• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

F

F.d. 53197

Guest
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

På påsklovet fanns det åtminstone en skylt med nummer och namn på vid Söderåstorget... Då stod det iofs en husvagn på den platsen, så skylten kan ju ha varit sedan i höstas. (om vagnen tillhör en säsongare)
/Jessika
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Ja, det är klart dom kan. Men det var väl inte det saken gällde? Jag irriterar mig på sättet man behandlar sina gäster.
Dom kan säkert bete sig hur som helst, det är deras stugor, deras mark, deras liftar osv.
Men i deras bokningsbekräftelse står inget om detta förbud. Plats hade säkert funnits om de hade haft viljan. Men dom tjänar så enormt mycket på att O-ringen kommer till byn, så dom skiter förmodligen i såna som mig. Acceptera eller dra vidare...det finns andra som vill ha stugan.

Jag måste säga att jag är lite förvånad att du förväntar dej att det skall stå i bokningsbekräftelsen att man inte får parkera en niometers husbil vid stugan?
Det är väl inte så vanligt att kunderna kommer i en sådan? :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Precis. Just det. Varför ska dom krångla till det så. Hade varit jättebra att stå där om det inte hade varit förbjudet...
Och den parkeringen dom erbjuder, kanon, men nu är det O-ringen...och då lär det vara knökfullt. Men varför krångla till det? De få gäster (kanske till och med bara är en - jag) som kommer med husbil hade de enkelt kunna slå upp en skylt med en reserverad plats för, just där borta på Söderåstorget...
Som sagt, varför krångla till det, Skitstar???? Eller Skistar kanske det skulle vara...:D

Sälen är ju ganska rymligt, vi har varit där till Nyår, Februarilov och Påsk och alltid hittat en plats för husbilen, så jag misstänker att du lyckas med det också även om det är O-ringen. :)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Jag måste säga att jag är lite förvånad att du förväntar dej att det skall stå i bokningsbekräftelsen att man inte får parkera en niometers husbil vid stugan?
Det är väl inte så vanligt att kunderna kommer i en sådan? :)

Men snälla nån...det har jag väl ändå inte skrivit att jag gör!!! Det enda jag ber om är en plats på hyfsat gångavstånd från stugan där jag kan parkera. Dessutom så tar jag bara ca 4 meter mer än om jag hade kommit med en vanlig personbil.

Jag skrev ju i tråden att jag har förståelse för om det inte finns plats uppe vid stugan.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

"Men i deras bokningsbekräftelse står inget om detta förbud. Plats hade säkert funnits om de hade haft viljan" :wideeyed:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

"Men i deras bokningsbekräftelse står inget om detta förbud. Plats hade säkert funnits om de hade haft viljan" :wideeyed:


Ja och???

Var har jag skrivit att jag "kräver" att att jag ska få parkera vid stugan??

Utdrag ur min text:


Jag tycker det är botten rent ut sagt, att ni inte kan reservera en parkeringsplats till era gäster som hyr stuga. Jag förstår om det inte finns plats nära stugan som vi hyrt av er. Jag accepterar att jag får gå 1,5 km, det är ok med tanke på att husbilen är större än en vanlig personbil....


...Jag har full förståelse om jag inte kan parkera i anslutning till stugan, då det kanske är trångt. Men det finns ju ytor en liten bit bort, men där förbjuder de mig att parkera.


...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Då har jag missförstått helt, jag uppfattade det som att du ville att Skistar skulle reservera en parkeringsplats till dej, och om detta inte var möjligt/förbjudet skulle det stå på bokningsbekräftelsen för stugan. Men så var det alltså inte. :)
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Det var ditt nedanstående påstående jag bestred. Jag har INTE förväntat mig att jag får parkera en niometers husbil VID stugan. Som du påstår att jag gjort.
Du skriver själv "Det är väl inte så vanligt att kunderna kommer i en sådan?"
Fine, då borde det väl inte heller vara så svårt att ordna med 4 meter mer parkeringsyta än alla andra stuggäster någonstans i närheten, på gångavstånd.

