• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ducato på verkstad i Frankrike

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Helt plötsligt så visade min bil Check engine , jag stannade kollade oljan , bilen gick bra. Fortsatte 5 km , efter rödljus hade jag ingen kraft i motorn.

Vad kan vara fel , bärgad till verkstad. Finns i annan tråd.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Precis så betedde sig vår bil när det var fel på sensorn till partikelfiltret. Vi är nu inne på en 3:e sensorn och den verkar fungera. De andra tog in vatten och sen fick jag samma felkod som du. Motorn bli orkeslös och det går bara att köra i max 90. Kör man tillräckligt länge går det till slut inte alls.
Byte av sensor på verkstad är det enda som hjälper om det nu är den som spökar. Det borde ju finnas avgasgaranti på bilen om den inte är för gammal.

Be verkstaden att koppla in datorn på bilen så får man fram vad det är för fel. På vår bil hjälpte det inte att köra en "manuell" regenerering av filtret utan jag fick en ny sensor. För ca ett år sedan kostade den ca 2000 kr om vi inte haft garantin.

//Evanders
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Jag har ingen kontakt med verkstaden den sköts av LF s franska partner.
De snackade om att det skulle röra sig om en slangklämma till turbon.

Men att ta från Lördag till Onsdag för att få fram en slangklämma!

Någon som vet hur det ser ut , kanske bild , vad det kan vara för typ av slangklämma på turbon.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Jag har också haft samma symtom och var samma som för Evanders sensorn till partikelfiltret. Peter på husbilsspecialisten (Kylinge bil)sa via tel att det måste vara det och skickade upp en till verkstaden i Kolbäck.

Därefter har det rullat på.

Men först så provade vi att radera felkoderna, men det kom tillbaka efter någon dag.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Precis så betedde sig vår bil när det var fel på sensorn till partikelfiltret. Vi är nu inne på en 3:e sensorn och den verkar fungera. De andra tog in vatten och sen fick jag samma felkod som du. Motorn bli orkeslös och det går bara att köra i max 90. Kör man tillräckligt länge går det till slut inte alls.
Byte av sensor på verkstad är det enda som hjälper om det nu är den som spökar. Det borde ju finnas avgasgaranti på bilen om den inte är för gammal.

Be verkstaden att koppla in datorn på bilen så får man fram vad det är för fel. På vår bil hjälpte det inte att köra en "manuell" regenerering av filtret utan jag fick en ny sensor. För ca ett år sedan kostade den ca 2000 kr om vi inte haft garantin.

//Evanders

Vill inte skrämmas men jag hade detta fel under tre års ständiga problem. Mer än 15 besök på verkstaden men felet kom tillbaka inom några hundra mil. En 3l 2010a med partickelfilter.
Efter tre år orkade jag inte längre utan gav upp och bytte bilen med stor förlust.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Nu är det Onsdag , och kl 12.00 ville försäkringsbolaget köra ut oss från hotellet.

Ni kan ju sitta en liten stund i receptionen , men då blev jag arg och här är vi nu
7 timmar senare fortfarande på hotellrummet.

Nu är vi också över de tre dygnens arbetsdagar som är vad man skall vänta på.

Forts följer
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Det där med partikelfilter rimmar illa med högtväxlade moderna dieslar. Samma sak i personbilar som i min Caddy 1.6 tdi. Tyckte jag körde normalt men plötsligt tändes partikelfilterlampan och strax därefter gick bilen i limpmode och man kunde bara köra med starkt reducerad fart. Väl i verkstan var diagnosens enda råd att byta filtret. Kostar bara 20.000kr. Man tackar.

Efter diverse funderingar och bataljer med diagnosen som inte ville tvångsrengöra filtret, så kom vi fram att det är bara att köra med tex trean så fort det går under minst en halv timme. Efter det hade sothalten sjunkit från 78% till 13% . Nu gjorde reparatören en fulis och bekräftade för diagnosen att filtret är bytt. Först då kunde man radera limpmodet och få kraften tillbaka.

Den där reparatören är en trolkarl inom bilar, även elektroniken. Han tänker dessutom som jag, och vill veta orsaken till problemet. Enl. honom är det så med partikelfiltren i moderna bilar, alltså även husbilar, att det är en påtvingad påbyggnad pga miljöskäl som dessutom stjäl ungefär 4hk motoreffekt. (just snygg miljöåtgärd) Varje fall, i och med att man lyckats optimera motorerna till en mycket hög vridmoment redan vid låga varv så har man växlat drivelinen därefter för att få ned bränsle förbrukningen. Mycket bra. Men så kom partikelfiltren. När man kör med låga varv och hög växel så bildas sot mer eller mindre. Har man mycket last och motvind så bildas mer sot. Partikelfiltret sotas igen med dyra reparationer/byten som följd.

