• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Vi ska springa O-ringen som i år går i Sälen. Till skillnad från alla andra O-ringen genom åren, så kommer det inte att byggas någon O-ringen camp. O-ringen campen byggs upp som en gigantisk tillfällig campingplats i anslutning till O-ringenbyn, en tillfällig by med matserveringar, utställningar, scen, butiker och mycket mer.
Men i år blir det ingen O-ringencamp, man är hänvisad till Skistar och deras stugor om man vill bo nära O-ringenbyn. De som ändå vill campa hänvisas till Tandådalen, som har ett fåtal platser lediga, då de flesta är säsongsplatser.
Vår orienteringsklubb har således bokat upp x antal stugor i Gula byn, Lindvallen av Skistar.
Eftersom vi har semester både före och efter O-ringen, och ämnar fortsätta vår resa med husbilen in i Norge efteråt, så tänkte jag att det är bästa att maila och fråga om parkeringsplats i god tid innan:

Hej!
Vi har hyrt en stuga av er i Lindvallen under O-ringen i sommar. Vi har ingen personbil, utan åker i vår husbil, då vi ska vidare efter O-ringen på andra äventyr.Var kan vi parkera vår husbil i anslutning till stugan? Vi bor i Gula byn nr 410D. Kan informera om att husbil är klassad som personbil, och vår är klassad som personbil klass 2, alltså PB2.Vi kommer att använda den i samma omfattning som om vi hade haft en personbil, dvs vi kanske vill åka på lite annat under eftermiddagarna då tävlingarna är över, samt hitta på något annat under den dagen det inte är tävlingar.
Tacksam för svar,



Hej
Tack för ditt mail. Tyvärr så kan ni inte har er husbil i anslutning till boendet då det är förbjudet. Ni kan istället ha den på grusparkeringen vid Söderåstorget i Lindvallen. Dock finns det inte någon el eller vatten där. Vi kan dessutom inte garantera att det kommer att finnas någon plats där då det inte är något som är tillgängligt att boka i förhand och det kommer att vara mycket folk på plats.

Hoppas att detta svar hjälpte dig.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Vänligen,

Julia Sjöblom
Kundservice SkiStar
Tel Sverige: +46 (0)771 840000
Tel Norge: +47 815 56 300

Skistar AB
SE-78067 Sälen
www.skistar.com


Hej och tack för svar, men svaret hjälper ju inte mig.

För det första, jag behöver varken el eller vatten, bara en parkeringsplats.
Jag tycker det är botten rent ut sagt, att ni inte kan reservera en parkeringsplats till era gäster som hyr stuga. Jag förstår om det inte finns plats nära stugan som vi hyrt av er. Jag accepterar att jag får gå 1,5 km, det är ok med tanke på att husbilen är större än en vanlig personbil. Men jag tycker däremot att ni kunde se till att de gäster som hyr stuga av er är garanterade en parkeringsplats.
Jag har husbilen lastad med dyk, frilufts och fotoutrustning eftersom jag jobbar som äventyrsfotograf. Skulle jag åka upp till Sälen i den ovissheten att jag kanske överhuvudtaget inte kan parkera nånstans?? Det är naturligtvis oacceptabelt.

Jag har hyrt stuga, bott på vandrarhem, hotell, alla möjliga ställen, men aldrig varit med om att den jag hyr av förbjudit mig att parkera min husbil nära boendet.
Jag har förståelse för om ni inte vill ha husbilar ståendes som inte hör till boendet, det är en helt annan sak. Men era gästers bilar…

Jag är medlem i sveriges största husbilsforum på nätet, f.n. drygt 40 000 forummedlemmar, jag ska lägga ut frågan och ert svar där, så får vi se om det är någon vänlig själ där istället som kan hjälpa mig att få en parkering i Lindvallen för min bil.

Tack för mig.


Är det således någon som vet var jag kan parkera något sånär i närheten av Gula Byn? Jag har ju rätt mycket utrustning i husbilen och jag vill inte lämna den vind för våg nånstans utan uppsikt.

Sen tycker jag att det är botten rent ut sagt att de inte kan reservera parkeringsplats åt de gäster som hyr stuga. Jag har full förståelse om jag inte kan parkera i anslutning till stugan, då det kanske är trångt. Men det finns ju ytor en liten bit bort, men där förbjuder de mig att parkera.
Parkeringen de hänvisar till ligger 1,7 km därifrån, men där är ju inte ens alls säkert att jag får en plats.

Ruttet av Skistar tycker jag....


