• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Se upp med gasen

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Klippt ur dagens nyheter:
En grupp husbilsägare har lämnat in en grupptalan mot Dometic i USA där de hävdar att bolaget sålt defekta gaskylskåp som riskerar att självantända.
Enligt grupptalan har defekten orsakat eller bidragit till minst 3.000 bränder sedan 1997 som i sin tur gett upphov till skador för mer än 100 miljoner dollar.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Se upp med gasen

Artikeln handlar om att vätgas (hydrogen) kan läcka ut och antändas. Det måste väl menas den lilla mängd som finns i köldmediet?
Låter konstigt, men i USA stämmer man ju alla för allting om man kan få ut en kraftig kompensation.
Advokatfirmorna "köper" fallen från klienterna med överenskommelser typ:
Vi delar på skadeståndet 50/50 om vi vinner. Vid förlust kostar det inget.
Sedan kör de fallen med "vänsternäven" på ledig tid.

Alla som köpt någon pryl i USA och läst bruksanvisningen kan konstatera att det är 25 sidor med varningar/handhavande och en halv sida med hur prylen fungerar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Se upp med gasen

Ja, om nu den ytterst lilla mängd vätgas som kanske finns i ammoniaken skulle slippa ut vid en spricka i kylsystemet, så skall alltså vätgasen som är ca. fjorton gånger lättare än luft "ramla" nedåt genom tung luft och träffa gasolbrännarens låga, ta eld och antända hela husbilen eller båten............... Njaej. Tillåt mig tvivla även om inget är omöjligt.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Se upp med gasen

Jag vill här påpeka att inom Juridiken är allt möjligt. Skurken kan gå fri och den oskyldiga dömas till livstids fängelse. Detta är inte vanligt, men det händer.

De 90% av befolkningen som inte är intresserade av juridiken kan skatta sig lyckliga då de tycker att det är meningsfullt att sträva framåt. Jag vet många familje ägda företag som bokstavligen rånats ur deras händer av slipade jurister helt lagligt. Det märkliga är att ingen gör något affär av detta. Media är inte intresserade, för krångligt att förklara och folk är inte intresserade annat än "Blod och underliv".

Likaså är det med "evighetsgälldenärerna" som faktiskt är det fulaste som finns i Sverige. Kan man plåga folk mer än att döma dem till ett evigt fattigdom? Livstids fängelse (som ju i praktiken är 12år) är rena barnlek jämfört med att bli kraftigt skuldsatt och få kronofogden efter sig. Men ingen bryr sig för de tror att de är immuna. De tror också att de skuldsatta är "glada konsumenter" som inte vill göra rätt för sig. Alla utredningar som gjorts under flera decennier säger samma sak som orsak till skulderna. Förlorad process efter husförsäljningen eller i en tvist. Skillsmässa. Sjukdom. De är de absolut vanligaste orsakerna till att bli överskuldsatt. Dessa människor döms i praktiken att leva under existensminium under resten av sina liv. De är ca 100.000 i Sverige och med anhöriga är de minst 500.000 st. Och detta sker mitt i en "Humanitär stormakt"... Jag mår illa....
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Se upp med gasen

BigSpender, du svänger dig med många siffror här som jag undrar var de kommer från.

Var får du siffran 12 år för livstidsdom i Sverige? I själva verket kan den livstidsdömde söka tidsbestämning efter minst tio års verkställande av domen, något som ytterst sällan sker första gången. Därefter kan de söka igen efter ett år har passerat sedan senaste domslut, i praktiken alltså ca 11½ efter verkställighetens början. En tidsbestämning lastställs nästan undantagslöst till minst 18 års verkställighet., ofta blir det betydligt mer.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Se upp med gasen

Möjligt att det är något äldre data, men de kommer från brottsförebyggande rådet, straffen har ju blivit hårdare de senaste decennierna, men jag har en vag känsla att de strängare straffen som praktiseras så som du beskriver gäller uppmärksammade fall typ oerhörd råa mord eller något som samhället vill särskilld markera emot. Vi har tex. Storeplans mordet, Alexandra polismorden, och herr Quick som fick samhället att se över straffskalorna. Hur det än är med siffrorna, jag kan ge dig rätt inom intervallet 12 -20 år vad göller livstid, men begrep du trådens "ande" överhuvudtaget? Först om gasol hur farligt det är, sedan USA rättvisa, och vidare min påpekande att även solen har sina fläckar...

Jag tror också, utan att veta att du främst reagerar mot att man överhuvudtaget ifråga sätter auktoriteter som ju domstolarna är. Vidare drar jag slutsatsen att du vädrar att jag är långtifrån "auktoritetsbockare", och du känner dig inte bekväm med det och markerar mot mig vid nästan varje tillfälle. Förra gången kom du något med att hur barnsligt och omoget det är att skämta om tingen under bältet, något man borde växa ifrån. Då fick du hjälp av styrelsemedlemmen Lundholm och ni spärrade mina möjligheter att kommentera. Det kallar jag för lågt och omoget praktiserande av den lilla makt som er position i organisationen HBK ger er. Men det är makt missbruk likväl. Du får gärna picka på mig bäst du kan, men jag vill ha möjligheten att svara, är det rättvist? (obs frågan är retoriskt)
Jag tycker det vore bra om du hade två signaturer, en privat och en med Web titeln, då faller ingen "moln" över HBK....
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Se upp med gasen

Jag för min del kan säga att jag är väldigt lyhörd för alla slags gasol olyckor. Jag har tom. sanerat bort gasolen från min husbil. Problem med kylskåp, vad de nu än heter har jag inte hört om. Det man hört om är bristfälliga anslutningskopplingar och icke profsiga rör/slang dragningar.. Så jag tror att det handlar om juridik och dess möjligheter som några tidigt snappade upp...
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Se upp med gasen

Åkte till Kumla igår, någonstans på halva vägen när vi kör 110km/h börjar gaslarmet tjuta.
Stängde av kylskåpet och värmaren direkt, svängde av vid första möjliga plats och vädrade ut bilen.

Misstänker att det var kylen som strulade..

Satt på all gas igen när vi stannade för natten, inga problem under natten tack å lov.
Ska göra gasoltest nu för att se om det läcker gasol efter ha läst om tips på forumet.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Se upp med gasen

Om man vill, kör bara med gasol efter tips på forumet.

Gjorde testen för att se om det är tätt, stängde av all gasol och tände en brännare!
Slutade brinna på ca 2 sek, närmare bestämt direkt. Tiden är så kort att det inte ens går att vänta några timmar för att göra om testen.

Misstänker gasläcka med tanke på vad som skett, tycker även att det gått åt mycket gasol, fast det kan vara inbillning.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Se upp med gasen

När jag gör gasoltestet så brinner lågan 7-8 sekunder innan den slocknar. Stor risk att det läcker någonstans. Känns skönt med gasollarm när man läser din berättelse. Tyvärr är vårt lite för känsligt så det larmar ibland pga bilavgaser när vi står i köer.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Se upp med gasen

Bytte packningen på den delen som skruvas in i gasolflaskan, nu brinner lågan i ca 5-6 sekunder. Väntade en halvtimme och gjorde om testen med samma resultat.

Det var alltså inget fel på kylen.


Klubben är verkligen en tillgång när man behöver hjälp, Tack Tack...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Se upp med gasen

Domestic hadde for knappt 10 år siden noen skåpmodeller hvor røret for gasol var for dårlig festet, dette førte til brudd på røret og fri utstrømming. En recall ble sendt ut og ekstra fester montert. Det skal ha vært noen få tilfeller av brann fra denne feilen.
 
Toppen