• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pössl-Pyssel eller en "plåtispimpares" vedermödor

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Pössl-Pyssel eller en "plåtispimpares" vedermödor

Del 9:

Då vi var i Tyskland för ett tag sedan och monterade solpaneler så tog vi en liten omväg in i Holland och besökte Marc på Gaswinkel och shoppade loss på "gasprylar" . Då våran Roadcruiser i princip var tom i gasförrådet, en flaska och en regulator så blev det en del. Jag hade mailkontakt med Marc och beställde "allt jag behöver för en lpg installation" med två aluminiumflaskor och en truma duo control, två gaslfilter och all slang till detta. Samt även grejor till en utvändig påfyllnadsanordning.

Nu i helgen så har jag monterat allt i bilen, attans vad trångt det är i gasolfacket. Men det fick plats och allt är iordning. Var på hornbach och köpte spikband i plåt, sådan remsa som har hål i, så jag bytte ut fästbanden till flaskorna och satte skruv och mutter som fastsättning.. Så nu är det en fast installation....total tid för detta arbete kanske tre-fyra timmar inkl "tankearbete"

Kom precis hem från Preem I västra Frölunda och har tankat upp. Gick i 40 liter i de två och kostade 376 kr..
Så nu är man oberoende av olika länders flasksystem och då alla fyra adaptrarna ligger i bilen så känner jag mig säker på att kunna tanka gas överallt på den Eurpoeiska kontinenten inkl de engelska öarna :)
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    550,3 KB · Visningar: 89

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Pössl-Pyssel eller en "plåtispimpares" vedermödor

Del 10:

Vår husbil är vår Borg !!!

Säkerhet och lås är en viktig del i husbilslivet, man vill kunna vara så trygg som möjligt när man far runt i Europa. Beställde ett komplett paket från Heosafe i Tyskland för både framdörrarna och skjutdörren samt bakdörren. Allt koordinerat till samma nyckel. ( vi fick med 4 st ). Nu är det monterat och klart. En nackdel är att extralåset till skjutdörren bara går att låsa utifrån.... Men det inre skyddet då vi är hemme sköts av den tyska jaktterriern Äddie.....
Ingen grejar med bilen utan en rejäl åthutning från tysken kan jag garantera :)
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    412,6 KB · Visningar: 99

Tomtahagen

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
21358
Medlemskap
2024
Sv: Pössl-Pyssel eller en "plåtispimpares" vedermödor

Hej kullen!
Jag undrar vad rostskyddsbehandlingen kostade?
mvh l-g
 

Tomtahagen

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
21358
Medlemskap
2024
Sv: Pössl-Pyssel eller en "plåtispimpares" vedermödor

En liten fråga till fick du instruktionsbok på svenska på bildelen citroen jumper?
Jag fick bara hänvisning till citroens hemsida.
mvh l-g
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Pössl-Pyssel eller en "plåtispimpares" vedermödor

På Svenska ?

Till en heltysk plåtis ? :D
Sån delas givetvis inte ut till vem somhelst....
Näe, sånt vore helt fel, men om du vill så kan jag maila den icke nämnbara manualen till dig :)

Skicka mig ett PM så kommer den....
 
F

F.d. 51114

Guest
Sv: Pössl-Pyssel eller en "plåtispimpares" vedermödor

Så gjorde vi också, men det blev heller inte lika snyggt, men det syns inte när man bäddat.
Hälsn
Ebon Birgitta /Pössl Roadcruiser/ Hjärnarp
 

Vidaliv

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
Sv: Pössl-Pyssel eller en "plåtispimpares" vedermödor

Törs man fråga vad allt kostade? Funderar på att byta till Alugas på hemväg efter vårens resa. Hälsningar Eva och Beppe
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Pössl-Pyssel eller en "plåtispimpares" vedermödor

Hejsan,

Vad allt kostade ?
JAg tittade nu på fakturan, är på holländska men ca 1.000 € totalt.
Inkl. Allt, två flaskor, duocontroll, gasfilter*2 och alla slangar, utanpåfyllningshållare, adaptrar till alla Europeiska kopplingar (4 totalt), ja rubbet helt enkelt. Det som saknades för en helt färdig installation var 2 meter metallband för att sätta fast flaskorna i hållarna för fast installation.

