• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

läcker från blandare(?)

K

kimse944

Guest
Hej

Jag upptäckte nyligen att det läcker lite från blandaren i badrummet och efter många svordommar och diverse andra ord så lyckades jag komma fram till kopplingen och ser att det verka läcka från själva blandaren. Det sitter en liten platt bit på sidan av de två slangkopplingarna (som jag trodde var de som läckte från början). Man ser en droppe just där på bilden.

Nu funderar jag på att tillfälligt laga läckan med lite Sikaflex men behöver nog byta blandare. Hur sjutton byter man blandare? Två slangar och elen.. vad ska man tänka på?

(Sen undrar jag om någon som också har en Adria 660 DP - 2008 lyckats hitta något enkelt sätt att komma åt blandaren i toan? Jag fick skruva en hel del och tillslut lyckades jag få bort skjutdörren som sitter framför.. )

Hur skulle man klara sig utan detta fantastiska forum!
 

Bilagor

  • DSC_0733.JPG
    DSC_0733.JPG
    2 MB · Visningar: 110

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: läcker från blandare(?)

Om toan är lika den som i 660SL -08 så kom jag åt blandaren genom luckan till toakassetten. Jag har bytt blandaren på toa till den som satt i köket efter att jag bytt den. Det var lite trixigt men gick med hjälp av en nyckel till den stora muttern som jag tillverkat av ett fyrkantrör.

Har du el till blandaren på en Adriatik -08?
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: läcker från blandare(?)

Hej

Har en Adriatik 650 och där har blandaren i köket börjat läcka ett flertal gånger. Alla gånger har jag lyckats fixa det genom att demontera blandaren och därefter dra ut plaststiftet som låser anslutningen i blandaren. Sedan trycker man in anslutningen ordentligt i blandaren och trycker tillbaka plaststiftet. Förra året bytte jag oringen i anslutningen och blev tätt. Att det börjar läcka tror jag beror på att det blir kvar vatten och det spränger isär anslutningen i kylan under vintern. Naturligtvis blåser jag ur vattenledningen, men tycks inte hjälpa. som sagt aldrig behövt byta blandaren den har alltid gått att laga.
 
K

kimse944

Guest
Sv: läcker från blandare(?)

Hej

Har en Adriatik 650 och där har blandaren i köket börjat läcka ett flertal gånger. Alla gånger har jag lyckats fixa det genom att demontera blandaren och därefter dra ut plaststiftet som låser anslutningen i blandaren. Sedan trycker man in anslutningen ordentligt i blandaren och trycker tillbaka plaststiftet.

Hur får du isär blandaren? Jag lyckas inte hitta något sätt att ta isär den...
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: läcker från blandare(?)

Skruva loss den från bänken, och mellan anslutningen för kall- och varmvatten på blandarens undersida så sitter det ett litet färgat plaststift (tror det är rött eller blått) mellan anslutningarna. Dra ut stiftet, eller tryck ur det med den skruvmejsel, man kan även dra med en relativt vass tång. Greppa över "huvudet" på plaststiftet. När stiftet är ute kan du dra ut anslutningarna från blandaren, dra ur och kolla att oringarna är hela. Sedan är det bara att trycka tillbaka anslutningarna så att dom bottnar, sedan tillbaka med plastsprinten. Observera du behöver inte montera isär blandaren, utan endast skruva lös den från bänken så att du kommer åt bättre...
 
K

kimse944

Guest
Sv: läcker från blandare(?)

Stort tack för input!
Var sitter klopplingen på 12v sladden? vid blandaren eller längre ned? jag vill inte råka rycka av den i onödan...
 
K

kimse944

Guest
Sv: läcker från blandare(?)

Hittade den bakom toan.
Hela husbilen är som ett gigantiskt pussel där det gäller att hitta första bitarna för att allt ska falla på plats...
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: läcker från blandare(?)

Byt blandare, systemet med o ringar kommer till slut att börja läcka. Finns mycket bra blandare utan plast och riktiga kopplingar.
 
Toppen