• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV-program på datorns extraskärm.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag använder TV-n nästan uteslutande som insomningsteve men ibland får jag för mig att titta på ett program även under dagtid. När jag sitter vid bordet i husbilen har jag TV-n bakom mig. Till laptopen har jag en stor extraskärm som sitter bra till för TV-tittande. Det blir dyrt i längden att se på TV via datorns nätuppkoppling så jag undrar om det finns något sätt att se TV i extraskärmen. Jag har för mig att jag för flera år sedan hade en usb-sticka som fixade fram kanalerna i datorn. Hur ser det ut på den fronten idag?

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: TV-program på datorns extraskärm.

Jo, sådana har jag använt tidigare där det krävs en dator. Frågan är om det finns någon grunka som man kan ansluta direkt till en skärm utan inblandning av dator eller platta/padda/lur o.s.v.

Jappe
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: TV-program på datorns extraskärm.

Tror jag har en tv- mottagare för dator via usb, den använde vi förr när vi inte hade tv i husbilen. Numera tror jag den ligger i garaget, vet att det var en cd skiva med program och en fjärrkontroll + en liten antenn. Hittar jag grejerna kan du få dom om du är intr.

//Tommy
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: TV-program på datorns extraskärm.

Jag hade en liknande sticka med antenn till min laptop men tröttnade på utländska TV-program. Med SVT Play och liknande kan jag titta på svenska TV-program på min 13-tums iPad närhelst det passar mig och varhelst jag befinner mig.
 

Lars & Laily

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
12390
Medlemskap
2024
Sv: TV-program på datorns extraskärm.

Har Comhem tivo i hemmet, alla program som vi har hemma kan vi se på "paddan" om vi har internet.

Lars.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: TV-program på datorns extraskärm.

Likadant med Canal Digital så länge man befinner sig i Sverige.

image.png
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.922
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: TV-program på datorns extraskärm.

"Så länge man är iSverige"
Kan man inte påverka våra operatörer att dela medsig åtminstone inom norden ellet ännu hellre inom EU.
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: TV-program på datorns extraskärm.

Operatörerna köper bara rättigheterna att visa inom en begränsad yta och betalar i relation till hur stor marknaden är. Det kostar en del att "bjuda", och jag tror nog att dom gärna skulle se till att vi har svensk TV i hela Europa om det hade gått att göra på enkelt sätt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: TV-program på datorns extraskärm.

"Så länge man är iSverige"
Kan man inte påverka våra operatörer att dela medsig åtminstone inom norden ellet ännu hellre inom EU.

SVT Play funkar utomlands, vi hade stor glädje av svenska nyheter på vår Kroatienvistelse för några veckor sedan. Det bästa är att man kan titta på progammen när man själv har tid.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: TV-program på datorns extraskärm.

I mitt fall hade jag tillgång till ett WiFi som klarade SVT Play med bravur.
Senast nästa sommar, vissa tror redan denna sommaren, slipper vi bekymra oss för roamingavgifter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TV-program på datorns extraskärm.

Tilbake til Jappe sin fråga, om ekstraskjermen har en komponent eller hdmi inngang og tv en tilsvarende utgang så trenger du kun en passende kabel :D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: TV-program på datorns extraskärm.

Skärmen har två hdmi-ingångar oxh TV-n div. in- och utgångar så det går nog att koppla TV-n till skärmen. Problemet blir väl då förbrukningen 2 x c:a 30 watt vilket är ganska mycket om inte solen skiner på solpanelerna.

Jag tänkte mig en liten strömsnål TV-sticka som man kunde ansluta direkt till skärmen och hantera via fjärrkontroll.

Jappe
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: TV-program på datorns extraskärm.

Enklast borde vara att ha 2 TV-apparater.
//Arne B
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: TV-program på datorns extraskärm.

Enklast borde vara att ha 2 TV-apparater.
//Arne B
och använda den ena som extra datorskärm? Javisst men är upplösningen lika bra i en TV-skärm som i en extra datorskärm.

Eftersom jag redan har en utmärkt extraskärm så vill jag använda den och slippa köpa en ny skärm. Vårdslös ödeläggelse, slit och släng, "de e bar å köp nytt" är inte min grej!

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TV-program på datorns extraskärm.

Om du velger en FullHD Tv så har den 1920x1080 i oppløsning.
 
Toppen