• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

invertern

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: invertern

Hej Dennis.

En bra inverter (ren sinuskurva) är dyr, så storlek väljes noggrant.
Jag skulle vilja säga att mellan 1000-2000W så klarar man 99% av de prylar som man har med sig.

Vi har en Dometic 1500W (peak 2000W)
Den räcker till allt utom vår dammsugare som är på 1800W,
den går i ca20sek sen klipper invertern ifrån, kan iofs bero på dåliga batterier, ska testa med de nya batterierna.

Apparater över denna effekt blir tufft över tid för batteribanken, och även generatorn.

Så kolla upp ditt behov samt plånbok, men välj en med ren sinusspänning.

Kompisen fick gå upp ett snäpp över min storlek, bara för att kunna köra sin kaffekapsylmaskin, det blev dyrt.

Så tycker jag :)
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: invertern

Vi har en AEG 1500W (peak 2000W) köpt i Tyskland, ren sinuskurva.
Har 235amp batteribank och klarar det mesta vi behöver. Laddning till batteriborrmaskin (till stödbenen), micron, mixerstav, mindre vattenkokare och ibland elvisp.
Med denna klarar vi allt vårt behov. Det viktigaste är nog att välja en med ren sinuskurva, då är man någorlunda säker att inte ha sönder det man kopplar in.
 
Toppen