• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hemgjort sommar/vintertäcke

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Håller på att formsy ett sol/vintertäcke till en helintegrerad. Har letat länge men har man ingen halvintegrerad hyfsat modern Fiat så verkar det stört omöjligt att hitta ett prisvärt täcke. Nu kanske det ändå blir en dyr erfarenhet eftersom jag köpte materialet ThermoReflekt lite på chans men än så länge ser det lovande ut. Vattentåligt och hyfsat slitstarkt. Materialbeskrivningen liknar väl mest et reklambroschyr så att 4 mm ThermoReflekt ska motsvara 12,5 cm glasfiberull eller 9 cm frigolit får man nog ta md en nypa salt. Men formsytt täcke komplett med kantband, öljetter och fästen för under tusenlappen kan vara värt ett försök :)
 

Bilagor

  • IMG_0218.JPG
    IMG_0218.JPG
    1,9 MB · Visningar: 50

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Hemgjort sommar/vintertäcke

Var köper man ThermoReflekt. Vad har du använt som kantband?
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Hemgjort sommar/vintertäcke

Materialet har jag köpt på Sacces länk ovan, kantbandet fixade skomakaren. Det är ett självhäftande som han även har sytt så det verkar täta skarven ganska bra. Jag hade med mig ett kantband från Jysk men han tyckte det var för smalt så han fixade ett annat. Det gick ganska smidigt att få till det men beställningar kommer jag nog inte att ta ;)
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Hemgjort sommar/vintertäcke

Använde du 4 eller 8 millimeters?
Jag kör med 4 mm. Mitt syfte är främst värmeskydd på sommaren och då tycker jag 4 mm funkar bra. Skulle nog överväga 8 mm för vinterbruk men det blir förstås lite svårare att hantera samt sy och sätta öljetter i. Värt att kolla i alla fall.
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Hemgjort sommar/vintertäcke

Tack för svaret. För våran del blir det endast sommarcamping. Både vi och bilen går i vinteride. :snow-icon:
 
Toppen