• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av kamrem efter 500 mil

Kalle&Anki

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
16693
Medlemskap
2022
Hej!
Jag har en Bürstner 2002 med Fiat Ducato motor som gått 5000 mil.
Kamremmen byttes i oktober 2011 vid 4500 mil, har alltså bara gått 500 mil
sedan bytet.
Min fråga är, måste kamremmen bytas fast den bara gått 500 mil?
Mvh Kalle
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Byte av kamrem efter 500 mil

Hade en diskussion om liknande fall med Bossings ( allmänt aktad husbilsverkstad) där sa de att remmen åldras så att det finns risk för brott även om det inte gått så många mil. Valet är lite bekymmersamt, byta=lika med 3-5000 kr, chansa= oro för motorhaveri. Jag valde att byta och remmen såg fin ut på ytan men när man böjde och vred på den blev det små sprickor i kanterna. Mekanikern som bytte sa att det hade varit 50/50 om den skulle gå av eller hålla.
Ove.G
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Byte av kamrem efter 500 mil

En förklaring är väl vilket klimat remmen utsätts för samt att den är sträckt osv.
Klimatet på hyllan är väl oftast bättre än under huven.

Men håller med om att det blir lite larvigt till slut.
Så länge man har några garantier eller försäkringar är det nog bäst att följa tillverkarens rekommendationer, efter det så får nog sunt förnuft råda.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Byte av kamrem efter 500 mil

Man får väl jämföra och kolla vad plånboken eventuellt tål, 5000kr vart 6:e år eller 20.000-30.000kr vid ett motorras? kanske på 7:e året?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Byte av kamrem efter 500 mil

Har själv (tyvärr) ägt några få bilar med kamrem, har aldrig bytt dessa, samt har aldrig råkat ut för haveri, den äldsta en PT Cruiser misshandlade vi i 11år, inga problem.

Dock har jag lyckats köra av en kamkedja i en Cheva 400 SB i början på 80-talet,
dock efter att kört i 6mån utan oljetryck, fanns inga kamlager kvar, så oljetryckslampan slocknade först i 110km/h. :)

Vore intressant med statistik på kamremsbrott, finns den?

Lite skrämmande när en mekaniker säger 50/50 om en kamrem,
Hur kom han/hon fram till detta och 50/50 av vadå?, att remmen håller 10år till,eller?
 
Senast ändrad:

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Byte av kamrem efter 500 mil

Vem kan förklara dessa kamremsbyten.Har en Adria s670sl 2012 150hk motor.I serviceboken står kamremsbyte 48mån. Eller ca.90.000km.Har också en servicebobok på finska .Där står kamremsbyte 96mån.eller 192.000km.Kontroll 48mån.Inte ett ord om kall klimat som det står i den svenska boken.Den förra bilen .En -06 110hk motor gick i min ägo 70.000km sex år utan rembyte.Vad skall man tro om dessa olika uppgifter.
 
F

F.d. 55850

Guest
Sv: Byte av kamrem efter 500 mil

var till Björkmans bil hedemora med min nya knaus fiat 2,3 150 hk 15 årsm.
frågade när kamremmen skulle bytas , fick till svar att om 10 år det var bra
för då skall man väl ha bytt bil.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Byte av kamrem efter 500 mil

Lite märkligt är det här med kamremmar. Har en Volvo V50 med en Peugeot-dieselmotor 2.0 liter. Denna ska kamremmen bytas efter 12 år eller 18000 mil. Motsvarande Peugeotmodell ska byta kamrem vart 4:e år eller 6000 mil. Samma motor men olika intervall. Heder åt Volvo i detta fall. Visst tjänar serviceverksamheterna pengar, kanske helt i onödan.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Byte av kamrem efter 500 mil

Hej!
Jag har en Bürstner 2002 med Fiat Ducato motor som gått 5000 mil.
Kamremmen byttes i oktober 2011 vid 4500 mil, har alltså bara gått 500 mil
sedan bytet.
Min fråga är, måste kamremmen bytas fast den bara gått 500 mil?
Mvh Kalle

Jag hade inte bytt remmen i år Kalle, 500 mil o 5 år sliter inte mkt på kamremmen. Jag hade hade kört minst 3 år till. Är det en 2.8 motor du har eller 2.3?
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Byte av kamrem efter 500 mil

Kanske det viktigaste är att se till att motorn är ren och fin, oljeläckage kan skada remmen.
Ev skulle nog vinterkörning med kallstarter kunna korta av kamrerens livslängd.
Har det kommit olja på remmen kan nog kamremmen bli dålig, så kolla sådant.

Ytsprickor har nog väldigt lite med dess hållfasthet och livslängd att göra, då styrkan kommer sig av corden i remmen.

Dock slits ju kuggarna på remmen, och med slitna kuggar slits remskivorna mer.
Dvs ett skäl att har fräsch kamrem.

