• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen - en riktig stekpanna!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag var i Göksäter, Orusts svar på Ullared, häromdan och fick syn på en kolstålspanna för 159 spänn. Trött på alla dyra, dåliga och giftiga modepannor tog jag det djärva beslutet att inhandla en sådan.

"Riktig sketpanna", tänkte jag efter första provstekningen men sedan gick jag ut på nätet och lärde mig hur kolstålspannor ska stekas in och då förändrades saker och ting något alldeles otroligt! Jag är nu expert på kolstålspannor (nja, nästan) och jag hoppas på ett livslångt förhållande med denna panna!

Fullständigt makalöst väl fungerande stekpanna! Enastående snabb och jämn värmefördelning vilket märks väldigt tydligt på resultatet! Denna stekpanna är fantastisk. Nu gäller det bara att sköta den! Diskmedel absolut förbjudet och den får inte utsättas för chocker av olika slag men sköter man den som man ska så ger den "tusenfalt åter"!

Den här sortens stekpannor används av världens bästa kockar i världens bästa kök och det finns en anledning till det, har jag läst. Steker gör man i smör naturligtvis! Äckligt margarin absolut förbjudet. Dessa besjälade stekpannor vägrar att fungera väl med margarin!

Köp en sådan här panna och njut! Njut av matlagningen och njut av resultatet! MEN, den kräver god skötsel! Inte alls bevärligt men läs på ordentligt på nätet vilka villkor den ställer för att må bra och prestera!

En nackdel, dock! Det är ingen skräppanna - den är ganska tung. alltså kanske inte så bra för svaga handleder.

Så här ser den ut efter att ha stekt Korv Falue de Lyon med ost! Den ska bli ännu svartare när den är färdiginstekt.

kols.jpg

:):):):):)

Jappe
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen - en riktig stekpanna!

Tänk bara på att ALDRIG spola ur eller diska pannan när den är varm.
Då blir det spänningar i materialet och den kan slå sig.
En panna skall alltid vara kall när den spolas ur/diskas.
 

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Sv: Äntligen - en riktig stekpanna!

Håller fullständigt med, har en i husbilen och 2 st i hemmet. Bäst
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Äntligen - en riktig stekpanna!

Fördelen med en gjutjärnspanna är att den är betydligt mera formstabil än pannor i andra material med likvärdig tjocklek. En annan egenskap är att det finns fickor med ren grafit (kol) i gjutjärnet, denna försvinner i pannans ytskikt efter viss tids användning och bildar fickor som är utmärkta för att hålla stekfettet jämt fördelat över ytan. (Diskning utan diskmedel)
Skulle inte ens komma på tanken att använda en kolstålspanna, hellre då "Cerafit" :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen - en riktig stekpanna!

Vill man använda dåliga stekpannor som fungerar bra ett år eller två och är beredd att betala dyrt för det så kan man naturligtvis använda moderna pannor med ytbeläggning av teflon eller keramik eller titan. Förutom sämre stekegenskaper så får man ju också gratis ett tillskott av mer eller mindre livsfarliga kemikalier i maten. Järnpannor ger också ett litet tillskott, järn, vilket ju ingen kan uppröras av

Vill man däremot kunna steka maten i en panna som håller i generationer så finns det två möjligheter: gjutjärnspanna och kolstålspanna. Jag har en magnifik gjutjärnspanna som är ungefär 100 år gammal men den har börjat visa tecken på åldersskröplighet och fungerar inte lika bra längre som den gjorde för 100 år sedan. Förmodligen kan man renovera den så att den återfår sina egenskaper men den här gången valde jag att prova på en kolstålspanna för 159 spänn och jag är helt förstummad över kvalitén och stekegenskaperna! T.o.m. stekta ägg blir godare i den pannan och smakar som förr i tiden. Naturligtvis köper jag ägg från frigående höns utomhus och inte djurplågarägg!

Jag har testat alla möjliga moderna stekpannor under flera år nu och när jag räknar efter så har de kostat massor med pengar. Jag har slängt allihop. En titankastrull får vara kvar som såskastrull.

Jappe

PS. Cerafit? Ja, reklamförtrycket är groteskt idag och kan förvrida huvudet på vem som helst. "Allting går att sälja med mördande reklam!
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen - en riktig stekpanna!

Det låter som att du Jappe är en auktoritet på ämnesområdet stekpannor. Jag blir lite lockad av en kolstålspanna men så kom jag att tänka på något du skrivit tidigare:

...
Sanningens största fiende är människans oreserverade respekt för auktoriteter!

Jappe

Så nu vet jag inte hur jag skall ställa mig till dina rön och rekommendationer. :D

Nä, jag tror vi fortsätter med morsans gamla gjutjärnsstekpanna ett tag till. Den är väl inkörd, diskas med varmvatten och oljas in med några droppar matolja efteråt.
 
H

hianders

Guest
Sv: Äntligen - en riktig stekpanna!

Håller med om det som skrivits om gjutjärnsstekpannor, stekytan blir mycket bra även om de börjar bli slitna efter åratals användning. Fastnar lite lätt efter användning. Har två stycken som hängt med i många år.

Kompletterar med en Hakkmann stor stekpanna men det blir inte riktigt samma resultat i den men praktisk när man steker mycket.

