• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC funkar ej genom inverter

F

F.d. 30701

Guest
Har en inverter 2000 w. Mobitronic by waeco. 8200 -012v
Om jag kopplar in AC direkt på externa spänningen funkar AC bra. Men om den är kopplad genom invertern är den död. Har skruvat upp invertern och upptäck att ingen jordkabel är kopplad...Behöver jordkabeln vara monterad för att få en sluten krets och att det ska funka?
Jag funderar vad som är felet?

Bifogar bild. Den gula kabeln är det.
 

Bilagor

  • 20160508_220714.jpg
    20160508_220714.jpg
    3,2 MB · Visningar: 28
Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest
Sv: AC funkar ej genom inverter

Funkar någon annan kraftig förbrukare via invertern?
Testa t.ex. med en brödrost eller hårfön om det funkar.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: AC funkar ej genom inverter

Visa bilaga 112798
Hur man löser det praktiskt vet jag inte.
En AC Skall fungera upp till 24 timmar/dag.
Ett batteri på 2500 Ah och en solcell på 5 kW kanske?
//Arne B

Krävs nog en rätt stor bil för så många solceller:)
Bra lastvikt för batterierna krävs också.
Blir nog en annan lösning gissar jag.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: AC funkar ej genom inverter

När du står på fast elanslutning så kan du antingen be någon elektriskt bevandrad att mäta strömmen i startögonblicket och vid drift eller skaffa en mätare att koppla in mellan nätkabel och bil och försöka avgöra förbrukningen momentant för att avgöra om det ens är möjligt att köra AC via invertern.
När du vet startströmmen, som ofta kan vara rejält högre än driftströmmen så kan vi fortsätta hitta en lösning.
Men som tidigare skrivits, du kan inte köra AC mer än korta perioder om du inte har ohemult mycket batterikraft, och då blir frågan om din inverter tål så höga strömmar så länge.
Inte ens ett rimligt stort bensinelverk löser ditt effektbehov.
 
F

F.d. 30701

Guest
Sv: AC funkar ej genom inverter

När du står på fast elanslutning så kan du antingen be någon elektriskt bevandrad att mäta strömmen i startögonblicket och vid drift eller skaffa en mätare att koppla in mellan nätkabel och bil och försöka avgöra förbrukningen momentant för att avgöra om det ens är möjligt att köra AC via invertern.
När du vet startströmmen, som ofta kan vara rejält högre än driftströmmen så kan vi fortsätta hitta en lösning.
Men som tidigare skrivits, du kan inte köra AC mer än korta perioder om du inte har ohemult mycket batterikraft, och då blir frågan om din inverter tål så höga strömmar så länge.
Inte ens ett rimligt stort bensinelverk löser ditt effektbehov.

Jag vet inte hur AC:n i bilen är använd tidigare eftersom den e kopplad genom invertern. Men det vore bra om AC fungerade medan man kör. Vet inte ens om AC:n är standard i denna modell eller om den monterats dit som tillbehör. Jag får kanske nöja mig att köra bara AC på el.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: AC funkar ej genom inverter

Nu beror det ju på modell/storlek på A/C,
men när jag trycker igång TEC29 samt den takmonterade A/C'n och läser av på elverkets display så tar den 300W innan kompressor startat, vid kompressorstart ligger strömmen på ca. 2000W, för att sen sjunka till ca. 900W, allt hämtat ur mitt korta men intensiva minne :oops:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: AC funkar ej genom inverter

Eftersom både inverter och AC är av "fabrikat" Mobitronic (ett "house-brand" hos Waeco), kan man ju anta att de är anpassade för varandra.

Kan det vara så enkelt att kombinationen inverter/AC endast fungerar när motorn är igång, och generatorn ger tillräckligt mycket ström?
 
Senast ändrad:

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: AC funkar ej genom inverter

Alla kompressorer uppfattar modifierad sinus som stökig och vill ogärna dra igång. Kantiga vågen verkar "slå sönder" kompressorns motor.
Jag har själv kört sönder två frysskåp med sådan inverter så jag vet av erfarenhet.

Kompressorer verkar generellt sett kräva inverter med ren sinusvåg och den måste klara rätt stora startströmmar. Körde mitt frysskåp med 80W
stämplad effekt men detta gick inte igång med en 300W sinus inverter. Fick ta steget till 1.000 W ren sinus och nu har det fungerat förträffligt.
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: AC funkar ej genom inverter

Har för mig att det behövs nåt mer för att få AC:n att gå på 12V genom invertern.

Läste lite om vår förra AC som hade en sån här:Växelriktare med laddströmsfördelare

För den som önskar använda sin CoolAir CA-1000 även under körning finns en speciell sats, bestående av en växelriktare och en laddströmsfördelare, som gör att aggregatet kan köras direkt från bilgeneratorn.
//Niclas
 

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: AC funkar ej genom inverter

Startar du AC,n med fjärrkontroll eller manuellt med strömbrytare?

DC läge måste nog aktiveras någonstans innan invertern lämnar ut 230VAC till AC,n.

Kolla om du har någon signalkabel som är ansluten på andra sidan av invertern och följ den kabeln så kommer den förmodligen sluta i en brytare som skall aktiveras.

Om det är så att du inte får ut någon som helst 230-240VAC ur invertern så gäller mina förslag ovan.

Håller tummarna :)

// Ted
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30701

Guest
Sv: AC funkar ej genom inverter

Eftersom både inverter och AC är av "fabrikat" Mobitronic (ett "house-brand" hos Waeco), kan man ju anta att de är anpassade för varandra.

Kan det vara så enkelt att kombinationen inverter/AC endast fungerar när motorn är igång, och generatorn ger tillräckligt mycket ström?

Ja jag tror det är så det är tänkt att det ska funka att AC:n funkar vid körning när in etern är igång. Provade idag men tyvärr funkar det inte.
 
Toppen