• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Polsäkring

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Har hört uttrycket "polsäkring" och att det skulle vara någon form av säkring som sitter ihop med polskon på bilbatteriet. Anledningen till att jag frågar är att jag har dragit lite 16 mm2 kabel från bobatteriet till en inverter och ska ev. även koppla på ytterligare ett batteri parallellt med det befintliga. Jag skulle dock vilja säkra av vid batteriet men hittar ingen smidig säkringshållare för 16 mm2 kabel. En polsko med inbyggd säkring eller en säkringshållare i direkt anslutning till polskon hade varit riktigt smutt, gärna från någon etablerad butikskedja. Några tips?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Polsäkring

Verkar klokt tänkt, säkringar är bra. Har en bild jag tagit då jag haft problem med ett batteri men det visar polskon med sin säkringsplatta. En ny komplett kostar en femhundring men du bör hitta en frisk sådan på skroten, finns på flertal bilar. Den på bilden sitter på en Opel Movano som är samma som en Renualt Master och Nissan Interstar samt Vauxhall Interstar men den finns inte på vår marknad.
 

Bilagor

  • 20160412_162007[1].jpg
    20160412_162007[1].jpg
    1,8 MB · Visningar: 42

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Polsäkring

Säkra med en säkring så nära batteriet som möjligt bara. Sätt gärna en extra isolering på kabeln före säkringen om det finns risk att någon metall kan skada kabeln om den rör sig eller mjuknar av ström. En vanlig vattenslang utanpå helt ok. Vid stora batterianläggningar måste man fixera kablarna noga då stora strömmar vid kortslutning kan bli stora krafter som i en elektromagnet som sliter i kablarna. Glöm inte minuskabeln till invertern, att köra minus i chassie bara är ej bra vid stora strömmar. 3000Watt är 250A och det klarar inte ett 100Ah batteri...
Med vänlig hälsning, Conny J
 
Toppen