• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad behöver jag köpa?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
När jag nu har sålt Kontikin så har jag börjat greja med nyförvärvet. Det första att fixa är att byta till P11'or & gasomkopplare. P11'orna har jag köpt så det är resten med regulator slangar & omkopplare mm. I Euran har jag en kontrollpanel med funktioner för gasen som jag vill utnyttja så frågan är vad jag behöver.
Det är funktionerna för knapparna 11, 12 & 13 det gäller.

11) Button to switch on the “Duomatic” anti-ice resistance.
12) Button to switch off the acoustic alarm “Gas leer” (empty gas bottle); the alarm starts when the gas of the main bottle is over and the internal temperature is under 6°C.
13) Button to control the gas valve; the commutation start/low consumption is controlled automatically by the microprocessor.

Se bilaga för knapparna 11,12 & 13'ons funktion

Kan någon insatt i detta precisera vad jag behöver köpa & gärna var till bra pris?

Bennie
 

Bilagor

  • ISTRUZIONI ACI INGLESE Tutto 03.pdf
    4,1 MB · Visningar: 140

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Vad behöver jag köpa?

det du skall ha tror jag är enligt bild en tryck switch samt en typ av "anti Frezze" värmare som sitter på tuberna
 

Bilagor

  • 59_24_04_08_3_34_03 (1).jpg
    59_24_04_08_3_34_03 (1).jpg
    34,6 KB · Visningar: 12
Senast ändrad:

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Vad behöver jag köpa?

så här ser värmaren ut som skall monteras på tuberna, du lär ha en kabel i gasolutrymmet redan som skall kopplas till dessa pararellkopplat
dvs du skall ha 2 stycken av dessa

Truma Eis Ex 12 V | eBay

Det är dessa värmare som du startar med 11) Button to switch on the “Duomatic” anti-ice resistance.

sen den så kallade truma druckschalter , den kopplar in larmet när tuben är slut, så fattar jag det.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad behöver jag köpa?

Skojar du???
Fixar @ grejar du med saker som du inte har nada vetskap om

Nej det gör jag inte! Vad jag frågade var vad jag behövde köpa för att det skulle passa ihop med bilens system & få ut dom funktioner som fanns på kontrollpanelen.
Med din kommentar tycker jag att du skall ställa undan groggen eller inte skriva mer ikväll.:D

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad behöver jag köpa?

det du skall ha tror jag är enligt bild en tryck switch samt en typ av "anti Frezze" värmare som sitter på tuberna

så här ser värmaren ut som skall monteras på tuberna, du lär ha en kabel i gasolutrymmet redan som skall kopplas till dessa pararellkopplat
dvs du skall ha 2 stycken av dessa

Truma Eis Ex 12 V | eBay

Det är dessa värmare som du startar med 11) Button to switch on the “Duomatic” anti-ice resistance.

sen den så kallade truma druckschalter , den kopplar in larmet när tuben är slut, så fattar jag det.


Jag tackar er så mycket, detta var precis vad jag vill veta. Alltid trevligt med hjälpsamt folk, det värmer i motsats till spydiga kommentarer.
Pålle, tackar så mycket, ditt tips om Kurts husvagnar stämde bra, jag fick ett komplett el-schema över bodelen av dom.

Bennie
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Vad behöver jag köpa?

Bennsan, ser att du har en euramobil, bilden som jag la in tror jag är hur din bil såg ut orginal, dvs du borde ha kablage fördraget för dessa funktioner redan..:)

jag har åxå en euramobil med samma grejjer så om du tänkt koppla in som på bilden och funderar på hur det är kopplat så kan jag kolla på min bil, bara höra av dig

Du verkar har en 810 om det är din bil på ditt foto?, själv har jag en 635ls
jag funderar på att montera solceller på min bil och försöker hitta info hur jag skall koppla in solcellerna/regulatorn i kontroll/säkrings modulen som heter
DS-500EM, det ska bli spännande..=)

Doger
 
Senast ändrad:
Toppen