• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bärbar solcell

F

F.d. 29650

Guest
Har funderat ett tag på detta nu,är det någon som testat.
Fördelen är ju att man alltid kan optimera infallsvinkel på den så känsliga mottagaren.
några exempel
solarkoffer | eBay
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar solcell

Det enklaste att koppla in solcellen är att skaffa en kontakt till cigarretttändaruttaget och koppla solcellen till den som temporär lösning. Via regulator givetvis.
 

AWFE

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22609
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar solcell

Tack!
Men vet du att det uttaget tar emot ström och att strömmen från solpanelens regulator då går via mitt elblock?
Det går bara att få ut ström där när motor är igång.
Mvh
Olof
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bärbar solcell

Det finns väl en ingång för extern laddare på elblocket, eventuellt också en ingång för solceller. Om man kopplar in där får man ju rätt visning i panelen också.
Schaudt har en MPPT-laddare som passar direkt.
 
Senast ändrad:

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar solcell

Du kan inte koppla in den i uttag där det bara finns ström när motorn går, alltså inte i förarhytten. Måste kopplas t ex där tvn är kopplad eller på annat 12 volt uttag. Dessa klarar ofta max 10a vilket funkar med 100 W panel.

Jag skulle iallafall hitta en firma som kan installera permanent på taket. Vid en snabb googling på panelas solares så dyker massor upp.

Hålla på med lösa sladdar, vika paneler, risk för krossad panel. Risk för stöld när man inte är där. Nej tack.
 

AWFE

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22609
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar solcell

Hej!
Tack för svar!
Om du mailar mig kan du få data om vad jag troligen har i elblocket.
Vill ha effektiv laddning hellre än taket till att starta med
.
Mvh
Olof
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bärbar solcell

For påkobling av bærbare solpaneler ville jeg legge ut en kabel med Andersson SB kontakt og sette det samme på kabelen fra det bærbare. http://www.andersonpower.com/_global-assets/downloads/pdf/ds-sb50.pdf er orginalen, men det finnes billige kloner. Har tidligere kjøpt slike hos Clas Ohlsson, men de finnes i mengder på Ebay.
 
Toppen