• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur ladda 36V batteri från 12V?

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag har ett cykelbatteri 36 volt, 11Ah, 400Wh, nu vill jag kunna ladda det från 12 volt. Vilket är det smartaste sättet, så att man t ex minimerar spänningsförluster? Vilken storlek på inverter ska jag minst ha för att det ska fungera? Är det bäst att ladda under färd, då det ju finns nästan obegränsat med ström? Finns det laddning direkt från 12V till 36V, utan att behöva gå via 230V? Alla kloka tips och idéer välkomnas!
 

skogge

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kalix
HBK-Nr
13233
Medlemskap
2024
Sv: Hur ladda 36V batteri från 12V?

En liten 230V inverter på 300W löser problemet. Ren sinus är att föredra. Ladda medans du kör eftersom invertrarna har ganska dålig verkningsgrad.
Skulle inte tro att laddaren drar mycket mer än 5A på 12V-sidan men det är bra men inte nödvändigt att utnyttja bilfärden till laddning av diverse grejer.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Hur ladda 36V batteri från 12V?

Använd 12-230 Volt inverter, sinusvåg.
Laddaren som medföljer cykeln är anpassad för cykelbatteriet.
Tror inte att man förlorar så mycket genom att gå vida 230 V.
Även om du ska upp till 36 Volt får man ändå hacka 12 Vdc-spänningen.
Kanske kommer/finns en laddare till cykeln från 12-36 Volt?

//Arne B
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Hur ladda 36V batteri från 12V?

Är det ett Litium-batteri så kan du inte ersätta den medföljande laddaren med något annat p.g.a. garantier eller säkerheten vid laddning.

Så det är vilken strömförsörjning som originalladdaren har som du endast kan påverka, kräver den 230 AC så är bara inverter med bra sinusvåg som gäller.

Litium-batterier är väldigt kinkiga med hur de laddas och om man laddar dessa på ett felaktigt sätt så kan det hända väldigt otrevliga saker !
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Hur ladda 36V batteri från 12V?

Skall göra ett tillägg till mitt tidigare inlägg.

Om laddaren är en separat enhet med 230 försörjning så är det 230 inverter som gäller.

Men om laddenheten sitter i batteripaketet som får spänning från en 230 spänningsomvandlare så bör en DC-DC omvandlare fungera också.

Så är det med alla moderna mobiler, laddaren sitter i mobilen som får sin 5 V DC från en yttre spänningsomvandlare 230 V AC - 5 V DC ( den som många kallar laddare ! ).
 
Toppen