• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC funkar ej genom inverter

F

F.d. 30701

Guest
Har en inverter 2000 w. Mobitronic by waeco. 8200 -012v
Om jag kopplar in AC direkt på externa spänningen funkar AC bra. Men om den är kopplad genom invertern är den död. Har skruvat upp invertern och upptäck att ingen jordkabel är kopplad...Behöver jordkabeln vara monterad för att få en sluten krets och att det ska funka?
Jag funderar vad som är felet?

Bifogar bild. Den gula kabeln är det.
 

Bilagor

  • 20160508_220714.jpg
    20160508_220714.jpg
    3,2 MB · Visningar: 28
Senast redigerad av en moderator:

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: AC funkar ej genom inverter

Ja jag tror det är så det är tänkt att det ska funka att AC:n funkar vid körning när in etern är igång. Provade idag men tyvärr funkar det inte.

Min AC funkar med invertern både när motorn är igång eller avstängd.
Men, jag måste trycka på strömbrytarn att jag vill köra på DC (12V genom invertern) för att jag skall få ut 230VAC till AC anläggningen i taket. Trycker jag inte på knappen "DC" först så går inte AC,n igång om jag inte är uppkopplad till 230VAC via kabel som vanligt.

// Ted
 
F

F.d. 30701

Guest
Sv: AC funkar ej genom inverter

Startar du AC,n med fjärrkontroll eller manuellt med strömbrytare?

DC läge måste nog aktiveras någonstans innan invertern lämnar ut 230VAC till AC,n.

Kolla om du har någon signalkabel som är ansluten på andra sidan av invertern och följ den kabeln så kommer den förmodligen sluta i en brytare som skall aktiveras.

Om det är så att du inte får ut någon som helst 230-240VAC ur invertern så gäller mina förslag ovan.

Håller tummarna :)

// Ted

Jag startar AC manuellt med strömbrytare. Jag har en strömknapp på invertern som går till en on off panel den har jag på on.
 
F

F.d. 30701

Guest
Sv: AC funkar ej genom inverter

Alla kompressorer uppfattar modifierad sinus som stökig och vill ogärna dra igång. Kantiga vågen verkar "slå sönder" kompressorns motor.
Jag har själv kört sönder två frysskåp med sådan inverter så jag vet av erfarenhet.

Kompressorer verkar generellt sett kräva inverter med ren sinusvåg och den måste klara rätt stora startströmmar. Körde mitt frysskåp med 80W
stämplad effekt men detta gick inte igång med en 300W sinus inverter. Fick ta steget till 1.000 W ren sinus och nu har det fungerat förträffligt.

Det e nog det som e problemet att min inverter är modifierad sinusvåg. Funkar nog bättre på ren sinusvåg med Ac:n

Om jag bara ska använda laptop att ladda räcker kanske en inverter med ren sinusvåg på 200 w?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: AC funkar ej genom inverter

Att ha en inverter för att ladda en laptop är som att gå över ån för att hämta vatten....
Skaffa en 12 V DC-laddare istället (t ex ClasOhlson, Kjell&Co).
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: AC funkar ej genom inverter

Ett ännu bättre tips är att kolla verkningsgraden på din inverter eller DC-converter. Jag har sett inverter med verkningsgrad på 95% samt DC-converter på 85% verkningsgrad, vilken väljer du då?
Tänk på att även en DC-converter måsta hacka sönder likspänningen eftersom likspänning inte enkelt går att transformera vilket gör att även dessa ger förluster vilket många inte tror.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: AC funkar ej genom inverter

Det finns invertera med verkningsgrad på under 80 % också...
Om man har 12 V och vill ha t ex 19 V tycker jag det är bättre att gå från 12 till 19, än från 12 till 230 till 19.
Tur att vi får göra som vi vill :) Och nu har vi lämnat trådens ämne...
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: AC funkar ej genom inverter

Ang trådstartarens fråga om jord.
Jord i eluttaget på invertern behövs inte för att kunna mata en apprat med 230 V AC.
Däremot är jord en fråga om eläkerhet.
Varför man inte anslutit jord i inverteras jordade uttag är kanske en kostnadsfråga? Utan hänsyn till elsäkerhet och liv och lem.
Jord, den gulgröna tråden är ansluten till apkatters hölje, exvis datorn hölje, kylaggregtets (AC:ens) hölje etc. visa elapparater har inte jordad sladd, de är byggda med isolerande hölje, exvis en hårtork är v plast och kallas dubbelisolerad.
Vid ett fel i appraten, (datorn, kylagget spisen mikrovågsugnen etc) där en tråd exvis gått av eller smält av värme och kommit i kontakt med höljet så blir då appraten strömförande. Om då höljet är jordat med gulgrön kommer det att bli kortslutning och säkingen löser ut. Alternativt invertern stannar, såvida den hr gulgrön.
Hur man har tänkt när man utelämnat gulgrön trots att det finns ett jordat uttag är en bra fråga.....

Ofta finns en jordfelsbrytare i husbilens elcentral, en skall bryta strömmen (landströmmen) och det blir strömförande hölje i exvis AC:en. det betyder i sig att AV:en egentligen kärve att man har ett jordat system även om 230 V alstras med inverter.

En kompressor i ett kylaggregat (AC) är ofta en asynkronmotor eller induktionsmotor, den har en startkondensator som skall alstra en extra fas för gången.
Detta funkar dåligt eller inte alls om 230 V inte är sinusformad.
Och motorn orkar inte starta.
Kompressorn är ju en stor last även vid start, dvs den går tungt från stillstående och startströmmen blir hög, för hög för invertern.

Ang 230 V i höljet, så överlever de flesta väl 230 Volt ändå, men det känns inte så kul. (ironi)


Roy
 
Toppen