• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej!
Under nästan blagande sol så levererade solpanelen knappt 10 V, och ungefär lika mycket när solen gick i moln.
Batteriet höll 13 V och jag har rengjort säkringarna till både panelen och regulatorn från oxid och använt kontaktspray.

Någon som känner igen problemet?
//Conny
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Kopplade bort panelerna och mätte dem idag.

Kl. 16:00
3,95A vid 18,67V

Detta blir på panelen ca 3-5A och ca. 13,5V

Borde löna sig att byta till en modern regulator, hoppas jag.

När jag sedan ansluter 230V till husbilen så laddar det med 20A, så behovet fanns

3-5A ? Menar du 3,5A ?!

I så fall har du stor effektförlust i regulatorn.

18,67 * 3,95 = 73,5 Watt

3,5 * 13,5 = 47,3 Watt

En MPPT försöker väl omvandla hela effekten till lämplig spänning och ström ut medan gammaldags regulatorer enbart sänker spänningen ut.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

3-5A ? Menar du 3,5A ?!

I så fall har du stor effektförlust i regulatorn.

18,67 * 3,95 = 73,5 Watt

3,5 * 13,5 = 47,3 Watt

En MPPT försöker väl omvandla hela effekten till lämplig spänning och ström ut medan gammaldags regulatorer enbart sänker spänningen ut.

Jag menade mellan 3 och 5A, har analog visning med lite grov visning så jag syftade :oops:

Allting är monterat när bilen var ny, så min tanke är att, ifall det går, byta ut nuvarande Schaudt LR1214 mot en LRM1218 (MPPT), det kan väl bara bli bättre :confused:



pågående laddning just nu med 230V ansluten
 

Bilagor

  • 2016-05-10 18.22.47.jpg
    2016-05-10 18.22.47.jpg
    2,9 MB · Visningar: 4

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Hej igen!
Innan jag börjar felsöka så undrar jag med anledning av den varierande solen om panelen laddar med hjälp av en arbetsbelysning på 100/150 W. För i så fall kan jag göra likvärdiga tester inomhus.

Jag kan naturligtvis själv prova, men undrar över tekniken.
//Conny
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Ok, lite syftat värde ut, man tycker nog att en MPPT bör ge bättre laddning överlag när solpanelens spänning in ökar mot vanlig regulator.

Om utspänningen är 13,5 och amperen samma som in så får du bara ut c:a 53 Watt mot de 73 watt du har in så nog bör du få en förbättring om alla teorier om MPPT håller.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Hej igen!
Innan jag börjar felsöka så undrar jag med anledning av den varierande solen om panelen laddar med hjälp av en arbetsbelysning på 100/150 W. För i så fall kan jag göra likvärdiga tester inomhus.

Jag kan naturligtvis själv prova, men undrar över tekniken.
//Conny

Kan funka ja, bara att prova, du får knappast den effekten men en skillnad bör synas.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

I texterna om mppt-regulatorer så kan man läsa att de ger upp till 30% mer laddning än pwr-regulatorer. Det låter som de brukar skriva i reklamtexter. När jag pratade med en företagare som säljer regulatorer så sa han att man kan i praktiken räkna med ca 15 % mer laddning utslaget över en dag. Därför behåller jag min pwr-regulator.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Hej!
Jag har ett tips om att dioderna inte har någon funktion utan kan tas bort. Eventuellt genom att jag byglar i stället.
Synpunkter?
//Conny
 