Skrivet av arg Ludde :mad:...
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.665
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Hoppas att det är sista gången som dom giriga ski star får anordna o-ringen.
Vad jag vet så är alla andra anordnare/Komuner stolta över att få anordna denna stora tävling.
Stå på er.
HaDe Hasse
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Ludde,

Tror du hade fel taktik. Du skulle bara ha frågat om det fanns parkering vid stugan.

Vid svar JA, bara parkera. jag skulle vilja se den som körde bort er efteråt.

Generellt skall man bara ge minimal info. Ju mer man ger, desto mer kan motståndaren finna som motargument.


Håkan
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Hej igen!

Jag skulle inte bry mig utan köra in och parkera min husbil (personbil) ändå.
Det är ju en stor skillnad om ni skulle bo i husbilen, men ni har ju hyrt en stuga.

Jag kan inte se något i bokningsvillkoren om att man inte får komma i en PB2: Visa bilaga bokningsvillkor_sverige_1516_svenska.pdf

Lycka till
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Hör Högfjällshotellet till Skistar?
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Rent ut svinaktikt.
Ni ska ju bara parkera er personbil,
det kan de ju bara inte hindra er från.
Annars är detta en skam för dem.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Jag skulle söka kontakt med den person som är chef för kundtjänst, och ifrågasätta det svar som du fått från kundtjänst, funkar inte det skulle jag kontakta verksamhetsansvarig och ställa frågan igen.

Det är inget logiskt svar som du fått från kundtjänst, jag tror att du kommer att kunna parkera nära stugan du hyrt, det gäller att få tag på rätt chef.

Mvh
Bosse
 

birgitta.f

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Leksand
HBK-Nr
381
Medlemskap
2024
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Detta är inget inlägg om huruvida man får eller kan parkera vid stugor, men för dem som vill campa så lämnar vi säsongare våra platser i Tandådalen nu i månadsskiftet april/ maj. Därefter är det vanlig camping med rörliga platser och ganska många dessutom. Troligen blir det nog fullbelagt, men inte pga säsongare iaf.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Jag hade bara parkerat vid boendet, husbil finns inte i lagens mening. Du kör en personbil. Skistar kan förbjuda PB2 men inte husbil den finns inte i lagtexten, redan där gör de fel.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Då är vi tillbaka på om eventuella förbud kan delges på ett riktigt sätt. Klarar de av en relevant uppskyltning tro?

Johan K.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Naturligtvis kan vi försöka driva sådana frågor om laglig skyltning o.s.v. Resultatet lär till slut bli, att det står skyltar överallt som lyder ungefär så här: Ej Camping, Ej husbil, Ej PB2 o.s.v. Eller så kommer det upp höjdhoppställningar överallt!
Det förstör bara för oss alla. :confused:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Nu har vi visserligen en andelsstuga i Sälen men det hjälper ju knappast. Men varför inte kolla hos några av stugbyarna i Sälen ex. Hemfjällsbyn eller Storfjällsbyn om det finns lediga stugor vid just det tillfället? De har en gemensam reception som brukar ha koll på vad som är ledigt. Där går det troligen även att parkera en husbil under några dagar skulle jag tro. Sen går det väl att tacka nej till Skistars boende?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Varför inte bara åka dit, och ställa husbilen på den stora grusplanen vid liften längst bort?
Varför krångla till det så?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Skistar kan nog förbjuda vad dom vill, om det är privat mark?

Ja, det är klart dom kan. Men det var väl inte det saken gällde? Jag irriterar mig på sättet man behandlar sina gäster.
Dom kan säkert bete sig hur som helst, det är deras stugor, deras mark, deras liftar osv.
Men i deras bokningsbekräftelse står inget om detta förbud. Plats hade säkert funnits om de hade haft viljan. Men dom tjänar så enormt mycket på att O-ringen kommer till byn, så dom skiter förmodligen i såna som mig. Acceptera eller dra vidare...det finns andra som vill ha stugan.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Varför inte bara åka dit, och ställa husbilen på den stora grusplanen vid liften längst bort?
Varför krångla till det så?

Precis. Just det. Varför ska dom krångla till det så. Hade varit jättebra att stå där om det inte hade varit förbjudet...
Och den parkeringen dom erbjuder, kanon, men nu är det O-ringen...och då lär det vara knökfullt. Men varför krångla till det? De få gäster (kanske till och med bara är en - jag) som kommer med husbil hade de enkelt kunna slå upp en skylt med en reserverad plats för, just där borta på Söderåstorget...
Som sagt, varför krångla till det, Skitstar???? Eller Skistar kanske det skulle vara...:D
 
Toppen