• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förgasare citroen c25

F

F.d. 50128

Guest
Hej..
Har just skaffat mig en Citroën c25 med xn1t bensin motorn.
Håller på att uppgradera motorn med bla annat grenrör,luftfilter,tändning men har ett frågetecken Ang förgasaren och vilket munstycke som ska borras upp och hur mycket?
Har läst olika vissa skriver tomgåmgs munstycke och några huvudmunstycket? Och vissa 0,6 mm och vissa 0,7mm?
Nån som har gjort denna operation och kan svara vorde det guld!!!
Mvh/Edvin
 
F

F.d. 50128

Guest
Sv: Förgasare citroen c25

Tack så mycket:)
Fortfarande lite frågetecken nu vart dom sitter? Försökt googla på dom olika munstycken som sitter i förgasaren men får ingen klar bild exakt vilka det är?
Mvh/Edvin
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Förgasare citroen c25

Denna text kommer från den helt underbara växellådsrenoveraren
JANKRO. :D:D:D

Huvudmunstycket som skall borras går inte att missa. Det sitter mitt i flottörhuset och borde ha en en märkning i din bil på 127,5 d.v.s 1,275mm. kan också ev. vara 1,3. En tiondel större skall vara lagom , men du skall nog inte ta mer än upp till 1,37 m.m. Ta ditt 1,35 borr och försök snurrar lite extra med det, så det går lätt i hålet, För 1,4 som är maxmått är nog kanske lite stort.

Det andra munstycket kan man bli lurad på. Det sitter undangömt och syns inte på bilder.
Man får skruva bort det elektriska tomgångsmunstycket, (den runda hylsan på sidan med en sladd inkopplad). I toppen på det när du dragit ut det så sitter det ett litet munstycke som man kan dra bort. På ditt borde det troligen stå 40 d.v.s. 0,4 m.m. Det är i alla fall det munstycket som skall upp till max 0,7 m.m. och gör största nyttan.
Ditt 0,65 borr med lite extra massage borde bli bra till det.

Var försiktig när du skruvar fast munstycket/hylsan igen. Dra så munstycket kläms fast där inne och kolla den runda synliga packningen ute vid hylsan så det blir tätt mot förgasarkroppen.
Sedan är det inställningarna kvar. Man brukar få skruva in den lilla nedre justerskruven (blandarskruvan som kan vara plomberad) rätt många varv efter borrningen innan motorn börjar reagera, sedan blir det lite svårt att förklara med text.

Man får balansera in tomgången med den stora spjällskruven och den lilla blandarskruven som man gjorde förr i tiden :D, tills man har ca. 800v/min. Därefter så dar man in blandarskruven lite så motorvarvet minskar neråt 750v/min, den blir då aningen snålställd, och skall då klara besiktning utan problem.

(När man "borrar" munstyckena så bör man bara hålla fast borret och trissa runt munstycket för hand. Om man använder en maskin så kan borret hugga i mässingen och gå åt he..... Men det kanske du redan vet.)

Detta har jag gjort. Våran alkovbil går helt underbart. Dock så drar den ca1,4l/mil men allt annat såsom sovplatser är ju näst intill gratis. :)
Lycka till. /Tony
 
F

F.d. 50128

Guest
Sv: Förgasare citroen c25

Tack så jätte mycket för utförligt svar:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Förgasare citroen c25

Hejsan, och tack Tony för de snälla orden :oops:.

Jag är ute på äventyr och har inte tittat in i cyberrymden på ett tag.
Jag har lite mer blandad kompott om bensinbilarna som jag har skrivit tidigare till flera medlemmar, så i slöhetens tecken så kopierar och klistrar jag lite också :p:.
Det är lite redigerat men kan se lite underligt ut ibland när det är taget ur sitt sammanhang, och stycket som Tony klistrade in (Tack) finns också med en gång till.

"""""""""""""""""""""""""""""
"""""""""""""""""""""""""""""

Så till förgasarmunstyckena. Det är möjligt att man kan köpa munstycken i rätt dim. Det finns firmor både i Sverige, Tyskland och England som har delar och renoveringssatser till förgasarna, men jag vet inte säkert om de har rätt dim. så borrning brukar nog vara vanligare.
..............................

Det är lite olika munstycken i 75 och 86 hästarsmotorerna men ungefär så här skall det vara original (uppgift från, och lika i fyra olika rep.böcker).


Munstycke..................... 86hk.............. 75hk

Choke tube.................... 25................. 25
Main jet....................... 130................ 127,5
Air correctone jet......... 170................ 155
Idling jet....................... 45.................. 45(40)
Constant co jet.............. 35.................. 35
Econostat jet................. 70.................. 50
Accelerator pump inj...... 50.................. 50
Nedle valve.................... 1,6................. 1,6

...........................

