• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hydrauliska stödben från HPC

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Hydraliska stödben från HPC

Jag blåste ner över dan till Elmia idag,
Bl.a. för att snacka hydrualiska stödben.
Fick pris på HPC=60000kr, E&P=55-56000kr.

Spontant så känner jag att touch-skärmen, med all programvara på HPC kommer att bli en framtida källa till strul, appen till smartphone var trevlig men dyr.

Det lutar nog mer åt E&P just nu, men har inte bestämt mej ännu :oops:

Det mest anmärkningsvärda är att appen till smartphone endast finns för Android telefonerna och ej till IOS och att man i dagsläget ej vet när detta är klart
 
F

F.d. 29147

Guest
Sv: Hydrauliska stödben från HPC

Hej. Har monterat ett eget system där jag kör stödcylindrarna parvis ned till marken, sen justerar jag nivån manuellt ben för ben.
Vikten blev ca 40 kg.

Har en Chausson Welcome 02 690cm 3850kg
Styrning med fjärrkontroll blir till våren.

kassper
 

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben från HPC

Har du plockat i hop delar själv ? pump och cylindrar med mera...jag har själv lite sådana funderingar men inte kommit längre än jag pratat med en hydraulfirma om pumpenheten. Om du vill så får du gärna tala om vad för delar du använt och inköpsställe.
 
F

F.d. 29147

Guest
Sv: Hydrauliska stödben från HPC

Hej. Cylindrarna kommer från Olssons i ellös.
Två riktningsventiler som vardera kör två ventiler.
Alla ventiler är 12 v solenoid styrda. Hydraforceventiler.
Aggregatet är från en bakgavellyft där jag bytt till en 1 kw motor.

håller på o kollar efter aggregat med 2 st inbyggda riktningsventiler samt handpump.
Möjligt att jag kan sälja hela satser till våren.

kassper
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hydrauliska stödben från HPC

Det de kommersielle anleggene gjør er å kjøre benene ned til bakkekontakt enkeltvis og deretter parvis løft til bilen er i vater. Dette for å minimere vridningen på chassi. Følere for bevegelse i bilen benyttes i første fase og en toakse vater sensor i sluttfasen. Ned kjøres det parvis i korte bevegelser til endestopp på hvert ben.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben från HPC

Jag stod och valde mellan HPC och EP. HPC var i aluminium. Lättare ja men pumpaggregat tyngre.
Sedan: hur står det emot salt och slask?

Priset skilde på 5000
Det blev EP. 55.000 hos Nilssons bildelar MECA i Smedstorp.
helnöjd.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Hydraliska stödben från HPC

Det mest anmärkningsvärda är att appen till smartphone endast finns för Android telefonerna och ej till IOS och att man i dagsläget ej vet när detta är klart

Har nu köpt remotesatsen för fjärrstyrningen från mobilen (IOS) men på min utrustning krävs också uppdatering av mjukvaran både för displayen och styrkortet för att det ska funka.
Prisbild ca. 2500 + moms
 

På väg igen

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Markaryd
HBK-Nr
23419
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben från HPC

Hej!
Är ny medlem och har beställt en husbil som vi kommer att få levererad i vår, så min erfarenhet av husbil är noll. Men när jag läser om hydrauliska stödben så funderar jag hur stort är behovet av det? Är det för att få bilen att stå plant?
Har nämligen funderat på att montera hellufts fjädring, och då skall ju de behovet vara löst eller?
Tacksam för tips om vilket som är bästa alternativet.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben från HPC

Ni som investerar i stödben tänker ni aldrig byta husbil mer ?? Tänk va mycket roligt man kan göra för dom slantarna istället. :twitcy:
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben från HPC

Ja och tänk så roligt man kan ha för de pengar vad en husbil kostar.

Och en villa. När det finns tält.

Varför ska man kosta på sig sådan lyx som tält ???? det räcker väl med en binge halm att ligga på. :)
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben från HPC

Japp då stiger kostnaden med ytterligare 10.000:- :)
Tacka vet jag nivåklossar a 295:- helt manuella inget krångel . :)

Kostnaden sjunker med ca 45 000:- på nästa bilbyte, beror ju på hur man räknar.
Varför betala 295:- , skaffa ett par plankebitar så har du sparat dom slantarna också...........
Tur att valet är fritt......

Hejs
Claes 105
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Hydrauliska stödben från HPC

Japp då stiger kostnaden med ytterligare 10.000:- :)
Tacka vet jag nivåklossar a 295:- helt manuella inget krångel . :)

Flytta över dem själv = 0kr förutom möjligtvis slitaget på något borr och inköp av några klämmor (om de gamla går sönder vid demontering).

För övrigt, vilken löjlig diskussion.

Prioriterar man hydrauliska stödben så gör man. Om inte är det ok det med. Låt det vara så. Det behövs ingen diskussion om vad som är bättre/sämre/annorlunda...what ever. Det bara är...och det är ok.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Hydrauliska stödben från HPC

Tacka vet jag nivåklossar a 295:- helt manuella inget krångel . :)

FEL, det är sådant krångel att det näst intill hindrar min sambo att själv använda husbilen. Vilket är skälet till att vår nästa större investering blir hydrauliska stödben.

Tänkt dig vilken frihet för min käraste att själv oberoende var hon och hennes kompis vill stanna kunna få bilen i våg. Det innebär att hon kan välja plats obereonde underlagets lutning och ställa sig där alla andra kan.

Vad är hennes/din/min frihet värd?
 
F

F.d. 54888

Guest
Sv: Hydrauliska stödben från HPC

Har bestilt fra Goldschmitt - er der nogen der har erfaring med dem ?
 

karlake

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
20862
Medlemskap
2022
Sv: Hydrauliska stödben från HPC

Ni som investerar i stödben tänker ni aldrig byta husbil mer ?? Tänk va mycket roligt man kan göra för dom slantarna istället. :twitcy:

Ja och tänk så roligt man kan ha för de pengar vad en husbil kostar.

Och en villa. När det finns tält.

Japp då stiger kostnaden med ytterligare 10.000:- :)
Tacka vet jag nivåklossar a 295:- helt manuella inget krångel . :)

Varför ska man kosta på sig sådan lyx som tält ???? det räcker väl med en binge halm att ligga på. :)

Det är såna här inlägg som gör att man funderar vad det är för fel på oss människor. Skit i att svara, ni tillför inte diskussionen ett enda skit! Bläddra förbi, blunda, ta ett djupt andetag ... eller nåt. Var och en måste väl få avgöra vad man vill ha eller åstadkomma utan att få dessa dumma kommentarer. Det är sandlådenivå! Jag tycker nog att moderator ska ta tag i sånt här.
 
Toppen