• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CTECK Dual 250 och SmartPass, så blev det.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
En minisemester har avverkats i samband med kristihimelfärds helgen. Vi var ute från 29/4 till 8/5 och låg inte en dag med ström ansluten. Eftersom detta var eldprovet tänkte jag att jag skulle misshandla batterierna riktigt med höga uttag. Jag har monterat in en Dual 250 och en SmartPass enligt ErikPer,s kopplingsschema (enkel montering).Vi hade Tv,n på ca 2 timmar om kvällen, körde micron via invertern på 1500W (ren sinus) flera gånger varje dag, laddade skruvdragaren till stödbenen etc. När vi la oss lyckades jag inte tömma batterierna mer än till 12,7V. När vi vaknade på morgonen så började solpanelerna ladda så fort solen var framme och vid 11.00-12.00 så laddade panelen ca 14,5V. När vi körde så laddade bilens generator både bodelens och bilens batteri med 14,3V. På taket sitter 140w solpaneler och två batterier tillsammans på 200amp (vanliga Biltema, men nya)
När vi kom hem igår stannade jag bilen och precis en minut senare visade båda batterierna 14,5V och en timme senare hade de stabiliserat sig och höll då 13,7V (bodels- och startbatteri)
Jag trodde inte att laddningen skulle bli så effektiv så jag är glatt överraskad. Komponenterna sitter i en Kabe 750 2012, installationen är värd varje krona jag lagt ner. Jag vill påstå att vi är totalt självförsörjande på el.
Jag vill framföra ett stort tack till ErikPer som fick mig till detta "tilltag".:):)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: CTECK Dual 250 och SmartPass, så blev det.

Intressant, och kul att du blev nöjd :)

Hur funkade det för er tidigare, hade ni svårt att få strömmen att räcka till vid samma förbrukning?

JAG tycker att din beskrivna misshandel av batteribanken låter snäll,
När jag misshandlar min bank står tv, stereo, vinkyl m.m. på typ "dygnet runt", samt en sambo som har en förmåga att tända lampor som sen står på, och jag går runt och släcker :(
När jag har 12,7V klassar jag det som full batteribank :confused:


Vi fricampade den gångna helgen (årets premiärtur) men lyckades knäcka batteribanken redan kväll 2.
Jag upptäckte redan i höstas att den inte levererade som den skulle, och planen var utbyte, nu kom det redan på väg hem från Rättvik, stannade i Borlänge och köpte 3st. Biltema AGM 95Ah, monterade dessa idag.
När jag mätte spänning på de 3 gamla, alla GEL, så visar det sig att 1 givit upp helt bara 9V, de andra 2 ca13V. Men de var gamla originaler från nov.2004 :)

En bild på konditionen i den gamla batteribanken den gångna helgen
 

Bilagor

  • 2016-05-09 19.48.09.png
    2016-05-09 19.48.09.png
    72 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: CTECK Dual 250 och SmartPass, så blev det.

Intressant, och kul att du blev nöjd :)

Hur funkade det för er tidigare, hade ni svårt att få strömmen att räcka till vid samma förbrukning?

JAG tycker att din beskrivna misshandel av batteribanken låter snäll,
När jag misshandlar min bank står tv, stereo, vinkyl m.m. på typ "dygnet runt", samt en sambo som har en förmåga att tända lampor som sen står på, och jag går runt och släcker :(
När jag har 12,7V klassar jag det som full batteribank :confused:


Vi fricampade den gångna helgen (årets premiärtur) men lyckades knäcka batteribanken redan kväll 2.
Jag upptäckte redan i höstas att den inte levererade som den skulle, och planen var utbyte, nu kom det redan på väg hem från Rättvik, stannade i Borlänge och köpte 3st. Biltema AGM 95Ah, monterade dessa idag.
När jag mätte spänning på de 3 gamla, alla GEL, så visar det sig att 1 givit upp helt bara 9V, de andra 2 ca13V. Men de var gamla originaler från nov.2004 :)

En bild på konditionen i den gamla batteribanken den gångna helgen

Som du själv skriver så var batteribanken aldrig mer än på 12,7-12,8V och stod radion på halva dagen så var det inte tal om att titta på TV på kvällen. När vi gick till sängs var den nere på 12,2-12,3V och hade svårt att få någon bra laddning dagen efter. Vi stod därför ofta på el när vi var ute en längre tid.
Misshandla var väl att ta i men vi hade förbrukningar på som vi aldrig haft innan och där av denna glädje att det lönar sig att tänka till.:):)
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: CTECK Dual 250 och SmartPass, så blev det.