Huvudmunstycket som skall borras går inte att missa. Det sitter mitt i flottörhuset och borde ha en en märkning i din bil på 127,5 d.v.s 1,275mm. kan också ev. vara 1,3. En tiondel större skall vara lagom , men du skall nog inte ta mer än upp till 1,37 m.m. Ta ett 1,35 borr och försök snurrar lite extra med det, så det går lätt i hålet, För 1,4 som är maxmått är nog kanske lite stort.

Det andra munstycket kan man bli lurad på. Det sitter undangömt och syns inte på bilder.
Man får skruva bort det elektriska tomgångsmunstycket, (den runda hylsan på sidan med en sladd inkopplad). I toppen på det när du dragit ut det så sitter det ett litet munstycke som man kan dra bort. På ditt borde det troligen stå 40 d.v.s. 0,4 m.m. Det är i alla fall det munstycket som skall upp till max 0,7 m.m. och gör största nyttan.
Ett 0,65 borr med lite extra massage borde bli bra till det.

Var försiktig när du skruvar fast munstycket/hylsan igen. Dra så munstycket kläms fast där inne och kolla den runda synliga packningen ute vid hylsan så det blir tätt mot förgasarkroppen.
Sedan är det inställningarna kvar. Man brukar få skruva in den lilla nedre justerskruven (blandarskruvan som kan vara plomberad om ingen tidigare har skruvat på den) rätt många varv efter borrningen innan motorn börjar reagera, sedan blir det lite svårt att förklara med text.

Man får balancera in tomgången med den stora spjällskruven och den lilla blandarskruven som man gjorde förr i tiden , tills man har ca. 800v/min. Därefter så dar man in blandarskruven lite så motorvarvet minskar neråt 750v/min, den blir då aningen snålställd, och skall då klara besiktning utan problem.

(När man "borrar" munstyckena så bör man bara hålla fast borret och trissa runt munstycket för hand. Om man använder en maskin så kan borret hugga i mässingen och gå åt he..... Men det kanske du redan vet.)

..........................
LUFTRENARE. Den troligen "vanligaste" som sitter i bilarna är en (stor som en normal brandsläckare) och på passagerarsidan så sitter det fyra skruvar till ett lock i gaveln som man lossar för att byta filtret. (Men det finns andra varianter.)
På förarsidan sitter det ett termostatstyrt spjäll som vid kall motor hämtar luften från avgasgrenröret och vid varm motor hämtar luften från slangen som går fram till kylaren/fartvinden.
Det spjället sitter med tre små skruvar. när man tagit bort och kastat spjället har man ett hål/tub in i luftrenaren som bara är stort som en femkrona. Den gaveln sågar man ett runt större hål i så det stämmer med biltemaflänsen, och rensar bort tuben och innehållet i burken ända bort till filtret. På gaveln med det sågade hålet skruvar man fast alu.flänsen från Biltema och sedan slangen fram till grillen.


Man kan även bygga helt nytt. Ett par st. av Biltemas tretums turborör, böjda eller raka monteras med lämpliga gummiskarvar/muffar dirket på förgasaren, och sedan ett koniskt sportluftfilter (Biltemas duger) placerat på lämpligt ställe innanför grillen, funkar bra.
Problemet är att man får ett rätt högt insugnings-BÖÖÖL som mera hör hemma i en sportbil och kan vara lite irriterande. Man kan dock dämpa ner det på olika sätt om man vill.
................................

Kolla förgasarens funktioner, flottörnivå, axpump,
Kolla upp både mekanisk och vacuum tändförställningen i fördelaren,
Ställ om tändningen till minst 14° förtändning på tomgång med tillfällig klämma eller plugg i vacuumslangen (skalan vid vevaxeln går bara till 10 grader men man får uppskatta),
Gör gärna detta innan borrningen av munstycken m.m. så du inte behöver börja med det samtidigt som man skall justera förgasaren.
Kolla även så gaspedalen i botten ger fullt utslag vid förgasarens gasspjäll.

""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Xxxxxxx, jag vet inte om du får ordning på den gamla blandade kompotten ovan. Men flänsen från Biltema till luftrenaren som nämns är en 3" aluminiumfläns till deras 3" luftrenare och rör m.m. som har fyra skruvhål i flänsen för montering, samt en 3" slang som också finns på Biltema.