För att undvika detta fick jag av honom rådet att då och då köra med fyran vid långfärder så man håller varvet åtminstone vid 2500r/min under en kvart. Kör man bara kortare sträckor bör man inte använda de höga växlarna alls. Jag har 15km till stan och tänker inte använda femman i fortsättningen under dessa resor. Med husbilen, min Arca 2.8 HDI har ju ingen partikelfilter, men jag kan tänka mig hur stor sotbildning det blir i husbil som ju nästan alltid gubba körs med låga motorvarv. Rådet för husbilar med partikelfilter är därför att använd inte högsta växeln om det går tungt, utan växla ned och håll varvet uppe kring 2500 under en tid. Det mår motorn bra av och förbrukningen ökar inte så våldsamt som man skulle kunna tro. När man på detta vis rengör parikelfiltren under körning, så bör det ske så att motorn rullar lätt med relativt höga varv, och det är just det som är så svårt för man vill reflexmässigt växla upp. Det finns visserligen en automatiskt rengöring inprogrammerad i systemet, men det tycks bara klara av lättare sot bildning. Därför skall man själv hjälpa till med "renblåsning" då och då.....

Vill också tillägga att bilar med partikelfilter kräver absolut ren luftfilter och rätt oljekvalite. Min Caddy kräver tex VW 50700 istället för VW 50500 för utan partikelfilter, så det är lite extra att hålla reda på..
 
Senast redigerad av en moderator:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Kl 20 kontaktade jag dem , Oj det stod att du ville ha besked kl 17!!!!!

Verkstaden jobbar till 21 , jag sa ring 08.00 som idag torsdag det gjorde de.

Det står här att bilen är klar! Men det har ni ju sagt sedan i måndags!

Nu var det dax att kontakta huvudkontoret , nu skulle bilen vara klar 14.30 och jag fick förlängt hotellrum , men nu är hotellet fullbokat och vi sitter i receptionen.

Fortsättning följer.....
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Tror ni de hörde av sig kl 14.30 nej nej , fyra SMS och jag fick kontakt nu skulle bilen vara klar 17.00 och nu är klockan snart 1800 och nu finns bara två alternativ Taxi till hotel eller Taxi till bilen.

Enda plusset är att vi har Wifi lite tidsfördriv.

Försäkringen har tre arbetsdagar som gräns för reperations försöken.

Det är dax att de fixar en hemresa.

Forts följer
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Verkar som ingen vill ta ansvar har du inte fått en personlig handläggare
För oss i Frankrike var det lite problem med SOS men när vi kontaktade LF i
Värmland så började det hända saker med en egen handläggare
Tommy
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Ringde på förmiddagen till lokalkontoret , fick fortsatt hotelrum men det hade vi ingen glädje av eftersom hotellet är fullbokat. Hela tiden nya tider när SOS lovar att höra av sig och uppskjutet när bilen ska vara klar.

Nu förnyat beslut om taxi till annat hotell och det håller de på att ordna via sin Franska partner.

Klockan är snart 19.00

Fortsättning följer......
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Nu framme vid hotellet som är i centrala Strasbourg , här skulle man bott de andra fem dagarna.

När vi anländer hit så är bilen enligt uppgift klar men verkstaden har stängt.

Nu hoppas man på att allt är ordentligt gjort och vi klarar de Tyska motorvägarna.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Tiden går , nu när man tror allt är klart så börjar det förhandlas med verkstaden om att försäkringsbolaget tar räckningen och jag tar min självrisk maskin när vi kommer hem.
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Mina problem , med svårigheter att få kontakt och beslut ligger mest på den av LFs inköpta tjänst av SOS , så er fråga är vika bolag använder SOS och vilket mandat har de? Vilka motsvarande bolag finns.

Jag planerar att besöka ansvarig på LF för att informera om bristerna i hanteringen.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Nu skulle taxin har varit här för 40 minuter sedan , det blev som jag fruktade de skickade den till vårt gamla hotel. Ur dåligt , vi väntar , de samlar poäng!!!
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Ducato på verkstad i Frankrike

Vid vår maskinskada i Spanien 2014 använde Folksam sig av Allianz vid kontakt med verkstad och hotellbeställning.
Självrisken fick jag betala till verkstaden när vi hämtade ut bilen och hade inte bolagen kommit överens om en betalning inom 14 dagar till verkstaden, hade vi själv fått betala övrig kostnad för reparationen, för att i efterhand få betalt av Folksam.
Detta hade vi som jag skrivit tidigare, fått intyga och skriva papper på för att verkstaden överhuvudtaget tog sig an reparationen.
Här litar man inte på varandra på samma sätt som i Sverige.
Hälsn. Krister
 
Toppen