Favoriten nu är en keramisk stekpanna, Star Cuisine
- PTFE-fri, non-stick matlagning
- lättdiskad slitstark keramisk beläggning
- smidd legering i botten för bättre värmefördelning
- idealisk att använda på halogen och induktionshällar

Behövs inget fett egentligen men brukar ha lite lite grand ibland. Steker snabbt och jämnt.

Inger
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    533,7 KB · Visningar: 7

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen - en riktig stekpanna!

Det fanns även emaljpannor tidigare men de blev ingen större försäljningsframgång, förmodligen beroende på att de inte stektes in efter alla konstens regler. Däremot blev materialet uppskattat i grytor av olika slag. Jag tror att emaljgrytor används frekvent i Frankrike till den franska nationalrätten, casserole.

Jappe

PS. Jag har en gammal vacker blå emaljpanna i mina gömmor. Jag ska ta fram den och försöka steka in den på rätt sätt så kanske den återuppstår i all sin forna glans. Huvudsaken för mig nu har blivit att inte gå på dagens köphysteri när det gäller mediokra och ofta dyra dagsländeprodukter!

PS2. En orsak till den stora försäljningen av alla konstiga "släpplättpannor" beror på nutidsmänniskans fettskräck vilket givetvis utnyttjas av köksredskapsindustrin. Plast i stället för riktiga don!
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen - en riktig stekpanna!

Har ni provat en väl instekt kolstålspanna? :rolleyes:

Jappe

En gjutjärnspanna är är som namnet säger av gjutjärn som innehåller ungefär 2,1 - 4% kol. I en kolstålspanna är kolhalten är vanligen ,01%-0,8% däremot innehåller den vanligtvis också mindre mängder kisel och mangan där halten kisel ligger under 0,3% och halten mangan under 0,8%.

IKEA's stekpanna 365+ ger ett bra stekresultat, nackdelen är att non-stickbeläggningen är väldigt ömtålig. Själva använder vi keramikpannor med väldigt bra resultat.

Bennie
 
Senast ändrad:

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen - en riktig stekpanna!

För att få en riktig stekyta på kött använder jag enbart en gammal gjutgärnspanna som nog börjar närma sig 30 år, den är stor tung & rejäl, och tvåhandsfattning är att rekommendera, finns inget som slår resultatet i den pannan.

//Tommy
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.707
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen - en riktig stekpanna!

Vår stekpanna är över 100år gammal, det är gediget gjutjärn, Husqvarna nr:3.
Vi är den tredje generationen som använder den. De första 45 åren användes den på en vedspis och vid de tillfällen spisringarna var borttagna så var det öppen eld under botten på den, numera är det elspis som gäller och den fungerar lika bra på den.
Vi har även en emaljpanna, den fungerar acceptabelt vid vissa tillfällen men det är den gamla gjutjärnspannan som används till 98 %.
I husbilen har vi dock en "modernitet" men det beror enbart på vikten, där är den dock klart överlägsen.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Äntligen - en riktig stekpanna!

Vi har både en gjutjärnspanna och en titanpanna igång. Jag föredrar titanpannan, hustrun använder gjutjärnspannan. I husbilen har vi en lättviktig panna med någon sorts teflonyta.
Titanpannan har 5-6 år på nacken och funkar perfekt. Vi hade en tidigare, men den slet vi ut med metallredskap (skulle tåla det enligt handlaren). Om man använder trä/plast redskap och kokar ur den brutalt med diskmedel och scotch brite när det behövs så funkar den perfekt. Inget fastnar så länge den är helt ren när man börjar steka.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen - en riktig stekpanna!

Den här kniven för 29.90 på Göksäter är den bästa kockkniv jag har ägt. Förmodligen är det inte rostfritt stål i den för den är otroligt lätt att skärpa. Några tag på baksidan av en annan kniv så blir den superskarp!

kni.jpg

Dags för löken!

lök1.jpg

Nu har pannan förvandlat sig till en traktörpanna av den mindre bjäfsiga sorten!

trakt.jpg

Lite sås, några ärter eller haricoverts och rentav en liten potatis till så är det fullbordat!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen - en riktig stekpanna!

"Jesus Perkele Amalia!" Äggkartongen behagade falla ner på golvet. Förvissad om kartongens skyddande och stötdämpande egenskaper tog jag lugnt upp den men öppnade den för säkerhets skull för att inspektera innehållet. "Jesus Amalia Jossahonnenon" sicken röra!

Vad göra? Naturligtvis! Det stora mästarprovet för kolstålspannan. Jag slängde ihop en äggsmet och hällde i den väl smörade pannan. Det var många ägg så tid tog det och jag tänkte att "det här klarar inte pannan. Den är nog inte helt färdiginstekt än".

ome.jpg

"Jesus Petrus Nikkaluokta"! Vansinnigt god fransk omelett! Inga problem med pannan alls trots att det var många ägg och att det dröjde ganska länge innan omeletten var färdig. Det trodde jag inte. Kolstålspannan från Göksäter för futtiga 159 spänn är härmed utnämnd till min chefpanna!

Grande!

Jappe

PS. Mycket tyder på att pannan föredrar smör framför olja. Jag använder finska Valios osaltade smör och ingen olja alls, inte ens rapsolja.
 
Senast ändrad:
Toppen