• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjärtstartare

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hjärtstartare

Behövs det ingen utbildning på en hjärtstartare? En defibrillator är ett väldigt kraftfullt redskap. Initiativet att ha en med sig i HB'n är storartat.

Bennie
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hjärtstartare

Behövs det ingen utbildning på en hjärtstartare? En defibrillator är ett väldigt kraftfullt redskap. Initiativet att ha en med sig i HB'n är storartat.

Bennie

Har sett en demonstration och så fort du öppnar den så startas en röst som berättar vad du ska göra. Enligt den som visade den är det inga problem att sköta den utan någon utbildning, bara följa rösten som berättar och sedan kör den en koll själv att allt är rätt.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hjärtstartare

Vad kostar en sådan? Behöver den någon service?Borde vara med vid varje träff som ordnas inom HBK. Förhoppningsvis behöver den aldrig användas.

HBK har sedan ett par år en som alltid är med på årsmötet och en del andra aktiviteter.

De måste ha service och genomgång med jämna mellanrum. En incident inträffade i Töcksfors när en hjärtstartare inte fungerade, troligen pga missat underhåll. Det slutade bra i Töcksfors tack vare att det fanns fler hjärtsartare inom samma område...
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Hjärtstartare

Den har 5års stanby ,om man måste använda den så ringer man till service så kollar dom den och byter elektroder.Den kostar 13900+moms låter kanske dyrt men det går inte att att tänka så,det är väl en apparat som man har och hoppas att man aldrig behöver använda.jag köpte en Zool AED Plus :music-icon:
 
Senast ändrad:

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Hjärtstartare

Det är så här att ska man använda en hjärtstartare så bör man ha en grundkurs i hur den fungerar. För i ett skarpt läge är det lätt att göra fel även om det finns en röst som talar om hur man ska göra.
Det som kanske är det viktigaste är att man är utbildad HLR (Hjärt lung räddning) för ingen hjärtstartare i värden kan rädda en människa utan HLR.
Det finns kurser i HLR med hjärtstartare. Även luftvägshinder kan vara bra att känna till hur man handhar.

JOE
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Hjärtstartare

Den har 5års stanby ,om man måste använda den så ringer man till service så kollar dom den och byter elektroder.Den kostar 13900+moms låter kanske dyrt men det går inte att att tänka så,det är väl en apparat som man har och hoppas att man aldrig behöver använda.jag köpte en Zool AED Plus :music-icon:

P.s en utbildning ingick i priset.
 
F

F.d. 53420

Guest
Sv: Hjärtstartare

Kanonbra, kanske säga till i receptionen också?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hjärtstartare

I en del större sjukvårdslådor ingår en plastmask som man lägger över munnen på den skadade vid mun till mun-arbete för att slippa få direktkontakt med den man hjälper. Dom flesta upplever det som äckligt och en del kanske drar sig för att hjälpa till. Min svärfar fick en infarkt framför min fru och mig och vi satte igång med HLR omedelbart tyvärr avled han ändå i ambulansen. Länkar över en adress om det är någon som vill köpa en mask, det finns flera fabrikat men den här verkar OK. pocketmask
Åke
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hjärtstartare

Det är så här att ska man använda en hjärtstartare så bör man ha en grundkurs i hur den fungerar. För i ett skarpt läge är det lätt att göra fel även om det finns en röst som talar om hur man ska göra.
Det som kanske är det viktigaste är att man är utbildad HLR (Hjärt lung räddning) för ingen hjärtstartare i värden kan rädda en människa utan HLR.
Det finns kurser i HLR med hjärtstartare. Även luftvägshinder kan vara bra att känna till hur man handhar.

JOE

Dessutom bör man göra uppföljning på kurserna med jämna mellanrum. Desto fler gånger du tränat desto bättre sitter det vid eventuellt skarpt läge. Jag har tyvärr egen erfarenhet av att använda kunskapen i verkligheten...
 
Toppen