Bilagor

  • DSCN1514.JPG
    DSCN1514.JPG
    113,1 KB · Visningar: 14

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Nej, det är olika sektioner i panelen som är seriekopplade. Om en del skuggas ska dioderna leda strömmen förbi den strömlösa delen, och på så sätt fortfarande ge ström. Troligen har denna 36 celler vilket utan belastning i sol ger c:a 21-23 V. Om en del skuggas eller blir avbrott i får du bara ungefär 14 V. Alltså inte nog för att ladda men för att driva en enhet med lägre spänning. Om du mäter över dioderna så ser du vilken del som inte fungerar= nästan noll spänning. Om det blivit kortslutning i en diod är spänningen helt noll där. Visst kan du ta bort dem om du vill men inte kortsluta...
Med vänlig hälsning, Conny J
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Hej!
Nu har vi lossat dioderna och mätt motståndet i ena riktningen till nästan 280 Ohm så de verkar in direkt trasiga.
Beteckningen är RM3C och därunder 3H.. (två stora punkter)
//Conny
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Du kan inte mäta dioder med en Ohm-meter. Den ger för lite ström för att dioderna skall leda. Dessutom har de inget "Ohm-värde" som talar om ifall de är OK.
De flesta multimetrar har ett speciellt läge för att mäta dioder, och då visas oändligt när dioden är backspänd, och att den leder i framriktning (då brukar instrumentet pipa).
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Du kan inte mäta dioder med en Ohm-meter. Den ger för lite ström för att dioderna skall leda. Dessutom har de inget "Ohm-värde" som talar om ifall de är OK.
De flesta multimetrar har ett speciellt läge för att mäta dioder, och då visas oändligt när dioden är backspänd, och att den leder i framriktning (då brukar instrumentet pipa).
Hej, du har både rätt och fel. Man kan konstatera om dioden är felande eller ej med en Ohm-meter, däremot är resistansen ointressant för den beror på spänningen från instrumentet. Det var alltså fel av mig att nämna 280 Ohm.

En diod kan antingen gå sönder genom avbrott eller kortslutning, och båda felen går att detektera med en Ohm-meter.
//Conny
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Lägger mig också i debatten om man kan mäta upp en diod med ohmmeter.

Har man ett äldre vridspoleinstrument går det utmärkt, ska visa mellan 15-200 ohm (beroende på instrument och typ av diod) i framriktningen och reverserar man sladdarna och mäter i backriktningen ska det visa avbrott.

Med ett modernt elektroniskt mätinstrument brukar det inte funka att ohmmäta (ger för låg spänning föra att dioden ska leda) men som Wizzard skriver så finns det då ett mätläge för dioder och andra halvledare. Då man använder detta så visar instrumentet ca 0.6 V i framriktningen (diodens framspänningsfall) och OL i backriktningen när dioden är hel
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Jag var just ute och kollade och använde ett elektroniskt instrument (Fluke), på Ohm-mätning så visar det en massa Mega-Ohm i båda riktningar.
Använder jag diodläget visas OL (overload) i backriktning och 0,5 Volt i framriktning. (spänningsfallet över dioden).
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Det vanligaste felet är kortis, som oftast slår ut en säkring. Därför behöver man då inte löda loss dioden vid en snabbare felsökning där säkringen gått. I detta fall är ju möjligt att resistans och backspänning ändrats om än mer ovanligt.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Hej!
Vi använde ett nytt instrument utan diodtest från Biltema (119:) och fick en tydlig indikering ena, men inte andra hållet på alla 9 dioderna. Samma sak hände med andra helt nya dioder som inte tillhör solpanelen.

Dioderna sitt fast med skruvar så de går enkelt att separera som tidigare bilder visar.

Det finns så vitt jag vet inte två säkringar i solpanelens kopplingsbox. Och jag får ju fram halva spänningen.

Hur som helst är det något som inte stämmer, men vad?
//Conny
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Halva spänningen? Har du mätt när panelen är obelastad (frånkopplad)? Annars kan det ju vara kortis i regulatorn.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Halva spänningen? Har du mätt när panelen är obelastad (frånkopplad)? Annars kan det ju vara kortis i regulatorn.
Hej!
Först tog jag bara ut solpanelen och då gav den ca 21 V.

Sedan tog jag även ut regulatorn och kopplade på den och ett batteri 12,5 V.

Nu gav panelan något mindre för solen hade gått i moln.

Batterispäningen ökade även något.

Mysteriet kvarstår.
//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: SOLPANELEN LADDAR DÅLIGT

Hej!
Efter flera turer med att bland annat kolla dioderna så tog har ner och ut både solpanelen och regulatorn och provade dem var för sig och tillsammans utan att hitta något fel.

Därefter mätte jag ledningarna och hittade både dålig kontakt och oxid på anslutningsstiften till min strömbrytare och säkringshållare för solpanelen.

När det var åtgärdat återställde jag allt och då laddade panelen åter knappt 10 V som från början.

Men nu inte ute i blagande sol, utan inomhus med portarna öppna och ljus från en mulen himmel.
//Conny
 
Toppen