• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasfilter till LPG

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Funderar på att montera in gasfilter till gasolen.
Har monterat in LPG med en gasomkopplare.
Men var sätter man det?
Är det 1 filter till var flaska eller kan jag sätta ett filter på ingående koppling före flaskorna? (I så fall behövs ju bara 1 filter)
Var köper man gasfilter till bästa pris?

mvh

P-O
 

Mats C

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2024
Sv: Gasfilter till LPG

En liten fundering:confused:
Sedan 1979 har vi använt gas av olika slag både i husvagn och husbil. Vi har aldrig lidit utav avsaknad av något filter.

Kan det vara så att gasen blivit sämre eller är det kanske förmågan att sälja tillbehör som blivit bättre? :twitcy:

Mats C
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasfilter till LPG

Tror nesten det er toleransen på regulator som er blitt mindre i forbindelse med slangebrudd og krokksensor. Med eldre regulator går oljen gjennom og blir oftest forbrent.

Byttet en gammel høytrykk slange for noen år siden og kunne helle ut av slangen en kopp med tynn olje. Dette var i en husbil med regulator festet på veggen i gasskassen og en slange som hang ned i en boge.
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: Gasfilter till LPG

Egentligen är det INTE ett gasfilter, utan ett oljefilter! Enligt Campea i Falkenberg så har ryssarna börjat sälja billig "smutsig" gas till mackarna över hela Europa. Och med "smutsig" menas med olja i. Vilket gör att membranet i regulatorn blir "slappt" och slutar fungera!
M.V.H. Jack43
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Gasfilter till LPG

Har varit i kontakt med Truma och där svarade dom att problemen som uppstår är vid påfyllning inte vid byte av tub, när man fyller på tuben hos påfyllningsstationer sa dom att gasen inte är lika ren som fabriksfyllda tuber och att det är mer skit i den och därav orsakar igensättningar så anläggningar i husbil och husvagn får problem.
Köpte filter då jag fyller på tuberna, rätt eller fel vet jag inte men tror på det.

/Pelle
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Gasfilter till LPG

Hej "Tror" inte det är gasen som är förorenad däremot påfyllninganordning o egen adapter. Är noga med att inspektera båda o torka rent med ren trasa före påfyllning. Har inte haft några problem (Hitintills).
Har fyllt flera ggr i Europa förrutom här hemma.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Gasfilter till LPG

Utanför Sverige tillsätts olja för att smörja de motorer bättre som körs på LPG. Ett filter montera till varje flaska. Filtren räcker till ca 1000 liter (många flaskor det). Kylskåpet är det som tar stryk om oljepartiklar hamnar där! Led2you har bra sortiment till detta.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 18
F

F.d. 53284

Guest
Sv: Gasfilter till LPG

Jag har använt en LPG flaska några år och tänkte sätta in ett filter efter uppmaning i denna tråd. Köpte ett från Truma med vinkelkoppling.
Blev något överraskad när flaskan yttergänga var 18mm och filtret 20.
Vad göra? Tacksam för tips. Finns det övergångskopplingar 18 till 20mm?
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Gasfilter till LPG

Hej "Tror" inte det är gasen som är förorenad däremot påfyllninganordning o egen adapter. Är noga med att inspektera båda o torka rent med ren trasa före påfyllning. Har inte haft några problem (Hitintills).
Har fyllt flera ggr i Europa förrutom här hemma.
Hej Jag citerar mig själv för att jag nu har monterat 2 st Trumafilter(Har 2 tankflaskor).
Man blir aldrig för gammal för att ändra sig eller ta del av andras erfarenhet.
:yes:
 
Senast ändrad:
Toppen