• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tillbehör till torsk el annan vit fisk

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Tillbehör till torsk el annan vit fisk

Det ligger till såhär: När jag kom till Sverige 1977 så tillagade Ulla bla lutfisk till julen. Ni vet hur det är när man är nykär och inte vill neka till maten för att inte såra. Så jag bet ihop och smakade. Mina kontinentala smaklöker reagerade direkt och för att få ner åtminstone lite, så lade jag på ett lager Ketchup. Sedan dess har ingen lutfisk tillagats i vårt hus när jag är hemmavid.
:yes:
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Tillbehör till torsk el annan vit fisk

Inför årets lutfiskpremiär vill jag ge ett råd ang tillagningen: Använd microvågsugnen!! Fungerar alltid!!
Sedan är det på plats med en god béchamelsås med mycket smör! Vi äter ALLTID detta på 1.a advent och ytterligare ett par gånger under säsongen. Vinet som tillhör bör vara av de kraftigare slaget ex Cote Du Rhone!
ORVAR
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Tillbehör till torsk el annan vit fisk

Fick när vi flyttade till Dalarna lära mig att äta lutfisksoppa med kokt potatis och stekt bacon.
Lutfisk med rödvinssås, gröna ärtor och knaperstekt tärnat sidfläsk och massor med krossad kryddpeppar, och naturligtvis kokt potatis.
I Skåne åt vi lutfisk med senapssås kokt potatis och inget annat.
Satan i min gata vad jag hungrig nu !!:D:D
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Tillbehör till torsk el annan vit fisk

Man kan gärna spetsa spenatstuvningen med lite ädelost och en skvätt grädde..=)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tillbehör till torsk el annan vit fisk

Kokt saltlånga, äggsås, gröna ärtor & kokt potatis är smaskens. Saltlångan kan även ersättas av rimmad torsk.Kan med fördel avnjutas med ett glas kall mjölk.

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tillbehör till torsk el annan vit fisk

Väldigt gott och väldigt enkelt till vitfisk, helst stor hälleflundra naturligtvis men på grund av högt pris så är den inte någon vardagsmat precis, är skirat smör med riven pepparrot. Riktig pepparrot och inte någon industriprodukt ska de va.

Vansinnigt gott och det går nästan lika bra med djupfryst Alaska Pollock i fyrkantiga bitar! ;)

Jappe
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tillbehör till torsk el annan vit fisk

Väldigt gott och väldigt enkelt till vitfisk, helst stor hälleflundra naturligtvis men på grund av högt pris så är den inte någon vardagsmat precis, är skirat smör med riven pepparrot. Riktig pepparrot och inte någon industriprodukt ska de va.

Vansinnigt gott och det går nästan lika bra med djupfryst Alaska Pollock i fyrkantiga bitar! ;)

Jappe

Testa att bryna smöret i stället för att skira. Bryn under omröring tills smöret är bärnstensfärgat. Blir en helt annan smak, godare enligt min gom.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Tillbehör till torsk el annan vit fisk

Är inte det lite farligt med att hetta upp fetter, speciellt smör (från djurriket)? Gott & gott... dock med en dos måtta kanske. Vi kör ALLTID med olivolja och fuskar "brynet" genom att pudra med pytte-lite mjöl. Samma med pannkakor, olivolja 100% utan tvekan...
 
Toppen