• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma luftvärme

matoh

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
7814
Medlemskap
2024
Har en Hobby Van husbil T 500 av 2011 års modell. När man sätter på värmen så börjar fläkten i Trumapannan att surra. Det gör den så högt att vi alltid vaknar av surret. Efter ca 15 sekunder tänds lågan med en svag "puff" och sedan sänks fläktljudet till att nästan bli ohörbart och värmen kommer.
Varje gång pannan skall starta så börjar den alltid med det höga fläktljudet.

Skall det vara såhär? Går det att justera bort? Jobbigt att vakna varje gång det är dags för pannan att starta. I övrigt fungerar värmesystemet bra.

Hälsn Mats Ohlsson
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Truma luftvärme

Har upplevt samma genom alla år men man vänjer sig (eller sätter dit nya Truma styrningen som är fantastisk!).

Jag tror, vet alltså inte, men tror det höga fläktvarvtalet i starten har att göra med att man har ambitionen att
lufta bort eventuella gasolrester som skulle kunna belamrat ventilationsrören. Läckande gasol rinner ju nedåt.
Funktionen skulle då vara ungefär som en motorrumsfläkt på en båt.
Man vill nog helt enkelt säkerställa så att absolut inget kan gå fel. Det läcker
ju normalt inte något MEN om...
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Truma luftvärme

Har en Hobby Van husbil T 500 av 2011 års modell. När man sätter på värmen så börjar fläkten i Trumapannan att surra. Det gör den så högt att vi alltid vaknar av surret. Efter ca 15 sekunder tänds lågan med en svag "puff" och sedan sänks fläktljudet till att nästan bli ohörbart och värmen kommer.
Varje gång pannan skall starta så börjar den alltid med det höga fläktljudet.

Skall det vara såhär? Går det att justera bort? Jobbigt att vakna varje gång det är dags för pannan att starta. I övrigt fungerar värmesystemet bra.

Hälsn Mats Ohlsson

Kan detta vara till hjälp?
/Pelle
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 87
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Truma luftvärme

Har också CP Plus styrning, och fläkten startar innan pannan tänds. Däremot tycker jag att pannan fungerar bättre både när det gäller värme och varmvatten. Boostläget för varmvattenberedaren är suveränt när man ska duscha. ECO läget på fläkten för värmen kan göra att pannan går tystare men annars är skillnaden inte så stor...
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Truma luftvärme

Har också bytt till CP Plus.
Är helnöjd med denna styrenhet.
Enkel och lättfattlig.
Originalenheten var helt hopplös,
så jag fick ta fram manualen varje gång.

Nu fixar både jag och frugan alla inställningar
utan att behöva läsa någon manual.
 
Toppen