Man kan även koppla bypass på den lilla kylvattenslangen som går genom förgasarens nederdel så att bränsle/luft blandningen hålls kallare, men det är inte så bra om man använder bilen när det är kallt (vintertemperaturer) ute.
.................
Man kan också höja förgasaren med en mellanplatta mellan insugningsröret och förgasaren ca. 25m.m. tjock, och en 1m.m. packning på var sida, för det skall höja vridmomentet enligt Engelska mätningar.
Detta bör man dock göra som en senare åtgärd när det andra är gjort och provkört. För förändringen kan vara lite diffus eller väldigt liten. Möjligen lite segare och aningen minskad bränsleförbrukning, för med mätutrustning i avgassystemet (bredbandslamda) så går den lite mer snålställt om man inte skruvar på förgasaren igen.
...............................

Och så det här om bränsleförbrukning... En del säger att det inte drar mer bränsle om man är försiktig. Men om man är försiktig så har man ju inte mycket användning av mer kraft...
Jag brukar säga att om man får och vill ha mera kraft så kommer den inte från ovan utan troligen från bränslet, så mer kraft behöver mer bränsle helt enkelt.
Det är omkring tio stycken som jag vet har borrat sina munstycken plus det andra, och alla har varit rätt eller mycket nöjda med resultatet. Man brukar nog få räkna med minst en dl. mer per mil ibland än innan. Med i en alkov eller helintegrerad bil så är ju luftmotståndet kraftigt i förhållande till en "plåtis" så förutsättningarna är ju olika också.
En fick problem med väldigt hög bränsleförbrukning (över 1,5) men som borde varit någon mer faktor som påverkade, ---------------------------------------------------------- Jag vet inte vad din bil dricker nu, men räkna med högre förbrukning i alla fall. Jag brukar trösta mig med att man åker tystare i en bensinare än en diesel, och har rätt mycket billigare skatt på bilen som man kan fylla i tanken istället .

Jag vet också att det kan skilja uppåt 1dl. beronde på hur man får de två justerskruvarna på rätt förhållande till varandra.

Jag vet också att metanolinblandningen i bensinen verkar rinna rakt genom de här gamla bensinmotorerna.
Så länge som Shell hade V-pover utan etanolinblandning så kostade den kanske 65öre mer litern, men bilen drog bränsle för ca. 1:40Kr mindre per mil även om den inte alls behövde det högre oktantalet.
Sedan blev de tvungna att balanda in etanol även i V-power'n i miljöns tecken, och bränsleförbrukningen ökade så det blev ingen vinst i kassan längre, bara dyrare.

Man skall ju också vara medveten om att även fast bilen troligen blir mycket trevligare att köra med under normala förhållande så har ju motorn rätt litet vridmoment, så när backen är lååång och seg, eller motvinden är som en vägg, så viker den sig ändå, även om den klarar rätt mycket mer.
Men de flesta som gjort det är nog i alla fall rätt överens om att det blir så mycket bättre och trevligare att köra bilen, så det är värt arbetet och mera bränsle.
En skrev t.o.m. att tanken på att byta ut bilen som han gillade för övrigt mot något kraftigare, helt hade försvunnit med den extra kraften som gick att få fram ur motorn.

"""""""""""""""""""""""
"""""""""""""""""""""""

Tillbaka till nutid :p:.
Skriv gärna och fråga om det är något som är oklart.
Jag kommer nog att ha lite begränsad tillgång (eller tid) för datorn även ett tag framåt.

M.v.h. JANKRO.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Förgasare citroen c25

Det var så lite så och det är du värd.:)

Jag vågade inte lägga in hela mailet pga att jag inte visste om det fanns "antal ord/tecken" begränsning på ett inlägg. :)
 
F

F.d. 50128

Guest
Sv: Förgasare citroen c25

Tack så jätte mycke:) nu väntar jag bara på borrarna och en distans till förgasaren :)
 

OnsdagsArne

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
14306
Medlemskap
2024
Sv: Förgasare citroen c25

Rekommenderar att du provkör efter att (först) ha borrat upp huvudmunstycket till rekommenderad storlek. Jag var lite het på gröten och borrade direkt upp båda munstyckena, samt rensade luftintaget. Det gav bra drag i Plåtis-Ducaton (75hk), men på tomgång bluddrade motorn och det luktade bensin. En gissning är att huvudmunstycket även ger fetare blandning på tomgång pga. att spjället inte stänger helt? Monterade också ett (bullrande) extraktoravgasrör, som ökade draget ytterligare. Efter några kökörningar på autobahn (förbrukning kring 1.5 liter milen) beslöt jag att testa med mindre tomgångsmunstycke. Kör nu på 40-storlek, vilket fungerar fint och bilen drar ca. 1.1 liter vid normal 90-100-körning. Det är jättekul att skrämma upp en liten bensinmotor och kunna dra på växlarna........
Hälsningar
OnsdagsArne

