• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter(omvandlare)

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
På senare år,när mobil/dator används mer frekvent,har en diskussion alltid uppstått med min sambo. Hennes grejor är urladdade och hon vill ladda. Jag är osäker på hur mycket omvandlaren kan användas. När vi köpte vår första husbil,för ca 5 år sedan, sa säljaren att omvandlaren bara kan användas för korta uppladdningar. Har man den för mycket måste bilen startas och köras en halvtimme. Därför har vi haft omvandlaren max 40 min. Men det räcker ju inte för att ladda grejorna. Säljaren sa att vid överanvändning kan omvandlaren "överbelastas"!? Kan någon förklara hur omvandlaren ska handhas,är jag jättetacksam.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Inverter(omvandlare)

Ladda direkt ur 12V-uttagen istället.
Finns ingen anledning att omforma 12V till 230V för att göra den till 12 eller 5V igen.
Varje omvandling kostar minst 10% om man inte har väldigt fina nätaggregat.
Det finns några laptops som inte går att hitta 12V-omvandlare till, men det flesta funkar med grejer från CO eller Kjell.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Inverter(omvandlare)

Du fick ju inget svar på din fråga i föregående inlägg men om du skriver lite mer om vilken effekt du har på din inverter och vad det är du vill ladda (hur mycket effekt eller ström utrustningen drar så kan jag nog hjälpa dig.

/Håkan
 
Toppen