• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatsguiden 2016

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Husbil Husvagn har kommit ut med sitt extranummer med 531 ställplatser i Sverige, finns på Readly. Ett lovvärt initiativ med bilder och text på ställplatser i Sverige men finns tyvärr inte på fil för att kunna se platserna på kartan och därmed inte tillgängliga för navigering.

De kan således inte jämföra sig med HBKs husbilsplatser varken till antal eller kartmässigt!
Men snyggt!

image.png
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Ställplatsguiden 2016

Finns det ingen karta med i foldern? Där man kan se var platserna ligger!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ställplatsguiden 2016

Häng med lite nu... :D:D:D
Några av problemen ni nämner finns det lösningar på, även om de kanske inte är hundraprocentiga.

Tryck här med din dator eller platta eller telefon: Ställplatser | Husbil & Husvagn

Nu borde ni få upp en karta, med både telefon och dator kan jag välja vilken kategori jag vill visa: Alla, Camping, Ställplats, Rastplats.
Trycker man på rastplatser visas inga platser så de kanske är i startfasen med en bättre kategorisering? Vad vet jag, det skulle ju kunna vara ett tekniskt funktionsfel för bara mig lika gärna.

Med dator är det inte så krångligt, tryck på en plupp på kartan och därefter trycker man på namnet som dykt upp i bubblan.
Nu blir man skickad till informationen för platsen, i telefonen blir det lite mickligare efter man tryckt på plupp och därefter namnet, själva namnet visas i nederkant av skärmen, lägg ett finger där nere och dra uppåt för att visa platsens information och eventuell bild.

Leta efter orden: Öppna i google maps när ni fått upp platsens information. Tryck på den knappen.
Med datorn har man väl ingen överdriven nytta av den knappen då man blir skickat till google maps (från en karta till en annan) men i telefonen gör den underverk, trycker man på den öppnas nämligen appen google maps och viiips så har man positionen i en hygglig navigator.

Men ja, så länge vi har roaming så skulle en fil för nedladdning gjort susen. :)

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ställplatsguiden 2016

Jag har ju bara presenterat en länk och en snabb beskrivning, det var inte så krångligt. :) Jag är inte på något sätt inblandad i kartan, hade jag varit det hade den den varit ett snäpp vassare (skryt?) ... :p::D:D:cool::oops::oops:
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsguiden 2016

Jag har ju bara presenterat en länk och en snabb beskrivning, det var inte så krångligt. :) Jag är inte på något sätt inblandad i kartan, hade jag varit det hade den den varit ett snäpp vassare (skryt?) ... :p::D:D:cool::oops::oops:

Du kom på att den fanns och hur den kunde nyttjas...
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ställplatsguiden 2016

Ja jo kanske det. :)

Så här ser det ut i mobilen:

[YOUTUBE]bGbB1UamQI4[/YOUTUBE]

Lite mickligt & pilligt men fullt genomförbart, det blir lite tokigt på små skärmar med zoom på både kartan och sidan den ligger på samt scroll, med en platta borde det fungera helt acceptabelt.
Länken jag postade tidigare kan ju vara bra att göra en genväg av då det krävs ett och annat knapptryck för att hitta till kartan via deras sida.
Vidare så har en del pluppar hamnat nere vid ekvatorn och nån utanför Englands kust, jag hittar inget sätt att rapportera in det, men det löser sig nog.


mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ställplatsguiden 2016

Jag hittade en mejladress till webansvarig så nu borde de i alla fall känna till problemet att ca 20 platser saknar ett värde under latitud eller longitud, jag passade även på att nämna att det hade varit toppen med en fil för nedladdning.

mvh jocke
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsguiden 2016

Jag hittade en mejladress till webansvarig så nu borde de i alla fall känna till problemet att ca 20 platser saknar ett värde under latitud eller longitud, jag passade även på att nämna att det hade varit toppen med en fil för nedladdning.

mvh jocke

Det finns en hel del fel i deras katalog, som tex Böda Hamn ställplats, där har det funnits möjlighet att tömma latrin och gråvatten i minst 5 år, men enl tidningen saknas denna möjlighet.

//Tommy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ställplatsguiden 2016

Det är nog resultatet av att de som använder deras guide inte skickar in uppdateringar och förändringar. Jag har själv inte använt tidningen mer än ett fåtal gånger sen jag lärde mig att få in Hbk i min gps, men det ligger ett par äldre nummer i dörrfacket på husbilen, för det har det alltid gjort! :D.
Jag har inte heller hittat något smidigt sätt att bidra med uppdateringar, det finns en del kontaktuppgifter här om man vill göra ett försök: Redaktionen | Husbil & Husvagn

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ställplatsguiden 2016

Jag kan ha fel, jag gjorde ett gäng stickprov och det ser mer ut som det är nåt tekniskt strul, för de platser jag kollade så hade alla "Nej" vid uppgift för Latrin. Jag har även fått svar på mitt mejl och de nämner att de har haft en del tekniskt strul.

mvh jocke
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Ställplatsguiden 2016

ursäkta men vad är det för fel på rastplatser ? det är väl jättebra att de är utsatta så vi som är ute o reser kan få dra nytta av dem med ! :spinny:
 
Toppen