Håller just nu på med att koppla upp 2 x 100w har lite problem med att mpp lampan blinkar, finns i annan tråd. Men det skulle vara intresant hur den här kopplingen ser ut.
Ha det
Staffan :mcride::mcride:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: CTECK Dual 250 och SmartPass, så blev det.

Sitter på en plats där jag inte har tillgång till kopplingsschemat men om du vill skicka mig ett mail så får du schemat på mailen när jag kommer hem.
Men det är bara intressant om du ska koppla in CTEK prylarna.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: CTECK Dual 250 och SmartPass, så blev det.

Jag tycker det är konstigt att det är en kabel från generator/startbatteri till SmartPass. Kabeln mellan batteri och generator är ju delad med ett laddningsrelä. Borde det inte vara en kabel från D+ på generatorn till SmartPass, och en annan kabel från SmartPass till startbatteriet?
Nu känns det som att det är en regulator kopplad till ytterligare en regulator....
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: CTECK Dual 250 och SmartPass, så blev det.

Jag tycker det är konstigt att det är en kabel från generator/startbatteri till SmartPass. Kabeln mellan batteri och generator är ju delad med ett laddningsrelä. Borde det inte vara en kabel från D+ på generatorn till SmartPass, och en annan kabel från SmartPass till startbatteriet?
Nu känns det som att det är en regulator kopplad till ytterligare en regulator....

Det är det som är finessen med Ctek. Den tar allså strömmen, vars spänning reglerats av bilens laddningsregulator, och reglerar om den för att optimera laddningen av bobatterierna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: CTECK Dual 250 och SmartPass, så blev det.

Om jeg har tolket beskrivelsen av SmartPass rett så er det et spenningsstyrt rele som kobler sammen start og bo batteriene når det er tilstrekkelig ladespenning på start siden til at det kan lade bobatteri raskt. Dual 250 tar over og booster opp ladespenningen når skillnaden blir for liten.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: CTECK Dual 250 och SmartPass, så blev det.

Om jeg har tolket beskrivelsen av SmartPass rett så er det et spenningsstyrt rele som kobler sammen start og bo batteriene når det er tilstrekkelig ladespenning på start siden til at det kan lade bobatteri raskt. Dual 250 tar over og booster opp ladespenningen når skillnaden blir for liten.

SmartPass är smartare än ett relä. Bifogar en PP beskrivning över hur Dual och SmartPass skall fungera enligt Ctek.
ERIKPER
 

Bilagor

  • Cetek PP.pdf
    1,5 MB · Visningar: 130

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: CTECK Dual 250 och SmartPass, så blev det.

Det står att man ska koppla ihop 250 med SmartPass med "colorcoded links". Är de något annat än byglar? Dvs kan de ersättas av kablar, eller innehåller de något aktivt? Jag har svårt att montera dem bredvid varandra.....
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: CTECK Dual 250 och SmartPass, så blev det.

Om du ansluter batterier till Smartpass så blir det ju bara 20A som ska igenom dessa ledningar till C250. Det är troligen bra att hålla nere spänningsfall så båda enheter ser så lika spänningsnivåer som möjligt.
Så någon meter med 16 eller 25mm2 mellan enheter fungerar säkert men bör nog avsäkras vid Smartpass.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: CTECK Dual 250 och SmartPass, så blev det.

Det blir bara 2 dm. Om inte "skenorna" innehåller aktiva komponenter....
Jag kan nog vrida på 250D 90 grader, så kanske SmartPass får plats som det var tänkt....
 
Toppen