• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fasta 220 uttag

F

F.d. 29756

Guest
Hej
Hade tänkt montera ett "fast" uttag nere vid golvet , på gaveln till extrasätet
innanför dörren
Då är ju vägen in till elförsörjningen bara ett borrhål bort
Det sitter en grå dosa med en massa 220 kablar ,, går det att koppla in sig där?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fasta 220 uttag

Dessutom ska man alltid tänka (minst) ett steg längre:

En gång i framtiden kommer du säkerligen att byta husbil. Då är det lätt hänt att "glömma" att informera om att man gjort en "obehörig" installation.

Den du byter in husbilen hos, har ju ingen anledning att kontrollera hela elinstallationen, utan säljer bilen vidare med den tvivelaktiga installationen.

Om sedan den nye ägaren råkar ut för någon som förorsakats av din "obehöriga" installation, vem har då ansvaret?

(Ovanstående resonemang gäller givetvis även dem som t.ex. modifierar säkerhetsventilationen.)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fasta 220 uttag

Hur gör ni hemma i era lägenheter eller hus?

Att installera ett eluttag i en husbil lär knappast behöva så mycket bakgrundskunskap. Googla lite om du är osäker annars är det bara att hålla ordning på den gul/gröna tråden så att den kopplas till jord. De övriga som kan variera i färg, svart respektive blå är vanligast men de kan också vara brun/blå eller brun/svart. En är fas och en är nolla.

Har du inget mätinstrument kan du prova att du får fas och nolla (och inte två av den ena eller andra) samt ständig spänning (du vill antagligen inte ha eluttaget efter en strömbrytare) genom att provisoriskt koppla in en lampa, ansluta bilen till elnätet och se om lampan lyser.
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Fasta 220 uttag

Förstod nog ganska snart att det är ingen dosa som jag kommer att rota i

Utan frågan var väl mera tänkt som ,, är det där man tar ström ifrån
Vore enkelt att kunna säga till en med behörighet att "där ska du in"
Det ser inte ut som det gör hemma ,, men det är definitivt en strömkälla
MEN VAR INTE OROLIGA ,, jag gör ingenting i den vägen som jag inte är säker på
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Fasta 220 uttag

Hej
Hade tänkt montera ett "fast" uttag nere vid golvet , på gaveln till extrasätet
innanför dörren
Då är ju vägen in till elförsörjningen bara ett borrhål bort
Det sitter en grå dosa med en massa 220 kablar ,, går det att koppla in sig där?
Det kostar inte många "pengar" att anlita en yrkesman pålle, inte mer än ett restaurangbesök för dig med respektive. Då vet du att allt har gått rätt till och kan sova lugnt.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Fasta 220 uttag

Det kostar inte många "pengar" att anlita en yrkesman pålle, inte mer än ett restaurangbesök för dig med respektive. Då vet du att allt har gått rätt till och kan sova lugnt.

Jag blir avundsjuk, sällan jag sover gott efter att anlitat en hantverkare.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Fasta 220 uttag

Helt rätt det behövs ingen behörig person på företag som installerar el i fordon. För övrigt är inte de elektriker som installerar el i hus behöriga heller utan det räcker att men har en behörig person anställd på hel eller deltid på företaget som ansvarar för att den personal som gör jobbet är tillräckligt kompetent och utför arbetet på rätt sätt. De som jobbar med installationer i tåg med allt från högspänning och nedåt behövde inte ha behörighet.
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Fasta 220 uttag

Tur man vet vad man gör och installerar allt själv.
Alla mina installationer är mer genomtänkta än många elektrikers.
Det har jag fått bekräftat från en behörig elektriker.
Visst, jag har 3årig elutbildning för 25år sedan, men har aldrig haft det som jobb.

Mitt måtto, gör allt själv så blir det bäst
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Fasta 220 uttag

Jo, har samma. Och jag måste erkänna att jag inte har en susning hur det är kopplat, bara såå tacksam att det funkar!

/M
 
Toppen