägg
508
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2024
Sv: Hundmat

Visst saluförs hästkött som häst. Hötorgshallen säljer tex hästentrecote. I Stockholm finns även en restaurant som bara har häst på sin meny.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hundmat

Jag tror för min del att Jappe vill "röra om i grytan", det är liksom lite sommarstiltje.

För min del går gränsen där hur djuret behandlas under sin livstid och speciellt hur slutet blir. I vissa kulturer, speciellt de asiatiska där Kineserna toppar ligan, är djurhållningen fullständigt hänsynslöst.
Det handlar inte om kulturskillnader utan råhet och primitivt lågt tankeverksamhet. Dessa råsällar hänvisar gärna till kulturella särarter som tex Spansk djurfäktning, men vad är det för känslor man spelar med? Rädslan om livet, att mista det eller bli svårt lemlästad, som tex Matadoren. Det var likadant med Romerska Gladiator spelen.

Vi här i norden har vuxit ifrån sådant "folknöje" fast det var inte så länge sedan vi hade ofentliga stympningar i straffskalan. Råhet i alla former handlar om empati och bristen därav, inget annat. Finns ingen anledning att plåga djur varken före, efter, eller under slakten.

Hundar är dessutom speciellt anpassade för människan som tjänste djur eller som sällskap. Förstår man 10% av hundens fäsen, så begriper man kanske hur vidrigt det är att betrakta hundar som delikates. Nu skall man visst inte få peka ut någon folkgrupp för känsliga medburgare kan ta illa upp och få sin nattsömn störd, men jag tycker ändå att jag skulle aldrig låta en Kines bli dagmatte för mina hundar, jag tror hunden skulle få dåliga wibbar av sådant sällskap.....
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hundmat

Bra inlägg men man ska nog inte dra alla kineser över en kam. Det finns säkert många kineser som inte saknar empati för djur. Dogmatiskt tänkande hos stora grupper i samhället på grund av respekt för auktoriteter av olika slag har här stor skuld. Den största skulden har givetvis de ledande skikt i samhället som via olika metoder "satt griller i huvudet på allmogen".

"Vadå, de oskäliga djuren har väl inga känslor? De kan väl inte känna smärta" o.s.v.

Jappe
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hundmat

Min erfarenhet är att alla människor generaliserar och använder sina fördomar, annars är de inga människor, oavsett vad sönderciviliserade maktmänniskor än hävdar.
Hör man tex. ordet Kines, så vimlar det massor av symboler och tanketrådar i skallen. Det är drakar och flätor och sådana lustiga hattar de hade på risfälten. För mig poppar även fullständigt obegripliga filmer ur minnet där det inte gick att följa huvudpersonen eller personerna, de var alltför lika med likadant klädsel.
Men jag minns också vad Amerikanska krigsfångar berättat om asiaternas sätt att behandla krigsfångar eller andra i underläge för den delen, kan vara hustru eller barn också. De lär vara otroligt grymma, sadismen som andra jag.
Om det finns vettiga Kineser? Kanske det, jag tror på det när jag möter någon. Likadant kan man säga om andra folkslag som man har fördomar om. I vårt kultur är ju allting upp och ned vänt. Vi får skoja om Amerikaner att de är skjutglada, eller om britter som sitter i bub hela sin lediga tid, men vi får inte ens nämna med ord vissa folkslag än mindre om deras egenskaper. Fast jag säger det ändå, det är ju min privata åsikt, är trött att ha munkavle om vi nu lever i ett fritt samhälle. Fast jag undrar hur fritt är det egentligen? Likriktningen har gått långt och oftast är det bara en åsikt som är gångbar. DDR demokrati, höll jag på att säga, men det får man väl inte? Nu exempelvis mobbar hela Sverige och media Amerikas nästa president utan en tanke på vad skall de säga sedan när det väl blir faktum, likriktningen är blind....
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hundmat

Foie Gras

Hur kan någon så bete sig
blott för att fresta gommen
det är att skämma ut sig
och kanske hela nationen

I ett land som hyllar
frihet jämlikhet och broderskap
djurplågeriets fula nyllar
syns i månget fint gemak

Det här lilla rimmet skrev jag ihop våren 2008 och just den här sortens verksamhet har fått mig att tveka om Lilla Frankrikeboka. Inspirationen störs av den här groteska plumpen på det franska baneret. Jag förstår inte att det tillåts fortsätta men mäktiga intressen med Nestlé i spetsen drar sig ju inte för någonting så länge det finns pengar att tjäna.


Jappe

PS. Jag gillar inte Facebook särskilt mycket men när det gäller att sprida sådana här budskap så är verkligen sociala media utmärkta redskap för att få förändringar till stånd. Utnyttja det, ni som använder dessa media!
 
Senast ändrad:
Toppen