• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bärbar solcell

F

F.d. 29650

Guest
Har funderat ett tag på detta nu,är det någon som testat.
Fördelen är ju att man alltid kan optimera infallsvinkel på den så känsliga mottagaren.
några exempel
solarkoffer | eBay
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bärbar solcell

Just for fun Simple Dual Axis Solar Tracker det skal ikke mye til for å lage en solfølger! Endast skaler dette opp til det rammeverk du trenger for ditt panel, og bruk krafigere servoer. En ledning fra D+ slik at datoren parkerer panelet når du starter motoren er et nyttig tillegg til denne konstruksjonen sammen med et par sensorer for rett parkering.
 
F

F.d. 29650

Guest
Sv: Bärbar solcell

Nu har jag köpt dessa Solarkoffer Solarpanel Solarmodul Solaranlage Solar Komplettpaket Wohnmobil WOMO | eBay
Kom fram till att det passar mig bäst när jag gick igenom allt dom kan användas till.
Då vi byter husbil ofta är det bara att plocka med sig dom.
Då våran husbil är 1år så vill jag inte äventyra täthet i tak.
Har även flera hobbybilar som kan behöva lite kräm när man är "off grid".
Samt våran lilla stuga i skärgården saknar helt ström då är det perfekt med ett bärbart 12V system.
Återkommer med rapport då jag testat dom.

Det fanns billigare liknande produkter på bukten men efter jag läst omdömmen så är det nog mkt skit som säljs.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Bärbar solcell

Lycka till trucker, 50W monokristalin (bra val) är i alla fall 50W, alltid en början. Tänk på att el-behovet kan växa med tiden och bli större framöver, kanske t.o.m. 200W så småningom, och då vill du säkert ha en regulator där du kan koppla ihop alla dina paneler tillsammans. Ska du även ladda startbatteriet? Då är det en "duo" som gäller, osv...
 
F

F.d. 29650

Guest
Sv: Bärbar solcell

Har nu provkört till full belåtenhet,levererades i praktisk väska som är vaderad och har fack för sladdar.
 

Bilagor

  • 20160619_091146.jpg
    20160619_091146.jpg
    6,2 MB · Visningar: 21
  • 20160619_091530.jpg
    20160619_091530.jpg
    4 MB · Visningar: 31
  • 20160619_091806.jpg
    20160619_091806.jpg
    2,6 MB · Visningar: 35
  • 20160619_091757.jpg
    20160619_091757.jpg
    2,6 MB · Visningar: 62

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar solcell

Plus till batteriet skall väl kopplas på det ensamma batteriet längst till höger likaså ev. annan elutrustning till den ensamma lampan till höger.

Plus och minus längst till vänster är väl enbart för solcellen och de 2 andra minus är enbart för jord/minus till batteri/ elutrustning och deras plus skall in till höger ensamma batteri och lampa.

Tror du just nu kör solcellens spänning rakt in på batteriet !!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar solcell

Jap! Det verkar vara felkopplat.
+-terminalen verkar vara gemensam för solpanel, batteri och extra belastning medans minus är separata.
Mysko koppling tycker jag, det verkar som regulatorn reglerar spänningen på minussidan.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar solcell

Jap! Det verkar vara felkopplat.
+-terminalen verkar vara gemensam för solpanel, batteri och extra belastning medans minus är separata.
Mysko koppling tycker jag, det verkar som regulatorn reglerar spänningen på minussidan.

Som sagt, jag tror att plus till batteri skall kopplas på den ensamma batterimärkningen längst till höger.
 
F

F.d. 29650

Guest
Sv: Bärbar solcell

Kortet knäppt vid påslag och då är 16volt galet men det droppar vartefter.Vet att över 14,7 mår inga normala prylar bra av.
Jag har skickat en fråga varför den startar så högt??
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar solcell

Problemet med den höga startspänningen beror på att regulatorn måste känna efter vilken typ av batteri som är kopplat, 24 volt eller 12 volt och då kommer solcellens spänning domlnera i början innan den reglerar ned.

