• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dyser på Fiat Ducato 280

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Medlemskap
2024
Hei.
Mitt første innlegg her på forumet. Har lest mange interessante tråder om renovering og ombygging. Mange gode tips og ideer..

Jeg har en 1988 Hymer B544 på Ducato 280 chassis.
Motor er en 2,5D, SOFIM 8144.67 (Iveco). Ikke noen racer, men den fungerer.

Så til mitt problem.
Dysene som står i er Bosch KBE 58S 4/4. Selve dysespissen er DN0SD193.
I stedet for å kjøpe helt komplette dyser, så har jeg byttet dysespissene.
Testet de i dag og de åpner på ca. 132 bar. Dysene er merket 125 bar. Litt over er bare bra. De er alle innenfor 2-3 bar.
Spørsmålet mitt er hvilket moment jeg skal trekke til med når jeg skrur dysene sammen. Har en verksted manual for 8140.61. Der står følgende.
- Injector to injector holder = 90 Nm.
- Injector holder securing flange = 34 Nm. Selve dysen er ikke gjenget, men skrues til toppen med en klemme.

Kan det stemme at dysen skal skrues sammen med 90 Nm. ?:confused:
Synes det virker som mye.. Er redd for å ødelegge gjengene.
Da jeg testet nye dyespissene trekte jeg til med ca. 60 Nm. De er tett ser det ut som.
 

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Medlemskap
2024
Sv: Dyser på Fiat Ducato 280

Glemte å nevne.. Det er samme dyser på 8144.67 og 8140.61.
Legger ved bilde fra manualen. Hvis jeg får det til.
 

Bilagor

  • Dyse.jpg
    Dyse.jpg
    112,7 KB · Visningar: 8

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Medlemskap
2024
Sv: Dyser på Fiat Ducato 280

Jeg fant ut av problemet med dysene. En mekaniker som har jobbet mye med disse sa at det stemmer. Så da er det bare å dra til.

Bilen kjøpte jeg i høst. Den er bruktimportert fra Spania til Norge i 2003, og har ikke vært kjørt på vinterføre etter at den kom til Norge. Så den er nesten rustfri. Et fint prosjekt å jobbe med.
Skal inn på EU kontroll i mai. Det jeg vet som må skiftes, er bremseskiver framme. Kjøpte skiver ok klosser fra autodeler.co.no. Prisen totalt ble like billig som kun en skive koster fra andre levreandører i Norge.
Fikk tak i hjelpeluftfjærer til den. Skal monteres i låpet av våren.

Opprinnelig Vanntank mangler. Det er bare rørstubben igjen på badet. Er det noen vet hvordan den ser ut, evt er det noen som har et bilde som viser den ?
Legger ved et bilde av badet uten vanntank.
 

Bilagor

  • 34_469097157_xl.jpg
    34_469097157_xl.jpg
    48,5 KB · Visningar: 2
Toppen