Helt obegripligt hur du kan misstolka mig så till den milda grad, när resten av skribenterna i tråden verkar ha förstått. Du verkar ta parti för Skistar och letar och rycker ur ord ur min text för att "bevisa" hur dum jag är som ställer sådana orimliga krav.

Jag måste säga att jag är lite förvånad att du förväntar dej att det skall stå i bokningsbekräftelsen att man inte får parkera en niometers husbil vid stugan?
Det är väl inte så vanligt att kunderna kommer i en sådan? :)
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Tror det är detta tänkta scenario som spökar.

En familj hyr en stuga och familj nummer två ställer husbilen vid nämnda stuga och vips har stugbyn 2-6 nya boende som skall servas. Stugbyn är rädd för hb invasion :twitcy:


Nu var det ju INTE så i detta fallet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Jag tror det är exakt just det som det handlar om.

Jag förstår Skistar’s inställning även om några ”oskyldiga” riskerar att drabbas. Varje husbil som står parkerad på Skistars mark är möjlig konkurrens eller inkomstbortfall.

Lite lustigt faktiskt med tanke på diskussionerna vi har här ibland där det ofta hävdas att man minsann får stanna och ”bara parkera” överallt där det finns plats och vad man sen gör i bilen (bor) har ingen annan med att göra. Nu gäller ju inte detta dig, Ludde, men det är förmodligen den möjliga konsekvensen av just den inställningen som Skistar är rädda för. Med all rätt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Naturligtvis vill Skistar inte ha husbilar som utnyttjar stugornas faciliteteter utan att betala hyra, men jag tror nog att det i det här fallet handlar det mera om ett organisatoriskt problem, vem och var och hur fixar man reserverade parkeringsplatser för olika typer av besökande, vad jag vet finns det knappast några sådana platser i Sälen utom vid stugorna.
Här har vi en besökare av kanske 20.000 som vill ha reserverad p-plats till sin husbil, nästa vill ha till sitt husvagnsekipage, om man börjar med sådant måste man ju behandla
alla besökare med liknande önskemål på samma sätt, vilket kan betyda att man måste bygga upp en organisation med personal, skyltar och avspärrningar för detta, och det har
man ju troligen inte för avsikt att göra.

Sedan tycker jag intensivt illa om när man på ett forum lägger ut hela konversationer med personer eller företag med personnamn och allt, jag tycker att det är helt förkastligt. Det är att hänga ut folk som inte vet om det!
Att sedan vissa kommentar och tips till det hela är rent bedrövliga gör det ju inte bättre!
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Men hur skall man göra om man bara har en husbil att åka i. Det finns ju faktiskt en hel del som har det så. Åker jag i en vanlig svenssonbil så ingår ju en parkeringsplats till stugan men alltså inte om jag kommer i husbilen. Att man vill bo i stugbyn är ju en självklarhet, gemenskapen med klubbmedlemmarna och orienteringsdeltagarna är ju mer än halva nöjet under O-ringen.
Själv tycker jag också att campingen under veckan är speciell, något som man nog skulle saknat om man varit med.
Hoppas det löser sig för er i alla fall och lycka till med orienteringen!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Heja näringslivet och dess uppfinningsrikedom när det gäller att blockera delar av Sverigelandet för alla. Naturligtvis ska husbilsfolket misstänkliggöras för i bilarna kan det ju finnas plats för allt möjligt, inklusive terrorister. I vanliga personbilar finns det ju bara plats för små mer lätthanterliga terrorister.
Något osunt har smugit sig in riket på senare tid! Where does it come from? :confused: :D

Jappe

En tanke slog mig! Hade jag kommit till ett ställe i Österrike exempelvis där jag bokat rum i en stuga så hade knappast uthyraren nekat mig tillträde grundat på mitt val av fordon. Detta är löjlig svensk ankdamm i sin högsta potens!
:cool:
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Nu Jappe halkar du väl iväg lite. Det är tacksamt och enkelt att sparka på lilla Sverige.
Så illa är det väl ändå inte här hemma. ;)

