• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej!
Under nästan blagande sol så levererade solpanelen knappt 10 V, och ungefär lika mycket när solen gick i moln.
Batteriet höll 13 V och jag har rengjort säkringarna till både panelen och regulatorn från oxid och använt kontaktspray.

Någon som känner igen problemet?
//Conny
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Jag upplever samma sak, dålig laddning från solceller den gångna helgen med många soltimmar, mätte spänning in/ut på regulatorn (Schaudt 1214).
In=13,65V, Ut=13,1V ca:2-3A enligt amp.metern.
Solceller är 2st Solara 55W.

Borde inte spänningarna var högre?
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

En vanlig pwm regulator gör just detta, belastar ner solpanelen. Visserligen går all ström den ger till batteriet men dess effekt är uträknad på t.ex. 19V gånger 2,9A = 55W. Men med en vanlig regulator blir det 2,9 gånger 13V = 37,7 W
Därför lönar sig en MPPT regulator genom att konvertera en hög spänning till högre ström. En annan tråkig sak är att data gäller om panelen är riktad mot solen, man får räkna med ungefär halva effekten på svensks breddgrader.
Conny J
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Ïfall du frågade mej så kan jag kolla spänning obelastad imorgon

kan jag koppla en MPPT direkt i SOLAR-uttaget på Schaudt-EBL99 och få samma koppling som idag men med bättre effekt?

Edit. Hittade denna MPPT regulator från Schaudt, kanske är det en sån man ska satsa på :confused:
Schaudt LRM 1218 - Laddningregulator - Husvagnhusbil.se
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Hur mycket spänning får du på solpanelen om du lossar säkring eller kablar från regulatorn? Bör vara 18-20Volt obelastad.
Conny J
Hej!
Jag har hittat detta på nätet, http://24volt.eu/felsok_solpanel.php och skall göra som du skriver, men problemet är att vi skall ha mulet väder en tid framöver.
FRÅGA: Går det att testa med en strålkastare på 100-150 W?

Då jag uppgav batterispänningen till 12,8 V:
Borde vara högre. Om det är så låg spänning får du ingen laddning.

FRÅGA: Vilken spänning bör jag ha för att få laddning? Och är behovet inte störst när spänningen är låg?
//Conny (Ohlsson)
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Man ska ju inte glömma bort att det krävs att batterierna är urladdade för att det ska bildas någon ström, jag har bytt alla lampor till led och har en snål LED tv och det medför att såhär års så är ju batterierna fulla redan innan 8 på morgonen

//Peter
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Hej!
Kan du utvecka det lite, för det går ju stick i stäv mot detta:

Ursprungligen postat av olson
Borde vara högre. Om det är så låg spänning får du ingen laddning.

//Conny
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Ingen spänning från en solpanel gjorde att jag krånglade mig upp till taknivå, tog isär kontakterna, sprayade lite kontaktspray i dem, kopplade ihop dem igen och då kom strömmen tillbaka.

Dessa speciella kontaktdon ska inte behöva service enligt säljaren men ibland har även säljare fel!

Jappe
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Mät på solpanelens anslutningar i regulatorn, när solen står som högst bör du nog ha runt 16 - 22 volt där på en 80 - 100 Watt panel.

Har du inte det så är felet nånstans i kretsen mellan panelen och regulatorn eller panelen själv.

Tänk bara på att panelen kan vara spänningsförande vid minst ljus och skall därför täckas över om man skall greja med den eller kablarna.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Mät på solpanelens anslutningar i regulatorn, när solen står som högst bör du nog ha runt 16 - 22 volt där på en 80 - 100 Watt panel.
Har du inte det så är felet nånstans i kretsen mellan panelen och regulatorn eller panelen själv.
Tänk bara på att panelen kan vara spänningsförande vid minst ljus och skall därför täckas över om man skall greja med den eller kablarna.
Hej!
Det var så jag fick strax under 10 V på en 80 W panel.

Dessvärre kommer jag inte åt att spraya utan att montera ner panelen. Men så få det bli.
//Conny
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Hej!
Kan du utvecka det lite, för det går ju stick i stäv mot detta:

Ursprungligen postat av olson
Borde vara högre. Om det är så låg spänning får du ingen laddning.

//Conny

Nu såg jag att spänningen torde ligga lite högre, jag tänkte nog mer generellt, Det kan ju vara lätt hänt att göra en tankevurpa i stil med: Solen lyser ju jättestarkt, varför laddar inte solpanelen mer? Jo för att batterierna är redan fulla och regulatorn har "slagit ifrån"

//Peter
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Efter lite noggrann koll så brukar de flesta enstaka paneler ge c:a 18 volt vid max effekt, seriekopplade paneler ger högre spänningar.

Du får göra som Jappe å kolla vid tillfälle hur anslutningarna ser ut.

Peter R. Solpanelens anslutningar skall alltid ha högre spänning in än spänningen ut från regulatorn, annars finns det ingen vits med panelerna, det är ju regulatorn som sedan bestämmer hur mycket batterierna skall få.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT


Zoom







MC4 Kontakt i par


solcellsmoduler med MC4


Har du de här "fuktsäkra" kontakterna så kan det nog vara lämpligt att kolla om kontakterna verkligen ger kontakt!
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Förr eller senare blir det alltid lite kondens i kontakterna p.g.a. temperaturväxlingarna och de kan börja oxidera.

Börjar inspänningen från panelen sjunka mot tidigare så är det dax att kolla om panelens skyddsglas är rent eller om några anslutningar börjat oxidera.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Kopplade bort panelerna och mätte dem idag.

Kl. 16:00
3,95A vid 18,67V

Detta blir på panelen ca 3-5A och ca. 13,5V

Borde löna sig att byta till en modern regulator, hoppas jag.

När jag sedan ansluter 230V till husbilen så laddar det med 20A, så behovet fanns
 

Bilagor

  • 2016-05-10 16.05.39.jpg
    2016-05-10 16.05.39.jpg
    1,2 MB · Visningar: 23
  • 2016-05-10 16.06.49.jpg
    2016-05-10 16.06.49.jpg
    2,7 MB · Visningar: 24
Toppen