PS. Ljuddämparmatta i motorrummet, extraisolerat avgassystem, bitumenmattor i kala plåtdörrar och en allt sämre hörsel, gör färden rimligt tyst och bekväm. DS.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Förgasare citroen c25

Rekommenderar att du provkör efter att (först) ha borrat upp huvudmunstycket till rekommenderad storlek. Jag var lite het på gröten och borrade direkt upp båda munstyckena, samt rensade luftintaget. Det gav bra drag i Plåtis-Ducaton (75hk), men på tomgång bluddrade motorn och det luktade bensin. En gissning är att huvudmunstycket även ger fetare blandning på tomgång pga. att spjället inte stänger helt? Monterade också ett (bullrande) extraktoravgasrör, som ökade draget ytterligare. Efter några kökörningar på autobahn (förbrukning kring 1.5 liter milen) beslöt jag att testa med mindre tomgångsmunstycke. Kör nu på 40-storlek, vilket fungerar fint och bilen drar ca. 1.1 liter vid normal 90-100-körning. Det är jättekul att skrämma upp en liten bensinmotor och kunna dra på växlarna........
Hälsningar
OnsdagsArne

PS. Ljuddämparmatta i motorrummet, extraisolerat avgassystem, bitumenmattor i kala plåtdörrar och en allt sämre hörsel, gör färden rimligt tyst och bekväm. DS.
-----------------------------------------------------
Hejsan Arne. Det är någon eller kanske några som jag vet har fått onödigt höjd bränsleförbrukning men det måste bero på någon annan faktor.
För när extraktorgrenrören såldes i massor på husbilsfirmor m.m. så var det just det lilla munstycket vid magnetventilen för tomgång som följde med till en del satser.
Meningen är att få bort att motorn håller mot eller t.o.m. storknar när man skall åka iväg med bilen, och att den skall sluta hålla mot lite vid varje uppväxling innan varvtalet kommer igång igen.

Om bilen bluddrade på tomgång och t.o.m. luktade bensin så måste något varit galet eller otätt.
Munstycket ändrar mängden bensin i mellanregistret som eftersträvas för att få bort tvekan i motorn. Men ökar även på grundbränslet vid tomgång för det tas genom samma munstycke.
Men det skall inte vara något problem att få ner bränslemängden på tomgång igen, det skall bara vara att skruva in lilla undre justerskruven (blandarskruven) som är den som ger bränsle vid tomgång och den skall gå att skruva in så att motorn t.o.m. dör av bränslabrist på just tomgång.
Kollade du om om den koniska nålen på blandarskruven var intakt och ok. och gick det att få motorn att stanna genom att vrida in blandarskruven fullt? Om inte är något galet.
Det händer att den strular vet jag, för i England kan man köpa nya "hemsvarvade" tomgångsnålar till förgasarna.
Sedan är det ju som avslut att hitta balansen mellan den övre större skruven och tomgångsskruven för att få en lagom blandning.
Om motorn får för mycket på tomgång så brukar det följa med i hela registret för tomgångsmängden brukar troligen hela tiden gå in i motorn och de andra munstyckena lägger till vad som behövs vartefter varvet och luftflödet genom förgasaren ökar.

Ändringen på huvudmunstycket med kanske en tiondel ökar lite på bränslet på högfart men kanske även liiite hela vägen. Vilket kan vara orsaken till att man inte bör borra upp lilla munstycket ända till 0,7 som var vanligt i början när det bara handlade om byte eller borrning av det munstycket.
Så 0,1 större huvudmunstycke bör troligen kompenseras ner med lite mindre hål än 0,7 på mellanregistret. (Detta är ju ingen exakt vetenskap :D.)
Men motorn börjar inte att gå så mycket på huvudmunstycket förrän man har varvet uppe. Så det är därför man skall vara lite försiktig med det, för det ökar bränslet när man ligger och långkör på landsvägarna. Det syns med en bredbanslamdasond inkopplad, för original går motorerna otroligt snålställt vid jämn landsvägsfart. Min går fortfarande lite snålt med en tiondels större hål i huvudmunstycket (ca. 1,37).

(Det är nog lite annorlunda med måtten på 85hk. motorerna för de har lite större munstycken från början.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50128

Guest
Sv: Förgasare citroen c25

Distansen är till en bubbla som jag svarvat upp och svetsat på extra material på utsidan där den ligger mot förgasaren
 
Toppen