• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen gas

F

F.d. 29128

Guest
Vi har köpt vår första husbil för några veckor sedan och skulle göra en testnatt innan vi sticker till Norge nu på onsdag. Vi fricampade på ett fint ställe och allt fungerade bra. Vi lagade mat på spisen och körde värme på pannan. På morgonen så hade pannan stannat och en lampa blinkade att det var en störning på pannan. Flaskan var halvfull när vi åkte ut så vi trodde att gasen var slut. Vi bytte flaska och testade men ingen gas kommer fram till varken pannan eller spisen. Jag har tryck på bägge gröna knapparna i minst 10s, men ingen gas kommer fram. Har även testat den gamla flaskan då den ska ha 2-3kg kvar men det fungerar inte. Vad kan det vara för fel? Någon som har några tips?
/Stefan
 

Bilagor

  • 2016-04-30 17.00.05.jpg
    2016-04-30 17.00.05.jpg
    1,8 MB · Visningar: 15
  • 2016-04-30 16.59.58.jpg
    2016-04-30 16.59.58.jpg
    1,9 MB · Visningar: 10

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Ingen gas

I vår instruktion står det att man ska öppna gasolventilen på flaskan sedan trycka snabbt in slangbrottsventilen(den närmast gasolflaskan) seda trycka in den gröna knappen på secumotion den gröna på väggen,håll den inne i tre sekunder och släppt långsamt upp den
Hoppas det fungerar
Roffe
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Ingen gas

Har ni kollat inne så ni inte har stängt av gasolen där. Det hände mig när vi hade varit och besiktat husbilen och dom då hade stängt av inne för att testa. Fick då varning för gasolslut och trots byte till en full tub så kom det så klart ingen gasol. Hasse kom sedan på varför och vred på gasolkranen inne och vips så var det löst.

Lycka till med att hitta felet.

Eva
 
F

F.d. 29128

Guest
Sv: Ingen gas

I vår instruktion står det att man ska öppna gasolventilen på flaskan sedan trycka snabbt in slangbrottsventilen(den närmast gasolflaskan) seda trycka in den gröna knappen på secumotion den gröna på väggen,håll den inne i tre sekunder och släppt långsamt upp den
Hoppas det fungerar
Roffe

Det är precis så jag har gjort. Gjorde på det sättet på min första flaska. Har gjort precis så nu också på den nya flaskan. Har även testat att koppla in på den gamla flaska som har 2-3 kg kvar, men jag får ingen gasol in till bilen.
 
F

F.d. 29128

Guest
Sv: Ingen gas

Har ni kollat inne så ni inte har stängt av gasolen där. Det hände mig när vi hade varit och besiktat husbilen och dom då hade stängt av inne för att testa. Fick då varning för gasolslut och trots byte till en full tub så kom det så klart ingen gasol. Hasse kom sedan på varför och vred på gasolkranen inne och vips så var det löst.

Lycka till med att hitta felet.

Eva

Kranarna har jag kollat så det är inte det som är problemet.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Ingen gas

Ett inte allt för ovanligt fel är att det kommit in olja från gasen som gäggar ihop regulatorn, tyvärr går det inte att avhjälpa utan regulatorn måste bytas. Truma har friskrivit sig i garantiärenden gällande oljeföoreningar i gasolen.
 
F

F.d. 29128

Guest
Sv: Ingen gas

Ok. Ja det känns som det är regulatorn som krånglar. Vet inte vart gasen från den första flaska kommer ifrån. Den nya kommer från OK. Vad kostar en regulator?
 
F

F.d. 29128

Guest
Sv: Ingen gas

Det har löst sig. Jag knackade lite försiktigt på regulatorn och då fungerar det plötsligt. Kan det vara krocksensorn som hade löst ut? Jag hade gasolen på under färd och jag antar att det var en orsak till mitt problem. Sen kan man ju undra varför felet uppstod under natten när bilen stod still??
Tack för all er hjälp.
/Stefan
 
Toppen