Kolla själv:
https://www.gaswinkel.com/_uk/index.htm

Med vänlig hälsning,
Håkan
 

Pepsi 1

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
4033
Medlemskap
2024
Sv: Pössl-Pyssel eller en "plåtispimpares" vedermödor

Nyss hämtat en 2Win 2017. Härligt med lite kompaktare livsstil efter 18 år i alkovbilar!
Men att 12 V i bodelen saknas är ju obegripligt! (inget vid batteriet på min). Har funderat på en liknande lösning som din. Men hur kom du in bakom panelen över det runda "blindhålet" (vad det nu ska vara till för)?
Pepsi1
 

bosse300

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
22032
Medlemskap
2025
Sv: Pössl-Pyssel eller en "plåtispimpares" vedermödor

Jag monterade ett par uttag i bodelen själv på vår Roadcruser. Tog spänning i 12V dosorna i ovanskåpen. Då har du alltid spänning när "huvudbrytaren är på.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Pössl-Pyssel eller en "plåtispimpares" vedermödor

Hejsan,

Det runda "blindhålet" är nog till för att dra kablar till en ev. Tv på väggen mot badrummet.
Jag borrade bara ett hål från skåpet bredvid, det var där jag tog elen, från elskenan till lampan som sitter under skåpet. Putte in kablarna den vägen och sedan fiskade jag ut dem med en bit ståltråd ur det hålet som jag borrat för kontakten, så man behöver inte in med händerna på "baksidan"

Det finns 12 v uttag som man skruvar fast från utsidan, jag använde ett sådant.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Pössl-Pyssel eller en "plåtispimpares" vedermödor

Del 11,

En plåtis är väldigt smidig och bra att köra runt med. Är en otrolig skillnad från den gamla i plast. Men med smidigheten kommer också viljan att parkera på mindre yta, att kunna placera bilen inom rutan när man parkerar. Det blir ju lite överhäng bak vid en vanlig parkeringsruta. Bara att kunna fickparkera med en husbil är ett lyft. Men det är svårt att se i speglarna var bilen slutar så det har blivit ytterligare en "förbättring"

Backkamera !

Finns jättesmidiga där man byter ut det övre bromsljuset. Inga extra hål i karossen. Jäklar va bra det blev, en riktig nyttopryl :)
 

Bilagor

  • IMG_0854.JPG
    IMG_0854.JPG
    1,8 MB · Visningar: 124
  • IMG_0855.JPG
    IMG_0855.JPG
    1,6 MB · Visningar: 122

bosse300

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
22032
Medlemskap
2025
Sv: Pössl-Pyssel eller en "plåtispimpares" vedermödor

Har också funderat på en liknande backkamera, men undrar hur du anslöt kameran. Fanns kablage draget till monitorn eller hur drog du annars fram kablaget.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Pössl-Pyssel eller en "plåtispimpares" vedermödor

Hejsan,

Jag lossade övre bromsljuset för att kolla, tyvärr inget framdraget. Däremot så finns det plats inne i karossen att dra en kabel rätt ner i hörnens och sedan gå under bilen fram till motorrummet. Finns någon instruktion på youtube där man installerar en sådan backkamera.

Men jag kröp til korset och anlitade jr larmservice istället.....
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Pössl-Pyssel eller en "plåtispimpares" vedermödor

Jag använde JR för exakt samma uppdrag med samma kamera. Det blev inte riktigt bra. Dom drog kabeln längs vänster stolpe bak, men det blev så tight att plastdetaljerna inte passade efter. Dessutom glappar kabeln så att kamera fungerar bara 60% och aldrig när det är ett måste.

I övrigt har JR gjort bra jobb.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Pössl-Pyssel eller en "plåtispimpares" vedermödor

Det var inget vidare, tråkigt att höra.

Vårt montage är klockrent, så här långt.

De kanske använde er bil som test/utbildningsbil :)
Så nu vet de hur man skall göra, innan vi anlitade JR så var jag i kontakt med största Citroën återförsäljaren i närheten. De hade noll koll, skulle riva ur hela inredningen och visste inget alls om kameror integrerade i bromsljuset....

Men exakt hur JR har dragit kablarna vet jag inte.
Jag har faktiskt inte krupit under och kollat...

Min gamle far sa alltid att man skall inte laga det som inte är sönder:D
 
Toppen