Normalt så kopplar man in batteriet först så regulatorn får justera in rätt spänning sedan kopplar man in solcellen.
 
F

F.d. 29650

Guest
Sv: Bärbar solcell

Jo visst men i detta fall blir det ju galet för när man tar upp "kofferten" ur väskan så slår den ju igång direkt,och man kan ju inte ha dom oisolerade klippsen inkopplade när man stänger lådan,vet inte riktigt hur dom tänkt här.
Frågan är ju om regulatorn tål detta i längden,har förövrigt inte fått nått svar än.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar solcell

Extra kontakt eller brytare på solcellssidan så att regulatorn får justera in sig eller så lägger man ner panelen tills batteriet är inkopplad.
 
F

F.d. 29650

Guest
Sv: Bärbar solcell

Får först tacka för svar,jag har idag provkört lite till och slängde över en filt innan kontakten kopplades på och då är allt normalt vid start,dvs regulatorn känner batteriet och startar åt rätt håll:)

Men det som är lite märkligt är ju svaret som jag fick av återförsäljaren,tja läs själva.Jag frågade varför den startar laddning med över 16Volt,.och fick detta svar :twitcy:

Hello,

thank you very much for your message.
It's the normal way to charge the battery.
You need more volts to charge it.
And if the battery ist full, the chargecontroller have a output of 0 Volt.

With best regards
 

AWFE

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22609
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar solcell

Hej!
Jag är i Spanien, står still en hel del , och har insett att jag behöver ström utan att köra/tomgångsköra och är mycket nyfiken på din solväska. Fabrikat mått data inköpsställe m m samt bild och för-/nackdelar skulle uppskattas.
Jag antar att du valde mellan fast monterade/vinklingsbar, vad avgjorde ditt val?
Vilka andra bärbara solpaneler valde du mellan och vad avgjorde ditt val?
Tacksam för svar.
PS
Har nu läst hela tråden och vet mer. Tacksam om du svarar ändå. Bilden fick jag inte fram.
Har du sålt den?
Mvh
Olof
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Bärbar solcell

Hejsan AWFE, det är rätt länge sedan trucker var synbart aktiv här så han kanske inte läser din fråga.
Men om du är intresserad av några som säljer så har du två adresser här.
Det man kanske får räkna med dessa paket är att själva laddaren/regulatorn inte är av den mest effektiva sorten men duger säkert i alla fall.

https://fyndiq.se/product/219715-solpanel-i-vaska-80w/

solpanelen.com » Solpanel med väska 2x60W

Men om du är i Spanien och vill beställa dit på någon adress så är nog eBay bästa valet.
Här har du massor med olika hopfällbara solpaneler att välja på.

solar panel in suitcase | eBay

200Watt'aren för 2.700:- kan ju vara rätt intressant för man kan aldrig få för mycket :p:.

Lycka till.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

AWFE

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22609
Medlemskap
2024
Sv: Bärbar solcell

Hej!
Tack. Nu har jag med hjälp av en spanjor hittat en firma i Malaga som kan ha något om 2 veckor. Och dyrt. Alternativt köra till Portugal . . . Så ditt tips på ebay är intressant.
Är det bra grejor?
Men jag kommer inte åt batteripolerna utan att demontera stolen! Jag är inte händig. Hur skulle det fungera att sätta på lämpliga kontakter, istället för krokodilklämmor, och ansluta till elblocket? I vilka hål? Vad heter komtakterna? Är det helt ok att göra så utan risk att något skadas eller går sönder?
Fungerar det om panelen är hopvikt och är innanför vindrutan, dvs halva i sol bakom glas och halva i helmörker?
Elblocket heter Schaudt EBL 119 eller EBL mit OVP.
Bild från Pössls manual OCH som det ser ut i verkligheten. Samt länk till panelen.
Hur lägger jag till bild? Url?
Länk:
http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eB...5412&category=41981&pm=1&ds=0&t=1485165241762
 
Toppen