• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ctek D250S Dual eller MPPT-regulator?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har läst på forumet om att man kan använda Ctek D250S Dual som regulator i stället för en MPPT-dito. Är denna lösning bättre? Är det någon som har gjort så? Finns det i så fall andra fördelar?

Bennie
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Ctek D250S Dual eller MPPT-regulator?

Jag har läst på forumet om att man kan använda Ctek D250S Dual som regulator i stället för en MPPT-dito. Är denna lösning bättre? Är det någon som har gjort så? Finns det i så fall andra fördelar?
Bennie

Om du redan använder en Ctek 250 dual,så har du en utav dom
bästa MPPT-regulatorna innebyggd i den.Jag har samma själv,vicken
är helt suverän.

Men....att köpa en Ctek bara för att regulera solcellen,nja............
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ctek D250S Dual eller MPPT-regulator?

Om du redan använder en Ctek 250 dual,så har du en utav dom
bästa MPPT-regulatorna innebyggd i den.Jag har samma själv,vicken
är helt suverän.

Men....att köpa en Ctek bara för att regulera solcellen,nja............

Nej, jag har ingen ctek i HB'n. Solcellsregulatorn är en Sigma PWM-regulator. Eftersom jag har MPPT-regulator på den andra HB'n så är jag medveten av fördelarna med en sådan. På den jag hämtade hem från Holland sitter en PWM-regulator & det är den jag tänkt byta ut mot en Ctek D250S Dual som jag kan köpa för under 1000-lappen.

Bennie




Laddaren i bilen är utbytt mot en Absaar som man kan köpa på ex.vis Jula & den skall jag byta ut mot en Ctek mxs25 som jag har liggande i garaget.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ctek D250S Dual eller MPPT-regulator?

Hejsan, har du tänkt att bara använda Ctek'en som solcellsregulator, eller har du tänkt att montera den "fullt ut" så även generatorns laddström till bodelsbatterierna går genom den.

M.v.h. JANKRO.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ctek D250S Dual eller MPPT-regulator?

Ja, precis vad jag tänkt. Det borde väl bli optimal laddning av bodelsbatterierna &. Absaar-laddaren skall ju också bytas ut den är ju inte intelligent utan krutar på för fullt när jag kopplar mej mot elstolpe.
En Ctek D250S Dual köpte jag på Tradera idag, priset blev 1050:- + 85:- i frakt vilket jag tycker är överkomligt för en ny sådan & en Ctek mxs25 har jag köpt för ett år sedan för 800:-. Totalt ett bra pris för vad jag tror är en bra förbättring av HB'n.

Bennie
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Ctek D250S Dual eller MPPT-regulator?

Om du redan använder en Ctek 250 dual,så har du en utav dom
bästa MPPT-regulatorna innebyggd i den.Jag har samma själv,vicken
är helt suverän.

Men....att köpa en Ctek bara för att regulera solcellen,nja............

Hur ska man få tag i en CTEK 250 dual om man inte köper den?? Den sitter väl inte originalmonterad i någon bil??
Eller jag har fattat ditt svar fel??
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Ctek D250S Dual eller MPPT-regulator?

Man kan ju (eller tidigare ägare) ha installerat den för att få bättre laddning, utan att ha solceller...
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Ctek D250S Dual eller MPPT-regulator?

Jag har CTEK S250 Dual + CTEK SMARTPASS kopplat till solceller och startbatteri/generator som laddar bodelsbatterierna 3x95Ah AGM. Fungerar alldeles ypperligt sedan 4 år tillbaks. Smarpass för att det ska ladda mer i början än de 20A som Duon ger och för att AC:n på taket ska ta mer från generatorn via omvandlare vid körning och när bodelsbatterierna är under 50% laddning vilket ska undvikas så långt det går men...
Numera laddas bodelsbatterierna mycket fortare och ordentligt fullt mot tidigare. Glöm inte att koppla ifrån vanliga laddningen från generator till elblocket.
 
Toppen