Jag hörde om ett fall där generatorremmen, den som driver generator vattenpump etc, en ribbad rem, hade gått av pga olja och trasslat in sig i kamreren så att den oxo hade gått av. bilen skrotades. (ej HB)

Förmodligen gäller olika spänning på kamreren för olika bilar, och vilken effekt man tar ur motorn, det skulle kunna förklara att samma motor får olika bytesintervall beroende på vilken bil den sitter i.
Kamremmen överför ett ganska stort moment, den går tungt, kamaxlarna går väldigt trögt då de ju skall lyfta ventiler med kraftiga fjädrar.


de
Roy
 

Sommerbo

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Gällstad
HBK-Nr
10580
Medlemskap
2024
Jag tycker det va mycket snack om kamrem här men ingen snack om kamrems rullar de kan ju lika väl börja kärva och då har du ett haveri. Jag brukar och byta hela kamrems satsen med rullar och alt då vet man att alt är nytt. Ett litet tips från mig :twitcy:
 

Sommerbo

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Gällstad
HBK-Nr
10580
Medlemskap
2024
Jag tycker det va mycket snack om kamrem här men ingen snack om kamrems rullar de kan ju lika väl börja kärva och då har du ett haveri. Jag brukar och byta hela kamrems satsen med rullar och alt då vet man att alt är nytt. Ett litet tips från mig :twitcy:
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Byte av kamrem efter 500 mil

Riktigt, men oftast byts väl alla remmar, vattenpump och spännrullar vid kamremsbyte, dvs en hel sats.

Frågan är hur man lyckats med konststycket att få lagren i vattenpump och spännrullar att hålla kontrollerat en viss tid=kamremmens livslängd.
Nå jag har varit med om att lagret i vattenpumpen gått hädan, det var tiden före kamremmarnas era. Dessutom finns ju packboxar i vattenpump och börjar det läcka kylvatten så är det ju inte så kul.

Men alla kullager är specade för belastning och antal varv det tål.
Och kan man då montera lager som håller lite kortare tid så sparar man någon krona per bil.

Men är det någon som har fått lagerhaveri eller missljud i nämnda pryglar och dessa lager????

de
Roy
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byte av kamrem efter 500 mil

Hejsan, rent lagerhaveri på en spännrulle kan nog förekomma. Det hände en bekant där rullens lager skar så det började lukta bränt gummi om remmen som fick glida mot rullen. Men det kan ju å andra sidan till viss del bero på att bilen hade gått 28.000mil sedan han köpte bilen ny och aldrig bytt något mer än olja några gånger :p:, men det är nog att töja väl mycket på kamremsbyten. Men motorn klarade sig för remmen kuggade inte över.

Det man märker ibland är ju att lagren i spännrullarna är torra, så när man snurrar till på rullen så rullar den på hur lätt som helst med lite skramlande ljud, för varken fett eller tätningar håller mot. Det är väl början på haveri troligen, särskilt om det kommer in lite fukt i lagren när de är så torra.
Lagren i vattenpumparna verkar och verkade hålla länge om inte vatten läckte ut genom tätningen. Det sitter ju ett hål mellan tätningen och lagret, så ev. vatten droppar ut innan det kommer fram till lagret.
Jag vet inte hur det är nu i vattenpumparna för jag har inte plockat itur någon det här årtusendet, men förr så var det sällan eller aldrig packboxar som tätade vattenpumpar utan en fjäderbelastat axialtätning av två skivor som såg ut som något mellanting av bakelit och kol, som snurrade mot varandra och över fjädern som alltså tryckte i sidled så satt det en gummibälj mellan vattnet och friheten.

M.v.h. JANKRO.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Byte av kamrem efter 500 mil

....................................
Jag vet inte hur det är nu i vattenpumparna för jag har inte plockat itur någon det här årtusendet, men förr så var det sällan eller aldrig packboxar som tätade vattenpumpar utan en fjäderbelastat axialtätning av två skivor som såg ut som något mellanting av bakelit och kol, som snurrade mot varandra och över fjädern som alltså tryckte i sidled så satt det en gummibälj mellan vattnet och friheten.

M.v.h. JANKRO.

Det brukade vara en skiva av keramik och en av grafit.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Byte av kamrem efter 500 mil

En hederlig mek-tätning alltså, dessa har en svag punkt, körs de torra havererar de omgående :(
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Byte av kamrem efter 500 mil

Har bytt en hel del kamremmar (kanske i onödan) men ingen har uppvisat den minsta antydan till "ålderdom". Till och med en kamrem hos sambons bil som var nerkletat med olja (vevaxeltätnings haveri) klarade sig fram till bytet.
 
F

F.d. 53017

Guest
Sv: Byte av kamrem efter 500 mil

Underligt om en Fiat motor ska behandlas annorlunda än andra motorer. Har själv en bil med motor av samma årsmodell, bytte kamrem förra året, den hade då gått 8000 mil, såg inte något fel på remmen, kommer inte att byta kamrem under de närmaste 4 åren. I Sverige är det inte så torrt att remmarna torkar ut såvida du inte förvarar den onormalt varmt under vintern. På mina andra "normala" bilar är kamremsbyteintervallet 8-12000 mil.
Roland
 
Toppen