• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Efoy-grubbel

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Ska få bilen till midsommar och börjar fundera på om Efoy också behövs. Nya bilen har 2 st 80 -batterier och solcellen är på 140 W. Detta räcker och blir över,enligt säljaren! Har nu läst byst med inlägg om efoy och fått klart för mig hur mycket kapacitet "alla" andra har. Vi fricampar inte så mycket,max 2 dygn brukar vi stå utan el-stolpe, och vi åker inte vintertid. Vi har led-lampor och använder tv/dator max 2 tim/dygn. Tänker jag fel då min slutsats är att efoy ej behövs? Vettigare satsa på en solpanel till? Kanske ett tredje batteri? Borde kunna räkna ut detta själv,jag vet,men tycker detta är lite krångligt. Kanske är det detta som gör att man köper en efoy,"så att det alltid räcker till"?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Efoy-grubbel

Om du inte använder TV mer än ett par timmar, men kanske blir tvingad att använda värmaren en stund ibland, och bara står still några dygn, så skall du inte alls ha några problem med att få din ström att räcka.
En Efoy verkar nog helt onödig i din situation.
Men om du vill ha lite hängslen och extra livrem så skulle du ev. kunna montera en solcell till (kanske 80W) för mörkmulna dagar.
Det finns troligen en bra energimätare i din bil (ny?) så då ser du ganska snart var du ligger i förbrukning och om solcellen räcker till att återladda allt nästa dag även om vädret inte ligger på topp.

Så vänta till du har haft maxförbrukning någon kväll/natt, och nästa dag är rätt mulen, och ni står kvar på platsen utan att starta bilen. Då ser du lätt om du får tillbaka förbrukad ström under dagen från solcellen.

Problemet kan ju vara att hitta en mulen sommardag för att få full information på testet :D.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen