• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Beslastning av bodelsbatteriet utan 'nånting är på'

F

F.d. 50350

Guest
Inget el-användande är synbart 'på'. Ändå indikeras ca 0,5 A på panelen. Solceller men bilen står i skuggan. Som jag förstår är det runt 10 w. Påtalade detta för husbilsleverantören men fick inget bra svar. Dessutom hade batteriet tagit slut under höst-vintern (bytas) då det satt i (ingen sol). Togs ut och laddades inomhus men fick kasseras nu i vår.

Bör panelen visa 0 A när inget 'är på'?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Beslastning av bodelsbatteriet utan 'nånting är på'

Selve panelet og elbĺokk bruker litt, typisk litt mindre enn et watt. Men det finnes mange pryler som kan være påkoblet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Beslastning av bodelsbatteriet utan 'nånting är på'

Hejsan, ett ganska slarvigt svar från firman.
Om det finns indikering på strömförbrukning när inget synbart använts så så finns det en liten chans att panelens avkänning bara inte är nollad på rätt nivå, även om det kanske inte är så vanligt på originalutrustningar i husbilar.
Men 0,5 Amp (ca.7W) måste ju undersökas på ett seriöst sätt. Det är inte så svårt att mäta förbrukningen som verkligen sker med en tångamp.mätare eller med ett vanligt instrument i serie med kablar och batteri.
Så smisk på fingrarna till lat och ointresserad husbilsleverantör.

Att man tar död på ett bodelsbatteri som sitter inkopplat hela vintern utan underhållsladdning är nog däremot inte så underligt. Det blir ju lite självurladdning samt säkert något av elektroniken som tar lite ström hela tiden, så det är nog ett rätt normalt sätt att döda ett batteri på tyvärr.

Med en urladdning på 0,5A så skulle (beroende på storlek) ett bodelsbatteri vara dött efter några dygn utan underhållsladdning från ex. solceller.

Så stå på dig, att mäta med en tångamp.mätare tar fem minuter, och om de sedan hittar något som drar ström som var monterat eller felaktigt när du köpte bilen så skall de naturligtvis fixa problemet.

Lycka till, M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Beslastning av bodelsbatteriet utan 'nånting är på'

Jag såg inte något svar från husbilsleverantören? Men annars är det ju bara att dra ur säkringar en efter en tills man finner boven som förmodligen är något larm, garagebelysing eller liknande, kan också vara att någon dörr inte stängs helt då går inte elektroniken ned i "sleep mode" utan forsätter vara aktiv.
 
F

F.d. 50350

Guest
Sv: Beslastning av bodelsbatteriet utan 'nånting är på'

Kan en sån här gynnare funka utan att allt exploderar. Endast använd testa småbatteriers spänning. 20mA eller 200mA. Ute på djupt vatten.
 

Bilagor

  • DSC_0683.JPG
    DSC_0683.JPG
    260,7 KB · Visningar: 6
F

F.d. 50350

Guest
Sv: Beslastning av bodelsbatteriet utan 'nånting är på'

Ska vara något som inte går på 220v då. Samma ström oavsett 220v eller ej.
 

alfan

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vålberg
HBK-Nr
3117
Medlemskap
2024
Sv: Beslastning av bodelsbatteriet utan 'nånting är på'

Hej! Köp en elkretsprovare på Biltema, ett bra hjälpmedel för sådana problem.
Man drar ur säkringen och pluggar in instrumentets adapter och ser i displayen
om och hur mycket ström som passerar. När det gäller batterier så har jag
inga problem med urladdningar, än så länge, brukar stå still 3-4 mån på vintern
och spänningen ligger på c:a 12,6 V både på bil o bodel. Bodelsbatterierna
3x80 Ah är sedan bilen var ny 2009 och håller än.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Beslastning av bodelsbatteriet utan 'nånting är på'

Kan en sån här gynnare funka utan att allt exploderar. Endast använd testa småbatteriers spänning. 20mA eller 200mA. Ute på djupt vatten.
----------------------------------------------------------
Nej det instrumentet funkar inte. Om det skall vara ett universalinstrument liknande det där så skall det vara ett som det finns ett 10Amp. läge på. Man får flytta ena kabeln till ett extra uttag samt ställa vredet på 10A likström, och sedan koppla i serie.
Men man bör veta vad man håller på med annars kan man hitta den inbyggda rökpuffen som finns inne i all elektronik och som hittar ut i det fria vid felkoppling :wall: :p:.

M.v.h JANKRO.
 
Senast ändrad:

alfan

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vålberg
HBK-Nr
3117
Medlemskap
2024
Sv: Beslastning av bodelsbatteriet utan 'nånting är på'

Att mäta "läckageströmmar" handlar ju inte om att mäta flera Amp. förhoppningsvis utan det handlar ju mA. En tångamperemeter i all ära men
dom som tittat i en säkringsbox vet ju att det är i stort sett omöjlig att komma
in med en "tång" på varje säkringsanslutning. Hade själv har en belastning
på bilbatt.som jag upptäckte efter bilköpet, jag mätte då en säkring i taget
och det visade sig att det var bilradion som drog 200 mA tryckte då ut fronten
och sedan var det ok.
Lycka till
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Beslastning av bodelsbatteriet utan 'nånting är på'

Jag tänkte nog närmast att man i alla fall kunde ha börja med att mäta med en tångamp.mätare direkt på batterikabeln för att konstatera om det verkligen strömmar 0,5Amp ut från batteriet som en början på problemlösning, om nu husbilsfirman inte hade tid med en grundligare undersökning på en bil de sålt, så borde de kunnat offrat 5 till 10 min på en kund.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Beslastning av bodelsbatteriet utan 'nånting är på'

Hej!
Solpanelen drar själv ström enligt min manual. I vanliga fall kompenseras det väl av att den laddar batteriet med så mycket mer. Men vad händer om den är utan sol en längre tid?
//Conny
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Beslastning av bodelsbatteriet utan 'nånting är på'

Min solcell laddar även när det är mulet, har aldrig märkt att den drar ström när det är helmörkt. Då visar min panel 0,0A.
Arne.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Beslastning av bodelsbatteriet utan 'nånting är på'

Hej!
Solpanelen drar själv ström enligt min manual. I vanliga fall kompenseras det väl av att den laddar batteriet med så mycket mer. Men vad händer om den är utan sol en längre tid?
//Conny

Alla? solceller drar lite ström när det är mörkt, men de flesta solpaneler har en diod monterad som förhindrar detta. Finns ingen diod på själva panelen så måste den finnas i regulatorn.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Beslastning av bodelsbatteriet utan 'nånting är på'

Enkelte mppt-regulatorer kjøre sin styringslogikk fra batteriet, andre har sørget for en egen forsyning fra panelene selv om dette krever noen komponenter mer.
 
F

F.d. 55850

Guest
Sv: Beslastning av bodelsbatteriet utan 'nånting är på'

Hej .
Min förra husbil drog också ur strömmen på ca. 1,5 -2 veckor i mina dubbla batterier, monterade en brytare mellan batterierna och radion för den var
kopplad direkt på bodelsbatterierna då var problemet löst.
misstänker att gps enheten i radion stog och sökte hela tiden. M.V.H. Sixten
 

idemis

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
14043
Medlemskap
2025
Sv: Beslastning av bodelsbatteriet utan 'nånting är på'

Min tidigare Frankia och nuvarande Concorde (båda bilarna med Iveco chassi) drar ut både start och bodelsbatterierna vid lång vinterförvaring. Lossar numera alltid pluspolen på startbatteriet och slår från huvudstrmbrytare för bodelsbatterierna. Detta räcker ej utan måste lossa minst två av de kablar med typ telefon/data kontakter på som sitter i några elektronikburkar i garaget. Först då suger det ingen ström. Lite inställningar måste göras göras om men inget krångligt. Laddar batterierna en gång under förvaringen som är på 4 månader.
 

NIESMANNEN

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
2277
Medlemskap
2025
Sv: Beslastning av bodelsbatteriet utan 'nånting är på'

Vid vinterförvaring måste en batterikabel lossas. Är batteriet fulladdat vid inkörning så är det tillräckligt med ström kvar för start på våren.
 
Toppen