• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kenwood DNX7220

Lennart Svahn

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Falun
HBK-Nr
19979
Medlemskap
2024
Behöver uppdatera kartorna i en Kenwood DNX7220
Hur gör man? hittar ingen SD-kortplats! det som finns är en kabel med USB-hona. men USB-hona går ju inte att koppla till en dator??
behöver tydligen även uppgradera från mjukvaruversion 2.60 till 2.80, men hur?
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Kenwood DNX7220

Det verkar så, i ditt fall, att displayen måste fällas ut. Bakom denna finns SD-kortet gissar jag. Det är bara Garminkartorna som uppdateras med detta kort. För programuppdatering används i allmänhet USB-minnet.
Innan du kan ladda ner kartor från Garmin, måste du "spela in" modell och tillverkningsnummer. Se till att kortet är tillräckligt stort, så att kartorna får plats. Detta gör du i DNX7220. Ta sedan SD-kortet och stoppa in det i din PC. Öppna sedan Garmin Express. Din apparat borde dyka upp som val. Klicka på denna och följ instruktionerna. Det är hyfsat enkelt.
När nedladdningen på SD-kortet är klart, sätter du tillbaka detta i DNX7220. öppnar du Navigation häntas den nya kartan in.
Lycka till!
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Kenwood DNX7220

Jag har kontakt med Kenwood i Norrköping och det ska komma kartuppgraderingar i slutet av maj. Jag ska då besöka dom o få mer info. Jag återkommer.
Lennart
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kenwood DNX7220

När jag uppdaterat personbilen, dock inte Kenwood, så hämtar jag hem uppdateringen på PC'n sen lägger jag över datan på en tom usb-sticka.
Sen ansluter jag usb-stickan i huvudenheten/stereon i bilen och den läser in uppdateringen, kanske går det till likadant på en Kenwood :confused:

Har bara uppdaterat kartmaterial från dvd-skivor.
 

Lennart Svahn

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Falun
HBK-Nr
19979
Medlemskap
2024
Sv: Kenwood DNX7220

Mailade till Kenwood och fick svaret: "Tyvärr finns inga kartor för DNX7220.
Sista uppdateringen som fanns för denna 2013 men dessa uppdateringar finns inte att köpa längre heller tyvärr."
Sedan hittar jag ingen plats för något SD-kort! finns det verkligen på min modell? undrar var i så fall.
Vad gör man? köper en ny för 13.000:- verkar inte rimligt.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Kenwood DNX7220

Mailade till Kenwood och fick svaret: "Tyvärr finns inga kartor för DNX7220.
Sista uppdateringen som fanns för denna 2013 men dessa uppdateringar finns inte att köpa längre heller tyvärr."
Sedan hittar jag ingen plats för något SD-kort! finns det verkligen på min modell? undrar var i så fall.
Vad gör man? köper en ny för 13.000:- verkar inte rimligt.

Finns det verkligen inte ett uttag bakom displayen? Borde finnas plats för ett mini SD-kort.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Kenwood DNX7220

Hej!


Om inte Garmin levererar nya kartor så är det illa.
Men det finns andra vägar att gå, din DNX7220 har faktiskt ett mini USB uttag på baksidan där man kan nå kartminnet (har gjort det på vår DNX5260.

Man kan den vägen skicka in en upplåst karta.


Angående system update så verkar det lustigt. Enligt instruktionen ska det finnas SD plats?
Även enligt teknisk info.
Map UpdateSD Card

Visst finns det väl en fullstor SD kortplats bakom displayen?


https://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=4047#Instruct
 
Senast ändrad:

Lennart Svahn

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Falun
HBK-Nr
19979
Medlemskap
2024
Sv: Kenwood DNX7220

Fick ett kryptiskt svar nu från Kenwood. att minnet på 7220 kanske inte skulle räcka för de nya kartorna (som inte fanns??) ja,ja ingen hjälp där alltså.
Men någon SD-kortplats kan jag inte hitta. Man kanske ska ha en kortläsaradapter för att ansluta till USB honan. Men mer troligt är nog att kartorna kom på DVD-skiva på den tiden som denna apparat är från (2008)och att USB-kontakten bara är till för programuppdatering via USB-sticka.
Känns tråkigt att behöva köpa en ny GPS när allt annat funkar så bra.
En liknande ny kostar 13000:- Antingen det eller så får man irra runt lite ibland. Ganska kul det också, man får se mycket nytt och bra kunskap om hur man vänder en 9 meters bil på smala vägar
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kenwood DNX7220

Vill du fortsatt använda din dubbel-DIN som navigator, backkamera m.m.
Leta efter en dubbel-din som kör Android som operativsystem, då öppnar sig 1000-tals möjligheter, dessutom är de oftast rejält billigare också.

typ en sån här

[YOUTUBE]AdcIAZJqzdc[/YOUTUBE]
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Kenwood DNX7220

Fick ett kryptiskt svar nu från Kenwood. att minnet på 7220 kanske inte skulle räcka för de nya kartorna (som inte fanns??) ja,ja ingen hjälp där alltså.
Men någon SD-kortplats kan jag inte hitta. Man kanske ska ha en kortläsaradapter för att ansluta till USB honan. Men mer troligt är nog att kartorna kom på DVD-skiva på den tiden som denna apparat är från (2008)och att USB-kontakten bara är till för programuppdatering via USB-sticka.
Känns tråkigt att behöva köpa en ny GPS när allt annat funkar så bra.
En liknande ny kostar 13000:- Antingen det eller så får man irra runt lite ibland. Ganska kul det också, man får se mycket nytt och bra kunskap om hur man vänder en 9 meters bil på smala vägar

Verkar skumt det här. har du verkligen fått ner skärmen i det lägsta läget???

Se filmen: https://www.youtube.com/watch?v=Wx7ZVGzRvJ4
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Kenwood DNX7220

Jag har kontakt med Kenwood i Norrköping och det ska komma kartuppgraderingar i slutet av maj. Jag ska då besöka dom o få mer info. Jag återkommer.
Lennart

Senaste nytt om uppgradering. Har frågat om tid.

Tyvärr inte mer än att det blivit förskjutet. Dom byter serversystem på Garmin och skall intergrera Kenwood-systemet med ”Garmin express”
Så tyvärr är nästa datum för kartsläpp till DNX4150BT 3år gratis förskjutet till slutet Juni början Juli.

Best regards / Gustav
Med vänliga hälsningar

Gustav Rönnelius
AR Audio Svenska AB / Kenwood Sweden

Lennart
 

Lennart Svahn

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Falun
HBK-Nr
19979
Medlemskap
2024
Sv: Kenwood DNX7220

Äntligen fick jag ner skärmen ordentligt (fick hjälpa den lite) och då kom SD-kortplatsen fram.
Men det är vi ju inte så hjälpta av när det inte finns några kartuppdateringar...
 
Toppen