• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bort med TVn

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.237
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Bort med TVn

Eftersom vi nu avvikit ganska mycket från trådskaparens fråga och kommit in på paraboler har jag en fundering. Är inte dessa känsliga för saker som skymmer "sikten" till satelliten? Jag stod på mäsställplatsen i Düsseldorf för några år sedan. En stor (hög) husbil parkerade i raden bredvid och strax efteråt åkte parabolen upp, snurrade ett par varv och fälldes ner. Bilen flyttade några meter och parabolen åkte upp, snurrade ett par varv och fälldes ner. Bilen flyttade sig ytterligare ett par meter och så höll det på kanske sju, åtta gånger. Därefter förblev parabolen nedfällt.

Mellan parkeringsraderna står lövträd och jag antar att det var deras lövverk som skymde kontakten med satelliten. Men är de verkligen så känsliga? Det kan ju också ha varit fel på själva mottagaren kanske.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Bort med TVn

Om det står ett träd i riktningen mot satelliten så kan det dämpa signalen så kraftigt att det inte går att få in någon kanal.

Min erfarenhet från campingar och ställplatser är att wifi ofta är för långsamt för att användas till tv. Ibland även till vanlig surfning.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Bort med TVn

Roligt när det nu kommenteras parabolerkul när folk går igång
Ett förtydligande, jag va ironisk i mitt förra inlägg

Åter till tråden så åker inte vår tv ut
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Bort med TVn

Håller med. Var och en får göra som de vill, själv har jag parabol och tycker det funkar bra.:yes:

Vem i hela friden har sagt att man inte får göra som man vill.
Att använda parabol , tv, eller annat är ju självklart valfritt...har inte sagt något annat...talade bara om vårt val..att montera bort TVn och varför...ett ämne som tydligen är att väldigt manligt och känsligt för några...ömma tår :D:D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bort med TVn

Vi köpte ny TV i höstas, men har bara tittat på den ett par gånger, annars bor den i ett skåp så att det är lite besvär att ta fram den. Det tycker vi är skönt, för vi har egentligen annat att göra när vi är ute med husbilen, titta på saker, ta promenader eller cykelturer, njuta av naturen, äta gott, lyssna på radio och läsa är också underskattade sysselsättningar. :)
 
Senast ändrad:

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Bort med TVn

Klart man får göra som man vill, jag slängde in TV nr 2 i husbilen för något år sedan.
Används framförallt under höst och vinter när det blir mörkt tidigt, kan välja att sitta i soffgruppen alt. ligga där bak och kolla på TV.
Blev även populär hos barnbarnen?

Och varför skulle jag inte ha två TV-apparater, plats fanns, antennkabel redan dragen från fabrik, inget problem med vikten, kostnaden försumbar.

Snart är det OS, tidsskillnaden är 5-6 timmar, kan det bli bättre.:D:D
 
Toppen