• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Net 1

F

F.d. 52994

Guest
Jag behöver ett bredband nu när jag kommer hem. Jag har funderat på Net 1 men kan jag använda det när jag är ute och rör på mig. Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av Net 1. Tacksam för svar från någon kunnig.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Net 1

Vi har använt Net1 i husbilen ett par år, och varit mycket nöjda med räckvidden - haft täckning i större delen av norrlands inland och i norska fjällen. Däremot har hastigheten lämnat mycket övrigt att önska.
Nu har man bytt teknik till LTE, så vi vet inte riktigt hur det kommer att funka framöver. LTE är mycket snabbare, men räckvidden lär bli sämre.
Vi kör vidare med ett "kontantabbonemang" hos Net1, betalar bara när vi använder det. Dyrt när vi kör, men ingen kostnad däremellan. Fördelen med det abonnemanget är också att vi har obegränsad surf trådlöst. Jag tror inte någon annan leverantör erbjuder det i sverige just nu.
Jag TROR att Net1 funkar bättre utanför storstadsområdena - hörsägen, ingen egen erfarenhet med LTE ännu.
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Net 1

Vi har haft NET1 i många år och varit väldigt nöjda. Det har fungerat bra i husbilen när vi rest i Norge och Danmark, ja t.o.m. i norra Tyskland. Hemma har det också fungerat bra ända tills dom bytte till 4G, då slutade det att fungera i stort sett.
Nu har vi bytt till Telia eftersom vi kan använda det i Nordiska länder och Baltikum numera. Plus att Telia är 100 kronor billigare.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Net 1

Jag har Net1 och upplever att det funkar bättre ju längre ut i skogen man kommer.
Det fungerade bra i Danmark mellan Helsingör och Rödby, en kompis surfade medan jag körde.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Net 1

Obegränsad surf för 299 kr/månad är det väl inget annat bolag som ens kommer i närheten av. Frågan är hur åtkomligt nätet är på vischan i Götaland.

Jappe
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Net 1

Vi har haft NET1 i många år och varit väldigt nöjda. Det har fungerat bra i husbilen när vi rest i Norge och Danmark, ja t.o.m. i norra Tyskland. Hemma har det också fungerat bra ända tills dom bytte till 4G, då slutade det att fungera i stort sett.
Nu har vi bytt till Telia eftersom vi kan använda det i Nordiska länder och Baltikum numera. Plus att Telia är 100 kronor billigare.

Har Telia ett abonnemang 4 G med obegränsad surf för 199 kr?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Net 1

Men man kan röra sig inom ett ganska stort område som masten täcker (med obegränsad surf)
 
4

4 JO

Guest
Sv: Net 1

Fri surf, njae inte riktigt.
Du får fri surfmängd om du surfar normalt.
T.ex får du inte ladda ner stora filer men hur stor en sådan fil är framgår inte. Min gissning är att det kan bli problem med att kolla på film via exempelvis Netflix då det kan dra iväg någon Gb data.
Om du i Net1's ögon förbrukar för mycket så kan din trafik strypas och det kommer att gå segare än sirap.

För mig som jobbar mycket i husbilen så är det Telia som gäller och har man ett abonnemang med mer än 20Gb data så ingår Telia Homerun dessutom.

Har en fundering på att testa Tele2 då de erbjuder 100Gb data för 399kr per månad. Men är lite skeptisk till hur deras täckning är i den övre halvan av Sverige om man inte är i närheten av de större vägarna.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Net 1

Om det är så att Net1 bara fungerar fullt ut på "hemmasändaren" med kontantabbonemanget, har jag blivit grovt missledd av kundtjänsten. Vi diskuterade tydligt att jag bara avser använda Net1 på resa i husbilen - inte hemma där vi har fiber.
Jag ska ringa och kontrollera vad som gäller mitt abonnemang.:confused:
 
4

4 JO

Guest
Sv: Net 1

Som jag har förstått det så har du prioriterad nätåtkomst på närmaste sändare när du är hemma. Detta brukar normalt bara finnas till företagsabonnemang. Finns det bandbredd tillgängligt så har du förtur på det före alla andra.
När du är ute och reser så fungerar det men utan prioritet, du delar kapaciteten med alla andra vilket är det vanliga. Hur bra det fungerar beror sedan på hur många samtidiga användare Net1 tillåter i sitt nät och hur deras förbindelse från masten till fasta fibernätet ser ut.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Net 1

Net1 har valt att göra så här för att inte släppa in några på obegränsad surf där mast är överbelastad. Så åker man till en plats där masten är överbelastad är det klart det blir en sämre fart.
Själv har jag Net1 för att vara säker på att ha tillgång till internet.
 
M

mosses

Guest
Sv: Net 1

Behöver kontantkort till datorn när vi är ute med husbilen har fiber hemma. Spelar inte eller ser på film vad ska jag ha? Vi fricampar helst. Har funderat på Hallon var ett bra pris men funkar det? Behöver någon med bra tips .
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Net 1

Behöver kontantkort till datorn när vi är ute med husbilen har fiber hemma. Spelar inte eller ser på film vad ska jag ha? Vi fricampar helst. Har funderat på Hallon var ett bra pris men funkar det? Behöver någon med bra tips .

Tele 2 har ett kontantkort där man fyller på med så mycket surf du vill ha, det du har laddat på kortet försvinner inte efter en månad utan du har surf tills du har använt allt.

/Bosse
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Net 1

Net1 har valt att göra så här för att inte släppa in några på obegränsad surf där mast är överbelastad. Så åker man till en plats där masten är överbelastad är det klart det blir en sämre fart.
Själv har jag Net1 för att vara säker på att ha tillgång till internet.

Vad får du vanligen för hastigheter och svarstider på ditt net1, när du är på rull?
Jag streamar ofta, kan det funka hos net1?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Net 1

Noe jeg fant spennende med LTE løsningen til Net1 og norske Ice.net er mimo på flere frekvensbånd. I Norge overtok de Tele2 og Network Norway sine frekvenser på 4G i tillegg til at de kjører LTE på 450 MHz. Rett utnyttet og utbygget skulle dette gi stor geografisk dekning fra 450 og god båndbredde i mer belastede områder fra de høye bærefrekvenser. At Ice.net også kjøper kapasitet fra Telia i byene i Norge frem til de har bygget ut egen kapasitet er en annen sak.

Hvordan Net1 har løst det i Sverige har jeg ikke oversikt over.
 
Toppen