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om en stugområdesägare i Österrike av samma storlek inte heller tillåter att man parkerar en husbil utanför dörren till stugan eller inte håller med separata parkeringsplatser för dem.
Och om dom nu ändå gör det så är det säkert för att dom inte har problem med folk som ”bara parkerar” och sen bor i bilen.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Vad ska vi med stuga till, vi har ju alla bekvämligheter med oss, läser man i alla trådar. Vi behöver ju inte ens campingarna.

Stugägarna vet nog av erfarenhet det där med husbil betyder utanför stugorna..
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Nu Jappe halkar du väl iväg lite. Det är tacksamt och enkelt att sparka på lilla Sverige.
Så illa är det väl ändå inte här hemma. ;)

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om en stugområdesägare i Österrike av samma storlek inte heller tillåter att man parkerar en husbil utanför dörren till stugan eller inte håller med separata parkeringsplatser för dem.
Och om dom nu ändå gör det så är det säkert för att dom inte har problem med folk som ”bara parkerar” och sen bor i bilen.

Skistar har köpt 68% av en skidanläggning i St. Johann i Österrike för 10 miljoner euro så där får man nog se upp med vad man parkerar på deras område. I resten av Österrike tror jag att hotellägarna och stuguthyrarna litar på sina gäster och inte tror att dom fuskar.

Jappe

PS. Jag har faktiskt stått med husbilen utanför hotell i Österrike flera gånger utan att hotellägarna misstänkt något fuffens.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Letar man på "Julia Sjöblom", så finns det inte så många i Sverige med det namnet (10 st, varav 6 har Julia som tilltalsnamn).

Den av dessa som bor närmast Skistar-anläggningen ifråga, är tämligen ung.

Kanske hennes första jobb?

Kanske hon har missuppfattat hela frågeställningen?

Kanske hon inte vågat ta eget beslut, utan "gått efter regelboken"?

Kanske värt att dubbelkolla med Skistar, och förklara tydligare vad det handlar om?

Kanske bättre med ett telefonsamtal i stället för mejl?
 
Senast ändrad:

PC300

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13358
Medlemskap
2024
Sv: Skistar förbjuder sin stuggäster att parkera husbil

Jag förstår att du är förbannad! Ludde, du får tyvärr sota för att en minoritet bland husbilsägare missköter sig. Man kan känna igen denna misstro mot folkgrupper genom tiderna. Med ett ökat antal husbilsägare har husbilsfolket blivit en folkgrupp där alla dras över en kam. Det är ju enklast så... Ponera att du enbart hyrt stugan. Att du sedan proppar in 10 pers i en 4-mansstuga har de troligtvis varken koll på eller misstänker. Men nu har du husbil och de tror genast att du har 4 pers i stugan och resten i husbilen för att du är sniken.

Om jag hyr ett hotellrum eller en stuga och åker i min husbil eller en cabriolet kräver jag, om möjligheten finns, att få parkera min bil i anslutning till detta. Om de sedan misstänker något får de väl kolla stugan eller bilen. Vill de slippa husbilsgetton får de lösa det på annat sätt än att diskriminera samtliga! Fy för sådant beteende!

Be om en konkret och hållbar förklaring till beslutet. Har de ingen - anmäl dem till diskrimineringsombudsmannen så att det blir lite jobbigt Eller förklara på heder och samvete att du ska sköta dig

PS! I somras stannade vi under dagen både i Cannes och Monte Carlo med husbilen fast man inte egentligen fick. Vi pratade med polisen som patrullerade och förklarade att vi skulle äta, shoppa och kolla runt. Ok, sa de och så var det inget mer med det. Vi måste kanske "bara" bevisa att vi är vanligt, hederligt folk DS!
 
Senast ändrad:
Toppen