• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering av flera batterier hur göra?

F

F.d. 56076

Guest
Hej, hur har ni gjort för att montera flera bodelsbatterier? Jag har bara ett batteri men funderar på att förstärka med ett till. Är det bara att parallellkoppla? Är det något man måste tänka på? Hur blir det med laddning, klarar laddaren av att ladda batterierna?

Hälsn.
 
Senast redigerad av en moderator:
S

StorDansk

Guest
Sv: Montering av flera batterier hur göra?

Hej, börja med att tala om vad som finns i form av batteri och hur du laddar idag, och hur gammalt batteriet är.
Normalt finns det plats och normalt klarar solcell och/eller generatorn att ladda mera än ett batteri.
Men som sagd, ingen bil är den andra lik.
Det finns mycket trådar om batterier och laddning, men är du ganska ny på detta kan
jag förstå att det kan vara svårt att veta var man ska börja.
Fyll i uppgifterna så kan säker någon hjälpa till
 
F

F.d. 56076

Guest
Sv: Montering av flera batterier hur göra?

Hej, börja med att tala om vad som finns i form av batteri och hur du laddar idag, och hur gammalt batteriet är.
Normalt finns det plats och normalt klarar solcell och/eller generatorn att ladda mera än ett batteri.
Men som sagd, ingen bil är den andra lik.
Det finns mycket trådar om batterier och laddning, men är du ganska ny på detta kan
jag förstå att det kan vara svårt att veta var man ska börja.
Fyll i uppgifterna så kan säker någon hjälpa till


Tack, ja, jag hittade senare en tråd som besvarade en del mina frågor. Jag har ett 95 ah AGM batteri som troligtvis (är osäker) är kopplad till bilens generator tillsammans med bilens egen batteri. Det finns dessvärre inte så mycket plats så isf måste det nya batteriet platsanpassas någonstans. Batteriet som jag hade tänkt mig ha är ett 55 ah Optima AGM av okänd ålder (troligtvis ca 3 år).
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.765
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Montering av flera batterier hur göra?

Aldrig sæt forskellige batterier sammen. Det vil medføre 2 dårlige batterier.

Batterier skal være ens på alder og Ah, ellers vil du ødelægge ladning, og mængden af muligt strømforbrug.
 
Toppen